Senaste nytt

Mexikanska karteller gör upp på stranden i Cancun

Olle16

Medlem
Hej,

Väcker liv i denna tråden då den ligger nära ämnet jag vill ta upp.

Reser till Mexiko med familjen (fru och två små barn) om ett par veckor med stopp i Cancun, Puerto Morelos och Playa del Carmen. Första gången till Mexiko och frun är lite nojig.

Ni som varit i Cancun-området på senaste, hur har ni upplevt säkerhetsläget? Finns det saker vi bör vara extra vaksamma eller uppmärksamma på jämfört med andra länder?

Med vänliga hälsningar,
 

Hachans

Medlem
Hej,

Väcker liv i denna tråden då den ligger nära ämnet jag vill ta upp.

Reser till Mexiko med familjen (fru och två små barn) om ett par veckor med stopp i Cancun, Puerto Morelos och Playa del Carmen. Första gången till Mexiko och frun är lite nojig.

Ni som varit i Cancun-området på senaste, hur har ni upplevt säkerhetsläget? Finns det saker vi bör vara extra vaksamma eller uppmärksamma på jämfört med andra länder?

Med vänliga hälsningar,
Hotellzonen är hyfsat säker, men när ni åker mellan de olika ställena så var vaksamma på vad som pågår runt om er. Mexiko grep ju också en ledare i Sinaloa vilket skapade våldsamheter där, och sånt har ju alltid risk att sprida sig på oväntade sätt. Men i stort tror jag inte ni behöver oroa er mer där än på andra håll i Mexiko i nuläget.
 
Var där i november, skulle säga att det var väldigt lugnt och säkert.
Besökte Cancun, Isla Mujeres och gick till fots väldigt mycket utan minsta oro kring det.
Åkte även lokalbuss till Vallodolid och Chitzen Itza och kände samma lugn där.
såg en del militär patrullera men det ser jag bara som positivt.
Frugan kan vara lugn, åk och njut!
A711EE75-CDC7-4FAF-8129-BF717980074E.jpeg
 

Anders R

Medlem
Är det nån som provat hyra bil på sista tiden? Funderar på hyra en bil i Playa del carmen och åkta till Tulum och Chitzen Itza. Nån som provat detta eller är det guidade turer som gäller?
 
Vi åkte buss till Valladolid, bodde där två nätter och tog en minibuss till Chitzen Itza. Väldigt enkelt, smidigt och billigt Bra och bekväma bussar som gick punktligt. Se till att vara vid Chitzen Itza när de öppnar, framåt lunch blir det totalt kaos pga alla bussar från Cancun, Playa del Carmen mfl.
Hörde mycket historier om hyrbilar där turister stoppades av polisen och fick böter för diverse påhittade trafikförbrytelser och dyl.
 

Tamas

Medlem
Vi åkte buss till Valladolid, bodde där två nätter och tog en minibuss till Chitzen Itza. Väldigt enkelt, smidigt och billigt Bra och bekväma bussar som gick punktligt. Se till att vara vid Chitzen Itza när de öppnar, framåt lunch blir det totalt kaos pga alla bussar från Cancun, Playa del Carmen mfl.
Hörde mycket historier om hyrbilar där turister stoppades av polisen och fick böter för diverse påhittade trafikförbrytelser och dyl.
Detta kan hända i hela Mexico, råkade ut för detta i Acapulco för ett par år sedan. Jag åkte mot rött, tydligen... :)
 

Olle16

Medlem
Tack för svaren. Måste erkänna att jag knappt reflekterat över säkerhetsläget när jag bokade vår bonusresa i somras, men efter att frugan börjat noja har jag tänka mer och mer på det. Det sista jag vill göra är ju att riskera att utsätta familjen för något.

Gällande transport mellan ställena. Vilket skulle färdsätt är att rekommendera för familjen?
 

Hachans

Medlem
Alla utflykter rekommenderar jag att man gör med något av bolagen som finns. Så slipper man problem.

Kör inte bil i Mexiko om ni inte vet vad ni gör.
 
Toppen