Senaste nytt

Michael Storåkers sågar Arlanda på di.se

Det viktigaste med säkerhetskontrollen är förstås att garantera passagerarnas och personalens säkerhet men det finns inget som hindrar att man gör det med lite effektivitet och vänlighet. Alla måste igenom och ingen gillar det men man behöver inte göra det värre än det är, det finns verkligen ingen anledning att behandla varje resenär som en potentiell terrorist. Jag tycker de har hittat en bra balans på Arlanda. Det har hänt att både jag och min väska blivit utvalda för extra kontroller men det har alltid gjorts med både vänlighet och respektfullhet och jag har aldrig gått därifrån med en sur min.

Nu finns även fast track i samtliga terminaler (undantag lilla terminal 3 där det väl inte spelar någon roll) och det är sällan det tar mer än fem minuter att komma igenom. Något jag också gillar i fast tracken på terminal 5 är att de vet att jag vet vad som gäller (dator och necessär upp, bälte av etc) och låter mig klara det där själv.

Nu saknar jag bra underlag från andra flygplatser utanför Sverige, men jag alltid blivit riktigt bra bemött när jag tänker tillbaka. Alla tråkiga grejer har hänt i Kiruna/Stockholm... Och då är ord som vänlighet inte något jag tänker på ialla fall.

Swedavia är vad jag förstått ganska duktiga förhandlare och det krävs en viss omsättning för att det ska vara meningsfullt att ha en butik/restaurang på Arlanda.

Fast risken är ju att de bara lokalt optimerar om de gör varje enskilt kontrakt så inkomnstbringande som möjligt, istället för att göra Arlanda till ett attraktivt ställe att vara på, resa från och etablera sig i.

Fast risken är ju att de bara lokalt optimerar om de gör varje enskilt kontrakt så inkomnstbringande som möjligt, istället för att göra Arlanda till ett attraktivt ställe att vara på, resa från och etablera sig i.
Ja, det är ad hoc-lösningar, lappa och laga utan vision och helhetsbild. Det tycker jag kännetecknar Stockholm Arlanda mer än något annat.

Arlanda är ägt av Swedavia, och en verksamhet med förhoppat överskottsmål. Man behöver ha intäkter o har hyror därefter... IKEA o/eller HM jagar låga hyror/kvadratmeter och pressar hyresvärdar över hela världen (eller bygger egna lokaler).
Anledningen till att man inte finns på Arlanda kan ju dels ha att göra med att det inte finns kundunderlag för produkterna just där, alternativt att man inte kan mötas i en hyresförhandling.
Om vi pratar om viktiga showrooms är nog time square bättre än ARN också....

Utan att veta säkert misstänker jag att hyrorna vid Times Square är ganska mycket högre än på ARN. Vad gäller IKEA gissar jag att formatet är ett större hinder än hyresnivån. IKEA-varuhus tenderar ju vara en aning större än gängse pressbyråkiosk.

Tja, Swedavia är absolut ingen välgörenhetsorganisation, de driver en verksamhet som måste gå runt och intäkterna ska dessutom finansiera framtida projekt, men jag har ingen uppfattning att de skulle vara negativa till nya idéer som sådant (baserat på de människor jag pratat med som tvärtom varit väldigt intresserade av feedback härifrån). De jobbar vad jag förstått rätt hårt på det där med kundnöjdhet som mäts varje månad. Däremot måste väl nya idéer vara ekonomiskt försvarbara.

Jag har exempelvis fört fram det någon här önskade i någon tråd, fler lyxbutiker/toppdesignbutiker, och fick till svar att marknaden troligtvis är för liten på Arlanda/i Sverige. Säkert samma sak med bättre restauranger. Hyrorna är höga och det behövs en skaplig omsättning för att det ska gå runt för butiksinnehavaren/restaurangägaren. Annars kan man ju undra varför ingen har gjort det, det har ju funnits tomma ytor och har väl bara varit för intresserade företag att ansöka.

Med fler långlinjer och transferpassagerare finns säkert bättre möjligheter att få in mer nischade restauranger, butiker och faciliteter, men det är en bit dit.

Med fler långlinjer och transferpassagerare finns säkert bättre möjligheter att få in mer nischade restauranger, butiker och faciliteter, men det är en bit dit.

Ja, antingen kan man satsa för att få hit sådana linjer - t ex genom att göra flygplatsen bättre på alla sätt och vis - eller så kan man sitta och vänta och hoppas på att flygbolagen kommer och knackar på dörren. Jag är tämligen övertygad om att det första alternativet är det mer lönsamma i längden, i synnerhet på en starkt konkurrensutsatt marknad.

Tja, Swedavia är absolut ingen välgörenhetsorganisation, de driver en verksamhet som måste gå runt och intäkterna ska dessutom finansiera framtida projekt

Det man omedelbart tänker på är ju loungen som inte blev av.

Jag undrar hur Schiphol tar sig råd till sina konstanta om- och utbyggnationer.

Ja, antingen kan man satsa för att få hit sådana linjer - t ex genom att göra flygplatsen bättre på alla sätt och vis - eller så kan man sitta och vänta och hoppas på att flygbolagen kommer och knackar på dörren. Jag är tämligen övertygad om att det första alternativet är det mer lönsamma i längden, i synnerhet på en starkt konkurrensutsatt marknad.
Jag får säga tja igen och att flygbolagen knappast väljer Arlanda pga en butik eller restaurang hit eller dit utan pga att flygplatsen fungerar, ground handling, landningsavgifter, slots, transfermöjligheter, optimering av tidtabeller etc. Jag har för övrigt mött affärsutvecklarna som jobbar med detta och de sitter definitivt inte och väntar.

Vi får hoppas att SAS väljer att göra en seriös longhaulsatsning på Arlanda, det är något sådant som behövs. Norden är en för liten marknad.

Det man omedelbart tänker på är ju loungen som inte blev av.

Jag undrar hur Schiphol tar sig råd till sina konstanta om- och utbyggnationer.
Du kan räkna med att SAS får betala en slant för utbyggnaden av guldloungen som är på gång, ingenting är gratis. Men den tilltänkta loungen bortåt F-piren var väl SAS själva som stoppade när krisen började bli ett faktum?

Schiphol har fördelen med många långlinjer och mycket transferpassagerare som har tid att slå ihjäl på flygplatsen, och med många transferpassagerare från exempelvis Nordamerika, Mellanöstern och Asien kommer också ett annat klientel. Arlanda har ingenting jämförbart, och det är verkligen det som skulle behövas. Och vi på detta forum varken shoppar eller äter vad jag läser utan går för det allra mesta direkt till loungen.

Toppen