Senaste nytt

Med början 1 april 2020 förändras Amex Gold Card

Mjaa.
Jag växlar inga MR till EB.
Finns bra värde både i Avios och Flying Blue Miles här faktiskt i vissa fall.
Hur som haver lite negativt för de som växlar till EB poäng vilket jag ej kommer göra.

Problemet här, tycker jag iaf, är att värdet på de andra inte är super. Det har helt klart varit Eurobonus som har haft bäst värde, enligt mig.

in gissning är att det kräver antingen en större global relation a la Hilton eller Delta, eller en stor lokal marknad som t.ex. British Airways i UK och SAS i Sverige för att man skall få någon form av storskalighet i detta. Sen skulle jag gissa det finns om inte explicita, så implicita exklusivitetsavtal. Ta t.ex. Delta/AMEX och Hilton/AMEX som har ett väldigt nära samarbete i USA, eller SAS och AMEX i Sverige.

Mjaa.
Jag växlar inga MR till EB.
Finns bra värde både i Avios och Flying Blue Miles här faktiskt i vissa fall.
Hur som haver lite negativt för de som växlar till EB poäng vilket jag ej kommer göra.
Det kanske kan bli dags för dig att skaffa ett holländskt Amex nu dårå ;)

Verkar bara gälla kreditkorten.
Pratade med kundtjänst idag som sa att betalkorten lever vidare som förut.

Amex kanske vill styra om mer spend till de egna korten istället för SAS brandade kort.
Hej,
Den här artikeln förklarar lite om beslut som togs gällande co-brandade kort såsom SAS Amex. Artikeln beskriver motsvarigheten i UK där Amex samarbetar med BA på samma sätt som man gör med SAS här.

Eftersom beslutet togs på EU-nivå så tänker jag att det också säkert gäller för Sverige.

Kolla in nedan.

Court says Amex must cut interchange fees on co-brand cards

Hej,
Den här artikeln förklarar lite om beslut som togs gällande co-brandade kort såsom SAS Amex. Artikeln beskriver motsvarigheten i UK där Amex samarbetar med BA på samma sätt som man gör med SAS här.

Eftersom beslutet togs på EU-nivå så tänker jag att det också säkert gäller för Sverige.

Kolla in nedan.

Court says Amex must cut interchange fees on co-brand cards
Det här är rätt och diskuterades i mängder här på BC för två-fyra år sedan, med allehanda tolkningar av vad det skulle innebära. Diverse domedagsscenarier dryftades. Jag tror vi kommer få se fler förändringar, bland annat drivet av EUs begränsningar av interchange avgiften.

Och vid ett Brexit. Vad kommer då gälla?

Enligt vad jag förstått gäller EU-domstolens avgörande fortsatt i UK om inte en brittisk domstol säger något annat. Den underliggande tvisten tycks ha varit mellan Amex och HM Treasury, så jag betvivlar att brittiska staten har en annorlunda åsikt en EU-domstolen i frågan.

Men om jag får hoppas - så faller denna cap bort i UK och att mer förmåner på mina brittiska kort kan följa! :)

Jag pratade med kundtjänsten idag och killen jag snackade med sa tre saker:

- Poängbonusen vid 150.000:- och 300.000:- spend kommer även att börja gälla på Platinum framöver.
- På både Gold och Platinum kommer spend i utländsk valuta generera 1p/1 SEK istället för 3p som i dagsläget.
- Utbyteskoefficienten MR->EB kommer att försämras till 16:1 från 12:1.

Stämmer de två sista punkterna är det ju inte direkt fördelaktigt för kunderna. Någon som vet mer?

Hade helt missat denna information även om det inte är officiellt från AmEx sida än. Funderat nu sedan Covid-19 tog fart att byta ner mig till Gold (kredit) från Platinum (betal), men tvekat pga snart bostadsköp då jag inte vill ha mer krediter (jag vet att det sannolikt inte spelar någon roll, men vill inte riskera sämre utgångsläge och ett nytt gold (kredit) kommer spä på en del kredit). Om ändringarna ovan blir verklighet ser jag egentligen inget incitament för att byta till Gold eller behålla Platinum då Eurobonuspoäng är min primära poängjakt (+ Nordic Choice), då jag redan sitter på AmEx Elite, SAS MC Premium och NC MC GOLD (någonstans får det räcka :p).

Frågan är bara vart man gör av sina 500.000p MR-poäng, växlar man till Eurobonus (43300p) eller Hilton (62500p)? Känns som Eurobonus vore bäst, om man inte tar in på HGI Bali :p vilket just nu känns väldigt avlägset.

Frågan är bara vart man gör av sina 500.000p MR-poäng, växlar man till Eurobonus (43300p) eller Hilton (62500p)? Känns som Eurobonus vore bäst, om man inte tar in på HGI Bali :p vilket just nu känns väldigt avlägset.
Är det Hiltonpoäng du är ute efter bör du alldeles självklart absolut inte växla från MR till Hilton alls (!) - utan istället:

1. Köp poängen direkt från Hilton, just nu är det 100% extra kampanj vid poängköp ända fram till den 27 maj. Normalt poängpris är 1 USD cent per poäng, på kampanj blir priset hälften, dvs 0,005 USD cent. Man betalar alltså samma pris, $0,01/poäng, men får dubbelt så många poäng mot normalt.

2. Priset ovan ger att vi kan köpa 62 500 poäng för summan 62500 x 0,005 = $312,50 USD.

3. En USD kostar idag 10,02 SEK, betalar du poängköpet med ditt Amexkort slänger vi på ca 2% i valutaväxlingsavgift och får då summan
312,50 x (10,02 x 1,02) = 3193,88 kr SEK. Vi avrundar och säger 3200 kr totalt för att köpa 62 500 Hiltonpoäng. (Hiltonpoängen säljs bara i jämna 1000-tal, 63 000 poäng kostar alltså $315 USD om vi ska vara helt korrekta, vilket i sin tur blir 3219,43 kr SEK men slutsatsen nedan blir densamma.)

4. Just nu har Amex Sverige kampanj, där MR poängen kan växlas mot avdrag i kronor och ören från månadens faktura med dubbla värdet mot normalt. Vanligtvis får man 1000 kr fakturaavdrag för 200 000 MR poäng. Det ger ett värde på 1000 / 200 000 = 0,005 kr per MR poäng.

Men nu under kampanjtiden, fram till den 20 juli 2020, får man dubbelt värde på sina MR poäng om man växlar mot just fakturaavdrag och får då 1000 kr avdrag för 100 000 MR poäng. Det vill säga 1000 / 100 000 = 0,01 kr per MR poäng.

5. Den matematiskt begåvade har ju då naturligtvis redan räknat ut att du dels kan köpa dig 62 500 Hiltonpoäng för 3200 kr OCH samtidigt få ytterligare 1800 kronors avdrag på din Amexfaktura för dina 500 000 MR poäng! Betalar du dessutom Hiltonpoängen med ditt Amex MR kort får du ytterligare några tusen MR poäng bara genom det.

Det är nästan som att både äta kakan och ändå ha den kvar!

Last edited:
Toppen