D
Deleted member 4971
Guest
Det viktigaste med säkerhetskontrollen är förstås att garantera passagerarnas och personalens säkerhet men det finns inget som hindrar att man gör det med lite effektivitet och vänlighet. Alla måste igenom och ingen gillar det men man behöver inte göra det värre än det är, det finns verkligen ingen anledning att behandla varje resenär som en potentiell terrorist. Jag tycker de har hittat en bra balans på Arlanda. Det har hänt att både jag och min väska blivit utvalda för extra kontroller men det har alltid gjorts med både vänlighet och respektfullhet och jag har aldrig gått därifrån med en sur min.
Nu finns även fast track i samtliga terminaler (undantag lilla terminal 3 där det väl inte spelar någon roll) och det är sällan det tar mer än fem minuter att komma igenom. Något jag också gillar i fast tracken på terminal 5 är att de vet att jag vet vad som gäller (dator och necessär upp, bälte av etc) och låter mig klara det där själv.
Nu saknar jag bra underlag från andra flygplatser utanför Sverige, men jag alltid blivit riktigt bra bemött när jag tänker tillbaka. Alla tråkiga grejer har hänt i Kiruna/Stockholm... Och då är ord som vänlighet inte något jag tänker på ialla fall.