Senaste nytt

MH370 från Malaysia Airlines med 239 passagerare saknas

Läste nyss en teori om att 370 skulle kunnat flyga under ett annat plan för att komma obehindrat genom något lands luftrum.

Vad som än är möjligt, sant, lögn, osannolika gissningar etc så ger det här fallet en diger korg att plocka idéer ifrån för filmbranschen. Dessvärre säkert också för illvilliga personer med onda avsikter.
 
Läste nyss en teori om att 370 skulle kunnat flyga under ett annat plan för att komma obehindrat genom något lands luftrum.

Vad som än är möjligt, sant, lögn, osannolika gissningar etc så ger det här fallet en diger korg att plocka idéer ifrån för filmbranschen. Dessvärre säkert också för illvilliga personer med onda avsikter.
Och det planet låter bli att rapportera det...? Låter inte så troligt
 
Och det planet låter bli att rapportera det...? Låter inte så troligt

Det kanske krävts timmar i en simulator för att se till att inte synas för det planet? ;-)

Nä, visst låter det för otroligt för att vara sant. Därför min tanke att det dyker upp i nån film framöver istället.
 
Läste nyss en teori om att 370 skulle kunnat flyga under ett annat plan för att komma obehindrat genom något lands luftrum.

Vad som än är möjligt, sant, lögn, osannolika gissningar etc så ger det här fallet en diger korg att plocka idéer ifrån för filmbranschen. Dessvärre säkert också för illvilliga personer med onda avsikter.

TCAS slår till om två flygplan kommer 1000 fot från varandra i höjdled.
 
En fråga som kanske har ett uppenbart svar som jag inte tänkt på. Transpondern är det som gör att den civila trafikledningen kan följa planen. Varför finns det egentligen en on/off-switch till den i cockpit? Eller är det bara en missuppfattning i media att det finns?

Som fcx redan sagt är en anledning att man inte vill ha igång den på marken förutom vid start/landning. En till anledning kommer här :)

Det finns i regel 2 st transpondrar ombord, 1 reserv.
Det kan hända att den ena går sönder och visar galet och det är inte bra. Förvillande för flygledare och TCAS funkar inte som det ska
 
Som fcx redan sagt är en anledning att man inte vill ha igång den på marken förutom vid start/landning. En till anledning kommer här :)

Det finns i regel 2 st transpondrar ombord, 1 reserv.
Det kan hända att den ena går sönder och visar galet och det är inte bra. Förvillande för flygledare och TCAS funkar inte som det ska
Fast att den inte skall vara igång på marken kan man ju lösa utan att piloterna manuellt kan stänga av den. Sant, huvudtranspondern kan få sönder. Dock så kan man ju bygga in att reserven måste vara påslagen innan man kan stänga av huvudtranspondern.

Min poäng är att det känns ju lite amatörmässigt att just den mojäng som krävs för att identifiera ett flygplan sitter så lättillgängligt (alla minns väl de skrämda pensionärerna i Con Air ;)).
 
Last edited:
Läste nyss en teori om att 370 skulle kunnat flyga under ett annat plan för att komma obehindrat genom något lands luftrum.

Vad som än är möjligt, sant, lögn, osannolika gissningar etc så ger det här fallet en diger korg att plocka idéer ifrån för filmbranschen. Dessvärre säkert också för illvilliga personer med onda avsikter.
Fast en primärradar måste ju kunna se planet i vilket fall.
 
Lär nog skapas en del böcker/filmer med denna flygning som grund...

En tanke jag fick: Vad hade hänt om det hade varit en 787a som hade försvunnit på detta sätt? Hade alla 787or belagts med omedelbart flygförbud tror ni och hur mycket skriverier hade det inte uppstått? Tur i oturen (för flygindustrin) var det "bara" en beprövad 777a som försvann.

Och tror ni att flygbranschen/tillverkarna kommer ändra så att det inte går att stänga av transponder från planet utan att man även måste ha någon på marken som bekräftar avstängningen?
 
Toppen