Senaste nytt

Med British Airways First till Yankee Victor Romeo

Flying Finn

Medlem
Så är det dags att påbörja min första resa i första klass. :) Det blir BA First med Queen of the Skies (Boeing 747-400) till Yankee Victor Romeo, tur o return, från Lima Hotel Romeo.

Reportaget kommer att ha fokus på hur det känns när man för första gången flyger i nosen på Queen of the Skies och första klass - även om det är "bara" BA och inte t.ex. EY eller JL. Det blir nog flera förstaklassresor under de inkommande åren, men någonstans måste man ju börja. :) Skriver nog även om mitt resemål.

Jag bokade på våren vid en snabbrea från Tyskland till Nordamerika BA Club World (affärsklass) och uppgraderade med Avios till första klassen. Destinationen (YVR - Vancouver, BC) valde jag på basis av tillgång av utlösbara platser med flygpoäng (d.v.s. awardplatser på angliserad svenska), planmodellen (ville absolut ha 747-400) och en så lång sträcka som möjligt. T.ex. LAX skulle varit ett alternativ, men jag är ju i Los Angeles, CA, om ca. en månad annors också. Valet blev nu YVR, även om jag begick ett tankefel - de riktigt BA-kunniga förstår grejen när de hör att jag flyger med BA från LHR. :D Hoppeligen blir det lyckat.

Preliminärt är mitt plan över Atlanten G-CIVK - en skönhet som flugit sedan februari 1997 och har den kombinerade Onewold- och BA-färgsättningen. G-CIVK är då en tredje rundtur i rad på samma rutt.

Idag tar jag mig med AY till Berlin, Tempe... Tegel, i ekonomi och imorgon börjar resan via London till Stillahavskusten, var vädret är lite varmare än här på hemmaplan, även om nätterna där är redan vid noll. :)

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Hälsningar från Finnair Business Lounge på H:fors-Vanda! Det blir snart Norras Embraer 190 till TXL.

Last edited:
Grattis! På en bra dag är British Airways First riktigt, riktigt bra och jag tycker att det är få om några kabiner som slår 1A eller 1K längst fram i en 747. Och även om du förvisso missar Concorde Room i och med att Vancouver-flighten avgår från Terminal 3 så betyder det å andra sidan att du får möjlighet att loungehoppa lite. Själv tycker jag t.ex att First-delen i Cathay-loungen är riktigt bra. Och vill du prova Galleries First så har de ett Elemis-spa där du får en gratis behandling som First-resenär (men boka i förväg för säkerhets skull).

Genast vid ombordstigningen på HEL visade det sig att jag sitter bredvid en annan Oneworld Emerald, eftersom vi båda var grupp 1. Det var nog rena slumpen, men beror även på det lilla planet för att vara flyg till Berlin.

Och även om du förvisso missar Concorde Room i och med att Vancouver-flighten avgår från Terminal 3 så betyder det å andra sidan att du får möjlighet att loungehoppa lite.

Bingo! :) YVR är T3 och det var min miss. Loungehoppade ju senast förra torsdagen på väg till Barcelonaträffen, eftersom BCN är lik HEL och YVR från T3. Så ingen Concorde Room i T5 den här gången.

Bingo! :) YVR är T3 och det var min miss. Loungehoppade ju senast förra torsdagen på väg till Barcelonaträffen, eftersom BCN är lik HEL och YVR från T3. Så ingen Concorde Room i T5 den här gången.

Jag brukade på tiden man kunde det åka över till Terminal 3 och besöka Cathay loungen där istället för Concorde Room, trivs bättre med utbudet och atmosfären i Cathay loungen.

Hoppas du får en bra flygning, jag har provat BA first flera gånger och tillhör dom som tycker att BA First är väldigt bra.

Har du lyckats knipa 1A eller K, det är som redan nämnts de klart bästa platserna ombord.

OT men det gjorde jag för några veckor sedan med returbiljett till Stockholm. Menar du att det inte går längre och att vi bara hade tur?

Jag hade läst någonstans att det inte längre gick att göra så, bra om det går för som sagt på T3 kan man ju hoppa lite mellan Cathay, Qantas och BA

Jag brukade på tiden man kunde det åka över till Terminal 3 och besöka Cathay loungen där istället för Concorde Room, trivs bättre med utbudet och atmosfären i Cathay loungen.

Hoppas du får en bra flygning, jag har provat BA first flera gånger och tillhör dom som tycker att BA First är väldigt bra.

Har du lyckats knipa 1A eller K, det är som redan nämnts de klart bästa platserna ombord.

Som BAEC Gold har jag naturligtvis valt vid bokningen 1A till YVR och 1K tillbaka till LHR. :) Valde även på basis av tillgången av första raden när jag avgår.

CX First Loungen besökte jag senast förra veckan och det blir naturligtvis även imorgon den loungen, förutom även de övriga tre.

Jag hade läst någonstans att det inte längre gick att göra så, bra om det går för som sagt på T3 kan man ju hoppa lite mellan Cathay, Qantas och BA

Det borde vara så att det inte längre går att besöka T3-loungerna med avgång i T5.

Toppen