Senaste nytt

Media granskar intjäning av bonus vid tjänsteresor

Ibland fascineras man av människors kortsiktighet: Har man en lön på 97 000 kr och jobbar på en arbetsplats där man vet att man granskas av journalister och det mesta av ens kommunikation är offentlig så bör man följa de regler som finns kring att skaffa sig privata förmåner på arbetstid...

Sen ska det ju till statssekreterarens försvar sägas att han inte säkert använt sig av poängen privat: Att använda dem i tjänsten och att skaffa bonuskort för lounge, fast track, extra väska osv är naturligtvis rimligt!

Hade en diskussion på temat med en kollega som jobbat som sakkunnig för ett departement för ca 15 år sedan. Vi var väl eniga om att det var ok att flyga C om man skulle på möte direkt efter ankomst på en long haul fligth. Kollegan jobbade på departementet runt millennieskiftet då C i princip var beordrat. Sedan var vi även överens om att Bromander i princip verkar ha saknat fingertoppskänsla.

Ytterligare ett inlägg i debatten, denna gång på DN debatt.

Det finns inga skäl för stat och kommuner att delta i bonussystem. Den dåliga kontrollen gör att det är svårt att lämna kontrolluppgifter om anställdas förmåner. Det finns också risk för mutbrott. Ett sätt vore att kräva av flygbolagen att tjänsteresor inte ska ge bonuspoäng, skriver Claes Sandgren.

Vad tycker ni om hans resonemang? Jag kan tycka att det är märkligt att inte alls lyfta frågan om lojalitet eller att människor som reser i tjänsten ofta gör det på obekväma arbetstider.

Civilrättsprofessorn Claes Sandgren: ”Staten måste sätta stopp för bonuspoäng för resor” - DN.SE

Hans resonemang är det inga konstigheter med i sak. av förklarliga skäl tar han ju bara upp ena sidan myntet. Det är väldigt få inom stat, kommun och landsting som reser så pass mycket att dom får noterbara poäng från flygning. Än färre är det av dom dom gör det som bryr sig om poängen.

Hans resonemang är det inga konstigheter med i sak. av förklarliga skäl tar han ju bara upp ena sidan myntet. Det är väldigt få inom stat, kommun och landsting som reser så pass mycket att dom får noterbara poäng från flygning. Än färre är det av dom dom gör det som bryr sig om poängen.

Jag vet inte riktigt vad du grundar dina uppgifter på när du säger att det är väldigt få offentliganställda som reser mycket. Jag har själv varit statligt anställd största delen av mitt yrkesliv haft tjänsteresor i stort sett varje vecka. Detta var inte alls ovanligt. Jag vill påstå att offentliganställda reser precis lika mycket som man gör inom näringslivet om inte mer. Därmed faller även dina slutsatser i de två sista meningarna.

En sak som förvånar mig är att man alltid fokuserar på flygprogrammen. Där det är som svårast att faktiskt värdera bonusen (undantaget program som Norwegians där man i princip får cash in hand).

Men däremot har ju de flesta (alla?) svenska hotell programmen en förmån där man får en check värd x antal kronor vid incheckning. Ju mer status desto mer check. Det känns ju som något mycket enklare att skjuta in sig på.

Jag vet inte riktigt vad du grundar dina uppgifter på när du säger att det är väldigt få offentliganställda som reser mycket. Jag har själv varit statligt anställd största delen av mitt yrkesliv haft tjänsteresor i stort sett varje vecka. Detta var inte alls ovanligt. Jag vill påstå att offentliganställda reser precis lika mycket som man gör inom näringslivet om inte mer. Därmed faller även dina slutsatser i de två sista meningarna.

Det är inte helt omöjligt att detta är framtiden.

Jag blir inte förvånad om det är staten som står för majoriteten av de travelpass som säljs.

Du får komma ihåg att den offentliga sektorn är enorm. Ja, det finns folk som reser mycket likt i näringslivet. Dessa som flyger så pass mycket att man kan få förmåner via bonusprogram som överstiger säg 10 000 eurobonus poäng per år är relativt få (likt i näringslivet).

Vad grundar jag det på, enkelt. Det är få om ens några brandmän, lärare, förskolelärare, sjuksköterskor , bussförare, poliser etc som är ute och flyger så pass mycket eller sådana sträckor i tjänsten.

Detta är ett problem som i huvudsak lösesgenom att ansvariga chefer ser till att de anställda följer resepolicyn avseende pris, det vill säga billigaste möjliga ekonomi biljett som passar själva resan och att bara nödvändiga resor utförs utan inslag av privata under arbetstid.

Det finns andra mer uppenbara saker att slå sig in på. Folk som stannar längre på ett resmål än vad arbetet kräver, folk som använder hyrbilar i privata syften, folk som uppenbart inte kan planera och bokar resor alldeles för sent. Detta ser jag som ett större problem.

Toppen