Senaste nytt

MH370 från Malaysia Airlines med 239 passagerare saknas

ESSA

Medlem
Har aldrig ens behövt fundera på det tidigare men kartan på skärmen vid varje plats, som visar var planet befinner sig och på vilken höjd, ETA osv...
Är den i realtid?

Om nu planet flugit i 4-5 timmar efter att transponern "stängdes av", borde då inte en endaste pax reagera på att planet inte är på väg åt rätt håll?

Om, om, om... Spekulationer...

Varit med om själv att piloten gjort helomvändning på ett sätt som inte märktes ett smack då en pax tagit hand om en annan för honom okänd pax's överviktsväska på flight mellan Frankfurt-bkk. När fasten seatbelt slocknat gick den hjälpsamme mannen och letade efter ägaren till väskan och fann honom inte...
Han tvingades informera crew...
Kaptenen vände.
Allt visade sig ok då båda var med men vilket pådrag i Frankfurt!!! K-pistar, taxad längst bort från själva flygplatsbyggnaden...
Slussas till isolerad del av flygplatsen och utredning. Innan vi fick identifiera alla våra väskor igen...
Detta var way before 11/9! 1986...
Ingen pax verkar ha noterat att kaptenen gjort helt om... Vi var bara i luften en timme vill jag minnas.

Foto taget från min balkong, måste varit en större kärra. Det var före apparnas fantastiska värld så jag har ingen aning om vilken flight och varför det vände.

image.jpg
 

ESSA

Medlem
MH370 var en red-eye flight så gissar jag att de flesta passagerare sov och hade nog inte märkt något om de inte såg kartan på IFE:n.

De hade väl inte varit i luften så länge? Nån servering innan tandborstning brukar det väl ändå vara? Eller?
Nåja, undrade väl mest ifall informationen på skärmen var in real time...
 

eri

Medlem
Jag tror att anledningen till att det tagit längre tid i detta fall mycket väl kan handla om att det är väldigt många aktörer iblandade i hur sökområdet ska mappas in samt hur resurser bör fördelas. Jag menar uppgifter som 40 flygplan med uppgiften att söka kan ju omöjligt bli bra. Det visar tycker jag på att myndigheterna agerar ur ett primärt impulsivt och emotionellt perspektiv. Detta är sällan bra när man talar om räddningsinsatser. En sak i taget-FOKUS!
 

eri

Medlem
Det finns ingen som mörkar något här mer än att man inte vill visa hur mållös man är, thats it! Alltså det finns ingen hemlig org eller motsvarande med i spelet. De har antagligen kraschat på land någonstans.
 

MarcusC

Medlem
Jag är ingen fan av spekulationer..men när man läser ex vis flightglobal.com framstår många myndigheters svävande svar något märkliga, att man analyserar Acars data men inte vill släppa detta av utredningstekniska skäl etc. Onekligen bland de märkligaste händelserna inom flygbranschen på länge detta..
 

henrik l

Medlem
Jag är ingen fan av spekulationer..men när man läser ex vis flightglobal.com framstår många myndigheters svävande svar något märkliga, att man analyserar Acars data men inte vill släppa detta av utredningstekniska skäl etc. Onekligen bland de märkligaste händelserna inom flygbranschen på länge detta..

Det är ju onekligen en intressant inställning som kunde varit relevant i ett brottmål. Jag snabbläste informationen om AF447 på Wikepedia och fick känslan av att man släppte information så snabbt man hade något. Men det här agerandet är ju en kraftig injektion till diverse konspirationsteorier. Som flera varit inne på tidigare känns det som att det är en drös personer som inte gjort det dom ska, samt det finns ett antal system som inte levererar det som är utlovat och att man nu försöker komma ur situationen med hedern i behåll.
 
Toppen