Senaste nytt

Med British Airways First till Yankee Victor Romeo

Tackar @Gus och speciellt @JohnnyWilde för era vänliga ord! :)

Jag försöker alltid undvika att blanda ihop olika språk, för jag tycker renspråkighet är något som det lönar sig att sträva till. Jag är rätt så kräsen med mina egna skriverier, för jag försöker hålla mig från att blanda in engelska låneutryck. Dessutom så min svaghet på alla språk är att min hjärna tänker fortare än vad jag skriver. Jag är inte dyslektiker, men det blir regelbundet alla möjliga stavfel när tangenterna håller inte med i farten. Och så naturligtvis ofta glömmer jag bort hur en del ord ska stavas (herrans länge sedan skoltiden...), vilket beror på att jag numera inte använder min svenska dagligen och där med är BC.se för mig personligen ett sätt att försöka vara mera språkligt aktiv så här när man bor utanför språkområdet.

Svenskan som språk utvecklas mera, desto mera vi försöker snacka med de svenska flygresebegreppen, även om gate, boardingkort o.s.v. ofta även används av mig. Och det är nu inte frågan om någon nationalistisk identitet, utan främjandet av begriplig svenska. :) Helt samma princip gäller när jag talar finska, då jag försöker avstå från att blanda in engelska. Det är numera typiskt p.g.a. media och kultur att engelskan spökar allt mera i vardagligt prat, speciellt bland yngre personer.

Förutom iblandning av engelska, så försöker jag undvika finlandismer (d.v.s. finlandssvensk jargong), men alltid lyckas det inte, även om jag personligen har bytt många ordval i mina muntliga utryck till rikssvenska motsvarigheter och där med inte talar alltid ren finlandssvenska. Även om Beck, Wallander och annan svensk TV/film hör till min vanliga repertoar, så mycket är sådant som i ens skrift/tal avslöjar att man inte kommer från t.ex. Torneådalen, utan från andra sidan riksgränsen. Och så naturligtvis har man inte samma inflytanden som man hör när man minglar med t.ex. stockholmare. :) Det som jag nog minns att göra är att t.ex. inte säga Sverigebåten eller Eurovisionen, utan Finlandsbåten och Melodifestivalen, i fall jag talar med rikssvenskar. :D

Vad angår BA och det att de inte har frys ombord, så det är vanligt med de övriga flygbolagen att de inte har en frys. Har aldrig ännu hört om passagerarplan med frys. Det skulle ju dock vara lätt att skapa en genom att ha en lucka i golvet till ett utrymme som inte är isolerat. Dock glassen skulle bli lätt rejält frusen i den normala flyghöjden, om man tänker på utetemperaturen. ;)

Jag kan bekräfta att 140 000 Avios kom faktiskt in på mitt BAEC-konto. Det var alltså inte ett tomt löfte! Måste medge att jag skulle ha varit nöjd med typ 50 000 Avios.

140 k Avios.jpg

Under den gångna veckan som kom det även in en betalning på 580,33 € på mitt bankkonto. På tanke med att jag hade betalat 1360,89 € för min biljett i Club World, ex-TXL, till BA, så min resa - som redan var billig för att vara i First, blev nu typ halvgratis. :eek:

Förutom att jag fick bra avkastning på min flygbiljett med BA, så även mitt hotellrum på Best Western Plus Sands i Vancouver kom att bära skörd för mig. Nej, inte p.g.a. att jag hade en mus på mitt första rum på 4. våningen som min gäst, utan jag hade glömt bort att jag hade registerat mig hos Best Western Rewards (status: Diamond) för en av deras övernattningskampanjer. Den här kampanjen var att stanna två nätter senast 15.11 i USA, Kanada eller Karibien, och så får du en gratis natt.

Jag fick förra vecka per e-post till min överraskning en värdekupong som kunde lösas in för en natt, senast i januari 2020. Jag återkommer till kupongen i reportagetråden för min inkommande resa.

Det har varit så stökit sedan jag kom hem från den här resan, att jag har helt enkelt inte haft tid att slutföra mitt reportage. Men lik Oregonrapporten, så även den här kommer att bli kompleterad. :) Efter att jag kommer hem om en månad, så fortsätter det här reportaget. Naturligtvis beklagar jag att det drar ut på tiden, men just nu så försöker jag febrilt få färdigt allt för min nästa avgång på lördagen.

Last edited:
Du skall inte vara så ledsen över att missa Concorde Room, jag tycker det är överreklamerat. Galleries First är minst lika bra.
Like bra? Er helt uenig i dette. Concorde room har et mye bedre utvalg av mat. De har bartendere som lager drinker og de har LPGS Champagne (Laurent Perrier Grand Siecle) Så jeg mener det er en stor forskjell mellom F loungen og Concorde room. Dessuten er det færre folk der også.

Toppen