Senaste nytt

Maximera poängintjäning vid köp av Apple-produkter

Jag har köpt iPhone flera gånger i USA i Apple Store och de fungerar utmärkt i Sverige. Det finns dock ibland en skillnad – vissa modeller (kanske alla?) i USA fungerar endast med eSIM och har ingen plats för fysiskt SIM-kort. Killen i Apple Store i Portland (OR) påpekade faktiskt proaktivt att jag skulle vara medveten om detta, ifall jag skulle behöva ett fysiskt SIM. Bra service! MacBook kan man dessutom beställa i förväg för upphämtning i Apple Store, med det tangentbord man önskar.
Nästan, i USA erbjuds danskt tangenbord, men inte svenskt. Been there - done that (nästan).

Nästan, i USA erbjuds danskt tangenbord, men inte svenskt. Been there - done that (nästan).
Precis!
Jag vet inte varför de fastnat för att Dansk layout ska erbjudas men inget annat nordiskt tangentbord. Ville man täcka in flest potentiella köpare borde svenskt vara det smartare valet (SE och FI är väl identiska tangentbord? Medan NO och DK är ganska lika varandra men har en held del skillnader mot SE/FI)

Precis!
Jag vet inte varför de fastnat för att Dansk layout ska erbjudas men inget annat nordiskt tangentbord. Ville man täcka in flest potentiella köpare borde svenskt vara det smartare valet (SE och FI är väl identiska tangentbord? Medan NO och DK är ganska lika varandra men har en held del skillnader mot SE/FI)
Varför erbjuder de inte ett nordiskt? Lenovo och Logitech gör ju det.

1758784565858.png

@LarsCph ja de är vanligen mycket duktiga och pålästa i Apples butiker. De som sa att Apple watch e-sim inte fungerar till mig. Jag har handlat Iphones i SF/LA/NYC/MIA och rakt av utmärkt service överallt, de har koll på EU, stort plus!

Försäkringen genom Apple US var dock lite krånglig säga upp efter 12 månader, krävdes några samtal, med senaste köpet så undvik kanske den.

Vad gäller tangentbord köper jag US. Typ enda stället jag skriver på svenska är Businessclass.com hahaha.

Varför erbjuder de inte ett nordiskt? Lenovo och Logitech gör ju det.
Problemet är ju att om de skulle göra det, så skulle de rena NO/DK/SE/FI-tangentbordsversionerna helt försvinna. Dvs inte ens i Sverige skulle du kunna få ett svenskt. Det är rätt många tangenter som är annorlunda mellan ett sam-nordiskt tangentbord och ett lokaliserat.

Problemet är ju att om de skulle göra det, så skulle de rena NO/DK/SE/FI-tangentbordsversionerna helt försvinna. Dvs inte ens i Sverige skulle du kunna få ett svenskt. Det är rätt många tangenter som är annorlunda mellan ett sam-nordiskt tangentbord och ett lokaliserat.
Jag tror dessutom, att eftersom Apple strävar efter en "clean" och premium design så vill de nog inte ha kombinerade tangentbord.

Om man kan leva med tysk tangentbordslayout så kan man spara rätt rejält på att köpa sin MacBook i Tyskland.

Om man kan leva med tysk tangentbordslayout så kan man spara rätt rejält på att köpa sin MacBook i Tyskland.
Och, som i många EU-länder, går det att beställa med svenskt tangentbord
Skärmavbild 2025-09-25 kl. 11.58.14.png

Vet inte om det erbjuds i alla europeiska apple stores, men det kan ju vara lönt att hitta land med lägsta pris. (moms skiljer ju och det finns länder utanför €-zonen där växelkursen kan vara bättre)

Huh, jag måste nog kolla upp vad det är för skillnader. Skriver detta på ett Logitech med Blandinaviska tangenter, och tittar jag bara på vilka har olika tryck i forma av röda/gröna texter för danska/norska skillnader så är det Ö/Ä som blir deras motsvarigheter och olika placering av § ½ | och \.
Och då är tangenterna identiska, de har bara olika tryck för att visa vad för specialtecken som de producerar när man skriver med olika lokaliseringar.
Det verkar vara Mac-specifika skillnader på tangentborden, enligt Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_QWERTY_keyboard_language_variants#Swedish

Jag tror också @LarsCph :s teori att det ska vara "premium". Eller kanske att man håller fast i någon traditionell uppsättning från när Mac ursprunligen lanserats i de nordiska marknaderna?

Oberoende, intressant att grotta i.

Toppen