Senaste nytt

MH370 från Malaysia Airlines med 239 passagerare saknas

Ju längre tid som går, desto märkligare framstår detta.

Lider med de anhöriga, som inte kan få klara besked om vad som hänt.
 
En tanke jag fick: Vad hade hänt om det hade varit en 787a som hade försvunnit på detta sätt? Hade alla 787or belagts med omedelbart flygförbud tror ni och hur mycket skriverier hade det inte uppstått? Tur i oturen (för flygindustrin) var det "bara" en beprövad 777a som försvann.

Ja.

Och tror ni att flygbranschen/tillverkarna kommer ändra så att det inte går att stänga av transponder från planet utan att man även måste ha någon på marken som bekräftar avstängningen?

Där får vi nog invänta haveriutredningen, eftersom vi fortfarande egentligen inte vet vad som har hänt.
 
Fast att den inte skall vara igång på marken kan man ju lösa utan att piloterna manuellt kan stänga av den. Sant, huvudtranspondern kan få sönder. Dock så kan man ju bygga in att reserven måste vara påslagen innan man kan stänga av huvudtranspondern.

Min poäng är att det känns ju lite amatörmässigt att just den mojäng som krävs för att identifiera ett flygplan sitter så lättillgängligt (alla minns väl de skrämda pensionärerna i Con Air ;)).

Kan tyckas, men så är det :)
 
Är det The Langoliers vi ser?
http://www.businessclass.se/forum/ovrigt/4772-filmer-om-flyg-flygplatser.html#post51163

Nej ärligt, tror planet står på land med alla pax döda. Tror att en terrorgrupp varit redo att ta på sig attentatet men när de insåg att ingen kunde hitta planet så väntar de med tillkännagivandet och sitter istället och skrattar åt världen.

Ändå märkligt att ingen i så fall sett planet. En 777 är inte helt lätt gömma.
 
Ändå märkligt att ingen i så fall sett planet. En 777 är inte helt lätt gömma.
Der er MANGE der hævder at have set flyet. Jeg læste i de første rapporter at der var "troværdige" øjenvidner fra det nordlige Indonesien. Et andet fra olieplatform i det Vietnamesiske sydhavet. Der er nu sikker hundreder, tusinder, der hævder at have set flyet. Problemet er at det er næsten umuligt at filtrere og verificere sådanne informationer da de kommer spredt over mange lande / have.
 
Har man kontroll över flygrummet så skall alla flygfarkoster vara identifierade. Stängs transpondern av så saknas identifikation och planet ska anropas för identifikation. (Detta sagt av en lekman, har bara erfarenhet från sjöbevakningen men torde rimligen vara liknande inom flyget.)

Om transpondern stängs av så syns fortfarande flygplanet på PR (om det finns i området)
 
Den militära övervakningen skall ha och har i vårt land full kontroll på samtlig trafik i svenskt luftrum. Hur skall man annars veta vem som är en fiende. Fienden lär inte komma in i vårt luftrum med en påslagen transponder. All trafik identifieras i de militära övervakningssystemen med en identitet som följer med flygplanet. Eftersom militären använder egna primärradar och får signal från samtliga civila sekundärradar är detta inget problem med identifiering. Har man bara ett eko från en primärrradar identifierar men detta så snabbt man kan och sätter manuellt på en etikett. Går det inte att identifiera sätter man verkligen igång med att kolla upp vad det är. Det är här det är så himla konstigt i Malaysia att militären inte verkar ha haft koll på MH370. Alla färdplaner på civil trafik skickas över till militären, på dessa färdplaner har man beräknade tider för passage av vissa navigeringspunkter. Militären skall ha stenkoll. I Sverige vet vi ju att den svenska luftövervakningen hade koll på när Ryssarna övade anfall mot Sverige för ett tag sedan. att vi sedan inte hade några jaktplan i beredskap att skicka upp och avvisa dom är ju bara beklagligt.

Bra sammanfattning.
 
Om transpondern stängs av så syns fortfarande flygplanet på PR (om det finns i området)
Ja självklart, men utan transpondern ingen automatisk id. Då får man manuellt identifiera mha radio eller visuell kontakt.

EDIT: Eller som BBC skriver
"So, if military radar operators spot an unidentified contact, normal procedure would be to check with their civilian counterparts as to whether there is a transponder reading for identification. If not, there would be an attempt to contact the plane by radio and, again if there is no response, ultimately to scramble fighters."
 
Last edited:
Om en allvarlig olycka sker inom en stats gränser så är det den statens haverikommission som ska utreda olyckan. Om olyckan sker på internationellt vatten, eller det finns tveksamheter om var olyckan skett, ska haverikommissionen i det land som flygplanet är registrerat i utreda olyckan. Det landet har dock rätt att överlåta ansvaret till ett annat land, och det skulle vara mycket bra om man svalde stoltheten och faktiskt gjorde det.

Följande länder har rätt att utse ytterligare en representant till den officiella haverikommissionen:
* Landet i vilket flygplanet är registrerat i
* Landet i vilket operatören är hemmahörande
* Landet i vilket flygplanet byggdes
* Landet som konstruerade flygplanet

Paragraf 5.27 publiceras i originaltext för alla att oroas över:
5.27. A State which has a special interest in an accident by virtue of fatalities or serious injuries to its citizens shall be
entitled to appoint an expert who shall be entitled to:
a) visit the scene of the accident;
b) have access to the relevant factual information which is approved for public release by the State conducting the investigation, and information on the progress of the investigation; and
c) receive a copy of the Final Report.
 
Toppen