Senaste nytt

Mexico med omnejd jul/nyår 2024

DanielKif

Medlem
Är du i Mexico city så boka en soluppgång balkong tur över pyramiderna.
Gjorde det förra veckan.


18477eec799db6954260694a8a9e7088.jpg


7a816e9b763d91efd7e046e198c676e8.jpg


Rekommenderar även en luncha libre match!

d60fe3e00330d6b63d73af5c22f92085.jpg
 

Smygdansken

Ny medlem
Om du vill utforska kuststäder i Mexico, så är San Francisco på västkusten väldigt trevligt. Går många flyg till Puerto Vallarta pga alla amerikanska turister, och med ca 1 timme i buss kan man komma till San Francisco. En rätt liten stad med lugn stämning, möjlighet att vandra i naturen omkring, och på kvällen livemusik i alla barer och många bra restauranger. Jag tyckte det var väldigt skönt att komma bort från Mexico turistorter/storstäder, och ändå vara på ett ställe som kändes tryggt.
 

palmen

Moderator
Fått lite mer info om att det är väster om Mexico City som gäller, dvs kommer behöva planera in en flygning dit varifrån jag nu är. AeroMexico flyger till en stad i närheten så det borde gå att lösa.
Börjar dyka upp lite kul award möjligheter nu, åka med ANA via Japan med Aegean poäng var kanske inte det första jag tänkte på när jag började titta på dessa resor :)
 

palmen

Moderator
Om du vill utforska kuststäder i Mexico, så är San Francisco på västkusten väldigt trevligt. Går många flyg till Puerto Vallarta pga alla amerikanska turister, och med ca 1 timme i buss kan man komma till San Francisco. En rätt liten stad med lugn stämning, möjlighet att vandra i naturen omkring, och på kvällen livemusik i alla barer och många bra restauranger. Jag tyckte det var väldigt skönt att komma bort från Mexico turistorter/storstäder, och ändå vara på ett ställe som kändes tryggt.
Det var inte lätt att hitta vart detta ställe låg innan jag började titta på Puerto Vallarta :)
 

Hachans

Medlem
Det var inte lätt att hitta vart detta ställe låg innan jag började titta på Puerto Vallarta :)

Då ska jag tipsa om ett av mina absoluta favoritställen väster om CDMX, och det är Morelia. Det är en lugn stad, med mycket historia och fokus på kulinariska upplevelser.

Hit tar man sig antingen med inrikesflyg från Mexico City eller buss, men om man flyger awards prickar man gärna in SAS till Lax och sen separat bokning på Viva till Morelia. Går typ några gånger i veckan och det är enda utrikesflyget från Morelia.

Väl i Morelia tar ni er upp i skogen och kollar på Monarkfjärilens övervintringsställen. Det är roligast på hästrygg men går att vandra upp med.

Tyvärr har influensers börjat upptäcka det och såg en artikel från Conde Nast också så det får nog inte vara ifred så länge till. Hotellen är bra och billiga, mexikansk gourmetmat överallt (eller tacos om man hellre vill ha det). Enstaka amerikanska pensionärer med intresse av konst i området annars hyfsat fritt från utländska turister. Och staden är säker att röra sig självständigt i, vilket inte är en självklarhet i Mexiko.
 
Toppen