Senaste nytt

Mexikanska karteller gör upp på stranden i Cancun

Tamas

Medlem
Tack för svaren. Måste erkänna att jag knappt reflekterat över säkerhetsläget när jag bokade vår bonusresa i somras, men efter att frugan börjat noja har jag tänka mer och mer på det. Det sista jag vill göra är ju att riskera att utsätta familjen för något.

Gällande transport mellan ställena. Vilket skulle färdsätt är att rekommendera för familjen?
Jag håller med @Hachans. Om du/ni är inte vana med hyrbil och att köra utanför (Norr/Väst-)Europa är bilkörning i Mexiko är inget att rekommendera. Däremot är väldigt roligt upplevelse, men man behöver nerverna och villiga att ta en viss risk. Både risk för bilen och för plånboken...

Åka lokaltransport ska också fungera, ingen som bryr sig om några turister om ni inte går runt med guldklocka och smycken.

Men att ta organiserat utflykt är säkert lugnast...
 

Homer

Medlem
Är det nån som provat hyra bil på sista tiden? Funderar på hyra en bil i Playa del carmen och åkta till Tulum och Chitzen Itza. Nån som provat detta eller är det guidade turer som gäller?

Ska ni bara till de där ställena finns det ingen anledning att krångla till det hyrbil, det är bara 1-2 timmars resa.
Ta buss, eller någon utflykt där det ingår stop vid cenotes mm.


Eller vänta ett år (+mañanafördröjning) så går det att ta snabbtåg.
 
Tack för svaren. Måste erkänna att jag knappt reflekterat över säkerhetsläget när jag bokade vår bonusresa i somras, men efter att frugan börjat noja har jag tänka mer och mer på det. Det sista jag vill göra är ju att riskera att utsätta familjen för något.

Gällande transport mellan ställena. Vilket skulle färdsätt är att rekommendera för familjen?

Vi hyrde bil i PDC på Sixt och reste till bl.a. Cancun, Tulum, Chitzen Itza, Valladolid etc. Upplevde det som väldigt säkert. Hade samma oro innan resa och det var onekligen lite nervöst första dagarna. Särskilt när vi vid ett tillfälle blev stoppade av polis vid en av de många kontroll-stationerna men det gick fint, bara att visa upp hyrbilsdok. Se bara till att planera bra för att undvika att köra efter mörkrets infall, mest för den egna sinnesron.
 

aruba1

Medlem
Besökte Cancun vid två tillfällen med mina två barn som är i tonåren under det senaste året. Hyrde bil på flygplatsen hos Avis båda gångerna. Körde till både Playa del Carmen och Chichen Itza. Vi besökte även ett köpcentra i Cancun och åkte iväg till Playa Delfines som ligger på Zona Hotelera. Upplevde inga problem någonstans, förutom att motorvägsavgiften kunde endast betalas kontant vilket var lite oväntat. Alla vi träffade var vänliga. Skulle nog vilja påstå att normal försiktighet gäller när man befinner sig utomlands. Vi var också väl medvetna om säkerhetsläget och hade koll på UD resklar appen och nyheterna. Det är otroligt mycket folk överallt, särskilt amerikanska semesterfirare. Njut och ha det trevligt är mitt tips!
 

Link

Medlem

Bara några dagar sedan två flygplan blev beskjutna. Risken att bli utsatt är låg, men den har gått upp betydligt senaste månaden.
Tänk efter en extra gång och håll dig någorlunda nykter så du har möjlighet att reagera om något händer och håll dig nära säkrade områden.
 

pswe

Medlem

Bara några dagar sedan två flygplan blev beskjutna. Risken att bli utsatt är låg, men den har gått upp betydligt senaste månaden.
Tänk efter en extra gång och håll dig någorlunda nykter så du har möjlighet att reagera om något händer och håll dig nära säkrade områden.
Just den flygplatsen finns dock en bit från Cancun, skulle säga att det finns skäl för att bedöma olika delar av Mexico på olika sätt rent riskmässigt.
 

Homer

Medlem
Just den flygplatsen finns dock en bit från Cancun, skulle säga att det finns skäl för att bedöma olika delar av Mexico på olika sätt rent riskmässigt.

"en bit" ungefär samma bit som Stockholm - Istanbul :p

Avstånd.jpg
 
Toppen