En tanke jag fick: Vad hade hänt om det hade varit en 787a som hade försvunnit på detta sätt? Hade alla 787or belagts med omedelbart flygförbud tror ni och hur mycket skriverier hade det inte uppstått? Tur i oturen (för flygindustrin) var det "bara" en beprövad 777a som försvann.
Och tror ni att flygbranschen/tillverkarna kommer ändra så att det inte går att stänga av transponder från planet utan att man även måste ha någon på marken som bekräftar avstängningen?
Fast att den inte skall vara igång på marken kan man ju lösa utan att piloterna manuellt kan stänga av den. Sant, huvudtranspondern kan få sönder. Dock så kan man ju bygga in att reserven måste vara påslagen innan man kan stänga av huvudtranspondern.
Min poäng är att det känns ju lite amatörmässigt att just den mojäng som krävs för att identifiera ett flygplan sitter så lättillgängligt (alla minns väl de skrämda pensionärerna i Con Air).
Är det The Langoliers vi ser?
http://www.businessclass.se/forum/ovrigt/4772-filmer-om-flyg-flygplatser.html#post51163
Nej ärligt, tror planet står på land med alla pax döda. Tror att en terrorgrupp varit redo att ta på sig attentatet men när de insåg att ingen kunde hitta planet så väntar de med tillkännagivandet och sitter istället och skrattar åt världen.
Der er MANGE der hævder at have set flyet. Jeg læste i de første rapporter at der var "troværdige" øjenvidner fra det nordlige Indonesien. Et andet fra olieplatform i det Vietnamesiske sydhavet. Der er nu sikker hundreder, tusinder, der hævder at have set flyet. Problemet er at det er næsten umuligt at filtrere og verificere sådanne informationer da de kommer spredt over mange lande / have.Ändå märkligt att ingen i så fall sett planet. En 777 är inte helt lätt gömma.
Har man kontroll över flygrummet så skall alla flygfarkoster vara identifierade. Stängs transpondern av så saknas identifikation och planet ska anropas för identifikation. (Detta sagt av en lekman, har bara erfarenhet från sjöbevakningen men torde rimligen vara liknande inom flyget.)
Den militära övervakningen skall ha och har i vårt land full kontroll på samtlig trafik i svenskt luftrum. Hur skall man annars veta vem som är en fiende. Fienden lär inte komma in i vårt luftrum med en påslagen transponder. All trafik identifieras i de militära övervakningssystemen med en identitet som följer med flygplanet. Eftersom militären använder egna primärradar och får signal från samtliga civila sekundärradar är detta inget problem med identifiering. Har man bara ett eko från en primärrradar identifierar men detta så snabbt man kan och sätter manuellt på en etikett. Går det inte att identifiera sätter man verkligen igång med att kolla upp vad det är. Det är här det är så himla konstigt i Malaysia att militären inte verkar ha haft koll på MH370. Alla färdplaner på civil trafik skickas över till militären, på dessa färdplaner har man beräknade tider för passage av vissa navigeringspunkter. Militären skall ha stenkoll. I Sverige vet vi ju att den svenska luftövervakningen hade koll på när Ryssarna övade anfall mot Sverige för ett tag sedan. att vi sedan inte hade några jaktplan i beredskap att skicka upp och avvisa dom är ju bara beklagligt.
Ja självklart, men utan transpondern ingen automatisk id. Då får man manuellt identifiera mha radio eller visuell kontakt.Om transpondern stängs av så syns fortfarande flygplanet på PR (om det finns i området)