Senaste nytt

Mexico med omnejd jul/nyår 2024

palmen

Moderator
Måste tydligen till Mexico nästa jul, lite oklart med exakt destination men mellan Mexico City och Cancun någonstans (lite närmare till Mexico City).

Hur ska man tänka med flyg och allt annat denna tid på året? Att försöka hänga på låset för awards till Mexico eller Centralamerika/Colombia är självklart, men i övrigt? Är perfekt med lediga dagar nästa år över jul så inga problem att vara borta 2 veckor eller mer.

Min spanska är mer eller mindre obefintlig, men när man ändå är där tänkte jag bocka av lite fler länder om möjligt. Som jag förstått det är det väl bara El Salvador som är riktigt stökigt nu och bör undvikas?

Finns det bekväma bussförbindelser mellan länderna i Centralamerika, eller ska man rikta in sig på flyg?
1-2 nätter per land, är det för lite? Bättre satsa på att besöka 2-3 länder?
 

Hachans

Medlem
El Salvador, Honduras, Nicaragua mfl är länder du inte bör resa till utan stor erfarenhet av Latinamerika. Och eftersom du saknar ens grundläggande spanska bör du undvika allt utom de mest turistiga delarna där du kan hitta engelsktalande.

Glöm också bussresande på grund av säkerhetsläget och välj flyg mellan stoppen.

Ställen som är bra som besökare utöver México City och Cancun är Panama City och Costa Rica. Du kan också kolla lite på Belize som är det ena engelskspråkiga landet i Latinamerika, och är du riktigt äventyrlig kan du även kolla in Surinam som pratar nederländska. Har inte varit där själv men själv men sett någon reserapport.

1-2 nätter per land är på tok för lite. Det finns massor att se och du vill göra något annat än att se flygplatser. Välj några favoritställen och ta dig dit.
 

GOTBound

Medlem
Måste tydligen till Mexico nästa jul, lite oklart med exakt destination men mellan Mexico City och Cancun någonstans (lite närmare till Mexico City).

Hur ska man tänka med flyg och allt annat denna tid på året? Att försöka hänga på låset för awards till Mexico eller Centralamerika/Colombia är självklart, men i övrigt? Är perfekt med lediga dagar nästa år över jul så inga problem att vara borta 2 veckor eller mer.

Min spanska är mer eller mindre obefintlig, men när man ändå är där tänkte jag bocka av lite fler länder om möjligt. Som jag förstått det är det väl bara El Salvador som är riktigt stökigt nu och bör undvikas?

Finns det bekväma bussförbindelser mellan länderna i Centralamerika, eller ska man rikta in sig på flyg?
1-2 nätter per land, är det för lite? Bättre satsa på att besöka 2-3 länder?
Skall du hämta ett ”paket”?
Låter lite så med Måste tydligen till Mexico nästa jul, lite oklart med exakt destination men mellan Mexico City och Cancun någonstans (lite närmare till Mexico City). ;)
 
Vad tycker du om att göra på dina semestrar? Vill du bocka av så många länder som möjligt eftersom du överväger att bara stanna 1-2 nätter? Hur som helst, jag skulle rekommendera någon som är ovan vid att resa i Syd- och Centralamerika att hålla sig till de typiska turistmålen för västerlänningar, såson Mexico City, Cancun, Puerto Vallarta, Cabo San Lucas, Costa Rica, ABC-öarna, etc i början. Alltså "doppa lilltån innan man djupdyker med huvudet först". Får du mersmak är det väl bara att boka en resa till nästa år? Sky Team, som ju SAS ska gå över till, har väl nästan fler och bättre rutter till den här regionen än Star Alliance, om det är något du bekymrar dig över.
 

Mimmisa

Medlem
El Salvador, Honduras, Nicaragua mfl är länder du inte bör resa till utan stor erfarenhet av Latinamerika. Och eftersom du saknar ens grundläggande spanska bör du undvika allt utom de mest turistiga delarna där du kan hitta engelsktalande.

Glöm också bussresande på grund av säkerhetsläget och välj flyg mellan stoppen.

Ställen som är bra som besökare utöver México City och Cancun är Panama City och Costa Rica. Du kan också kolla lite på Belize som är det ena engelskspråkiga landet i Latinamerika, och är du riktigt äventyrlig kan du även kolla in Surinam som pratar nederländska. Har inte varit där själv men själv men sett någon reserapport.

Instämmer i detta. Jag rest i Costa Rica och Panama, men även varit i Belize och Honduras under en kryssning (endast en dag vardera). Costa Rica och Panama är otroligt trevliga länder enligt mig och där jag har känt mig väldigt trygg. I Belize var jag bara en sväng i en by (utflykt arrangerad av kryssningsbolaget). Verkade som ett trevlig land och som sagt det enda engelsktalande landet i Latinamerika. Honduras får jag rysningar av att bara tänka på.. Hade ingen utflykt bokad där och gick utanför hamnområdet lite. Jag har aldrig känt mig så otrygg i ett land tidigare och kände mig omgående trakasserad av invånarna. Det tog inte många minuter innan en grupp män kom fram och droppade väldigt mycket olämpliga kommentarer och frågade mig om jag ville ha en "sugar daddy". Nu är jag visserligen kvinna, men väldigt van resenär och besökt en del länder där kvinnosynen inte är optimal, men aldrig känt mig så obekväm och otrygg som när jag lämnade hamnområdet. Det här var bara för några veckor sedan så ganska färsk upplevelse.

Om man vill se mycket i området på kort tid och bocka av länder kanske en kryssning hade kunnat vara något? Nu är det inte för alla, men ett bra alternativ om man vill resa där under lite tryggare omständigheter :)
 

Mangostan

Medlem
Jag besökte samtliga länder i Centralamerika, plus Mexiko, med start i Panama City och med flyg hem från MEX. De enda flygen jag tog var CUN-MEX och en inrikesflygning i Panama (till Bocas del Toro), i övrigt åkte jag buss mellan länderna. Resan tog en dryg månad och det kändes ganska lagom, om än i kortaste laget. Att bara pricka av länder med 1-2 dagar i varje land låter som en dålig idé om du är genuint intresserad av länderna. Du kommer i princip bara hinna se huvudstäderna, och de är mestadels farliga och fula utan speciella sevärdheter. Panama City är möjligtvis undantaget. Belize City är ett de värsta ställena jag har varit på. En hel del hotfulla och otrevliga människor på stan. Öarna i Belize är däremot raka motsatsen.
Om jag var du skulle jag satsa på ett enda land utöver Mexiko och då skulle jag rekommendera antingen öarna i Belize eller Guatemala som har massor att erbjuda turister. En natt i Guatemala City räcker gott och väl. Ett sista förslag är Panama med fina Bocas del Toro. Costa Rica var det enda landet jag lämnade i förtid. För många jänkare i min mening, med allt vad det innebär.
 

RhinoG

Medlem
Mexico är fantastiskt, hade definitivt spenderat mer än 1-2 dagar där och sett till att åka till åtminstone två ställen. Däremot hade jag helt skippat Cancun om du inte är ute efter att boka något superresort och inte lämna det, eller hänga med brötiga jänkare på Hooters.. I mina ögon 100% turistfälla. Du kan få fina stränder på Isla Mujeres eller Cozumel men med väsentligt mindre bröt, eller kika på min personliga favorit Holbox om du kan överleva lite omständig logistik och bristfällig infrastruktur på plats. Otroligt vackert, ännu inte helt överexploaterat och väldigt vänlig och vänlig/ej påträngande lokalbefolkning.

Bussar i Mexico med deras nationella carrier ADO fungerar förövrigt superbra. Billigt, bekvämt och det har känts säkert alla gånger jag åkt med dem på Yucatánhalvön.
 

palmen

Moderator
Mexico är fantastiskt, hade definitivt spenderat mer än 1-2 dagar där och sett till att åka till åtminstone två ställen. Däremot hade jag helt skippat Cancun om du inte är ute efter att boka något superresort och inte lämna det, eller hänga med brötiga jänkare på Hooters.. I mina ögon 100% turistfälla. Du kan få fina stränder på Isla Mujeres eller Cozumel men med väsentligt mindre bröt, eller kika på min personliga favorit Holbox om du kan överleva lite omständig logistik och bristfällig infrastruktur på plats. Otroligt vackert, ännu inte helt överexploaterat och väldigt vänlig och vänlig/ej påträngande lokalbefolkning.

Bussar i Mexico med deras nationella carrier ADO fungerar förövrigt superbra. Billigt, bekvämt och det har känts säkert alla gånger jag åkt med dem på Yucatánhalvön.
Cancun är mestadels för att det går att flyga dit med rätt många bolag. Tanken är inte att spendera direkt mycket tid där.

Då vi kommer vara flera som åker så får vi se lite vad alla vill göra. Men vi siktar nog på nyårsfirande någon stans tillsammans.

Vi är nog några stycken som vill testa dyka i cenotes också när man ändå är i området.
 

RhinoG

Medlem
Cancun är mestadels för att det går att flyga dit med rätt många bolag. Tanken är inte att spendera direkt mycket tid där.

Då vi kommer vara flera som åker så får vi se lite vad alla vill göra. Men vi siktar nog på nyårsfirande någon stans tillsammans.

Vi är nog några stycken som vill testa dyka i cenotes också när man ändå är i området.

Det bör ni definitivt göra, har inte dykt i dem men det är en riktigt mäktig upplevelse att besöka/bada i. Om dykning är ett gemensamt intresse för er som reser ska Cozumel vara ett dykarmekka enligt utsago.
 

Kimmen00

Medlem
Är i Tulum nu.
Varit i Cenote Azul igår och besöka npjra fler. Rekommenderas.
Är med familjen så är ju Resort all inclusive.. (Hilton Tulum)
Ska upp till Cancun senare och bla åka till Isla Mujeres.
Varit på Cozumel flera ggr och det riktigt najs. Många bra snorkel /dykturer.
Det finns det väl här med iof.

Även besökt Belize. (öarna) och det var väldigt bra vatten för dyk.

Annars är syd/Centralamerika vit fläck för oss.
Varit på massor av öar i Karibien men det är inte samma sak..
 
Toppen