Flying Finn
Medlem
Så är det dags att påbörja min första resa i första klass.
Det blir BA First med Queen of the Skies (Boeing 747-400) till Yankee Victor Romeo, tur o return, från Lima Hotel Romeo.
Reportaget kommer att ha fokus på hur det känns när man för första gången flyger i nosen på Queen of the Skies och första klass - även om det är "bara" BA och inte t.ex. EY eller JL. Det blir nog flera förstaklassresor under de inkommande åren, men någonstans måste man ju börja.
Skriver nog även om mitt resemål.
Jag bokade på våren vid en snabbrea från Tyskland till Nordamerika BA Club World (affärsklass) och uppgraderade med Avios till första klassen. Destinationen (YVR - Vancouver, BC) valde jag på basis av tillgång av utlösbara platser med flygpoäng (d.v.s. awardplatser på angliserad svenska), planmodellen (ville absolut ha 747-400) och en så lång sträcka som möjligt. T.ex. LAX skulle varit ett alternativ, men jag är ju i Los Angeles, CA, om ca. en månad annors också. Valet blev nu YVR, även om jag begick ett tankefel - de riktigt BA-kunniga förstår grejen när de hör att jag flyger med BA från LHR.
Hoppeligen blir det lyckat.
Preliminärt är mitt plan över Atlanten G-CIVK - en skönhet som flugit sedan februari 1997 och har den kombinerade Onewold- och BA-färgsättningen. G-CIVK är då en tredje rundtur i rad på samma rutt.
Idag tar jag mig med AY till Berlin, Tempe... Tegel, i ekonomi och imorgon börjar resan via London till Stillahavskusten, var vädret är lite varmare än här på hemmaplan, även om nätterna där är redan vid noll.
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Hälsningar från Finnair Business Lounge på H:fors-Vanda! Det blir snart Norras Embraer 190 till TXL.
Reportaget kommer att ha fokus på hur det känns när man för första gången flyger i nosen på Queen of the Skies och första klass - även om det är "bara" BA och inte t.ex. EY eller JL. Det blir nog flera förstaklassresor under de inkommande åren, men någonstans måste man ju börja.
Jag bokade på våren vid en snabbrea från Tyskland till Nordamerika BA Club World (affärsklass) och uppgraderade med Avios till första klassen. Destinationen (YVR - Vancouver, BC) valde jag på basis av tillgång av utlösbara platser med flygpoäng (d.v.s. awardplatser på angliserad svenska), planmodellen (ville absolut ha 747-400) och en så lång sträcka som möjligt. T.ex. LAX skulle varit ett alternativ, men jag är ju i Los Angeles, CA, om ca. en månad annors också. Valet blev nu YVR, även om jag begick ett tankefel - de riktigt BA-kunniga förstår grejen när de hör att jag flyger med BA från LHR.
Preliminärt är mitt plan över Atlanten G-CIVK - en skönhet som flugit sedan februari 1997 och har den kombinerade Onewold- och BA-färgsättningen. G-CIVK är då en tredje rundtur i rad på samma rutt.
Idag tar jag mig med AY till Berlin, Tempe... Tegel, i ekonomi och imorgon börjar resan via London till Stillahavskusten, var vädret är lite varmare än här på hemmaplan, även om nätterna där är redan vid noll.
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Hälsningar från Finnair Business Lounge på H:fors-Vanda! Det blir snart Norras Embraer 190 till TXL.
Last edited: