Senaste nytt

Michael Storåkers sågar Arlanda på di.se

"Arlanda satsar på konceptet att kunderna ska göra mer och personalen mindre, helst ingenting alls. Till exempel: I incheckningen ska du väga, skanna och lämna ditt bagage, och sedan gå tillbaka och trycka på apparater som i bästa fall fungerar. Den enda mänskliga kontakten är stint stirrande spärrvakter."

Det är väl mer kunderna som inte vill betala för det.... Angående säkerhetskontrollen håller jag helt med honom, ett möte med tandkrämspolisen är aldrig en trevlig upplevelse. Däremot gillar jag faktiskt Arlanda, känns alltid som hemma, enda som kan vara lite småjobbigt är promenaden från T4 över till Fast Track på T5, men samtidigt kul att spana vad folk sysslar med.

Han tycks gilla Bromma, av de hashtaggar som finns angivna i artikeln... men, i övrigt verkar artikeln mest vara något slags inlägg mot att få någon reaktion som får till stånd någon slags förbättring. Men, jag vet inte .. själv tycker jag att Arlanda är lite av en tråkig flygplats, men den fungerar. Ett ställe som jag passerar på väg någonstans. Någon eller ett par timmar i en lounge i väntan på flyget. Köpa något? Bara om jag behöver en "skandinavisk" present eller något drickbart till bekanta beondes på resmålet. Flygplatsen är ok, med andra ord.

P.S. Om jag äter något på Arlanda så sker det i loungen ... :) ... det var länge sedan jag betalade över disk för något ätbart på Arlanda.
P.P.S Såsom han klagar på säkerhetskontrollen kan han inte ha åkt till USA och upplevt passkontrollen där ..!.. :) Hitills har det gått smidigt och smärtfritt genom säk på ARN, kan inte själv klaga på dem, i alla fall via prio-kön.

Den bistra sanningen är väl att flygplatser handlar om två saker, shopping och parkering ;) Det har nog de flesta medvetna resenärer insett. Sedan är det som @SAS404 skriver, väldigt få resenärer som är villiga att betala för manuell incheckning/betjäning, utan köper billigast möjliga biljett. Jag fattar inte heller Storåkers klagan.

Jag förstår att Bromma är författarens favoritflygplats, för därifrån kan han ju inte ens flyga till den omvärld som verkar relativt främmande för honom.

Hans vision är alltså mer personlig service, allting till lägsta pris o ingen säkerhetskontroll. Ett Biltema med egen butler, där planet lyfter med destination Kaknästornet....

Tycker det är lite förvånande, att så många här dissar krönikan, för precis samma saker som han beklagar sig över tycker jag mig ha läst klagomål om här så många gånger tidigare, inklusive massa andra klagomål!!!

Dyrt, idiotisk säkerhetskontroll, ingen manuell service utan automater etc...

Är det som så att vi gärna klagar här, men om någon utomstående hotar vår bild av det härliga med att resa så vänder vi taggarna utåt?!

• Gilla
Reactions: Gus
Swedavia är vad jag förstått ganska duktiga förhandlare och det krävs en viss omsättning för att det ska vara meningsfullt att ha en butik/restaurang på Arlanda. Å andra sidan finns det en rad projekt på gång - US pre-clearance, utbyggnad av terminal 5, slå ihop inrikes och utrikes på något vettigt sätt etc, och det är så klart inte gratis att genomföra.

Automater har inget med flygplatsen att göra utan är något flygbolagen valt eftersom folk inte vill betala för manuell service.

Jag har aldrig haft några problem med säkerhetskontrollen på Arlanda, personalen brukar vara trevliga och går att småprata med, nu har de även fått lite flyt på fast tracken i terminal 2. Finns åtskilliga flygplatser runt om i världen där det är betydligt segare och där personalen kan vara direkt otrevliga. Han borde ta en tur till USA.

Tycker det är lite förvånande, att så många här dissar krönikan, för precis samma saker som han beklagar sig över tycker jag mig ha läst klagomål om här så många gånger tidigare, inklusive massa andra klagomål!!!

Dyrt, idiotisk säkerhetskontroll, ingen manuell service utan automater etc...

Är det som så att vi gärna klagar här, men om någon utomstående hotar vår bild av det härliga med att resa så vänder
Du har ju rätt i att många klagar över samma saker här på forumet som artikelförfattaren, men i artikeln låter det på honom som att Arlanda är ensam med dessa problem. Det jag och säkert många andra som dissar artikeln tycker blir lite komiskt är att Bromma och i stort sett alla flygplatser har samma "problematik". Skribenten blir lätt synad som väldigt ovan resenär.

Jämfört med CDG,TXL och många andra flygplatser så är Arlanda en fröjd t.ex

Toppen