Senaste nytt

Med början 1 april 2020 förändras Amex Gold Card

@Doctor-X Ja! Jag gjorde så förra våren då jag till slut övertalades att bli värvad till Plat kredit. Jag sa sedan upp mitt Plat betal efter elva trogna år och behöll min miljon MR.

@jerixon Har vi inte hört något innan juli byter jag. Varför vänta då? Vi har hotellstatusar till 2022 och med ett helt år från juli når jag ganska enkelt 300k och toppbonus. Minst 1 miljon MR drar jag in då med den spenden. :)

Nu överanalyserar du igen =)
Jag vill bara ha ett så billigt kort som möjligt för att få så mkt poäng som möjligt.
Saker som hotellstatus och Pontus osv är inte vesäntligt för mig.
Det blir ett Gold och ett Elite helt enkelt i framtiden om inget ändras.
Max poäng + Vouchers och hyrbilsförsäkring....

@jerixon Har vi inte hört något innan juli byter jag. Varför vänta då? Vi har hotellstatusar till 2022 och med ett helt år från juli når jag ganska enkelt 300k och toppbonus. Minst 1 miljon MR drar jag in då med den spenden. :)

Efter en del överväganden fram och tillbaka bestämde jag mig till slut för ett Gold Card, som kom med posten idag. Det är första gången som jag har ett metallkort, får säga att det känns lite skumt i handen, men jag ska nog vänja mig. Tycker att det var rätt snyggt i verkligheten också.

F74396E0-F370-4E54-A46C-8F6B1A4A075F.jpeg

Last edited:
Efter en del överväganden fram och tillbaka bestämde jag mig till slut för ett Gold Card, som kom med posten idag. Det är första gången som jag har ett metallkort, får säga att det känns lite skumt i handen, men jag ska nog vänja mig. Tycker att det var rätt snyggt i verkligheten också.

Visa bifogad bild 108310

Jag har ett Platinum i metall, och jag gillar känslan när man trycker in kortet i kortläsaren. Det känns nästan som att läsaren ska gå sönder. :D

Tror det blir att byta till ett guldkort också men är inte ett fan av metallkorten. Har redan flera metallkort och de tar mer plats och är tyngre (i vissa fall har de inte funkat i en del kortläsare). Vet någon om man kan få ett plastkort istället?

Jag pratade med kundtjänsten idag och killen jag snackade med sa tre saker:

- Poängbonusen vid 150.000:- och 300.000:- spend kommer även att börja gälla på Platinum framöver.
- På både Gold och Platinum kommer spend i utländsk valuta generera 1p/1 SEK istället för 3p som i dagsläget.
- Utbyteskoefficienten MR->EB kommer att försämras till 16:1 från 12:1.

Stämmer de två sista punkterna är det ju inte direkt fördelaktigt för kunderna. Någon som vet mer?

Är det EB-poäng man är intresserad av blir det ju trots växelkursändringen EB/MR fortfarande bättre utbyte för de som handlar för 150k+ och har majoriteten av spenden i SEK.

150kSEK spend innan förändring: 12 500 EB-poäng
300kSEK spend innan förändring: 25 000 EB-poäng

150kSEK spend efter förändring: 15 625 EB-poäng
300kSEK spend efter förändring: 43 750 EB-poäng

Tycker mest det ser ut som att ett sätt att styra beteendet mot att spendera mer. Småspenderarna har haft det för bra.

1p/1SEK i utländsk valuta är ju däremot rätt provocerande för ett kort som är profilerat mot resenären. Antar att Amex inte kommer förbättra växlingskurserna utländsk valuta/SEK ett dugg. Antar även att de tjänar precis lika mycket innan som efter på växlingsavgiften...

Toppen