Jag förstår inte varför utredningens förslag inte gör skillnad på om ett gammalt giltigt pass lämnas in för makulering eller ej. Om detta sker finns det väl ingen anledning att begränsa antalet?
Jag förstår inte varför utredningens förslag inte gör skillnad på om ett gammalt giltigt pass lämnas in för makulering eller ej. Om detta sker finns det väl ingen anledning att begränsa antalet?
Då blir en kompis glad. Han byter pass som en annan byter skjorta
Men inte för att det försvinner. Han gör det för att det för hans del finns en problematik med vissa länders gränskontroller. Har man varit i några arabländer för att direkt åka till Pakistan och därefter till USA så blir det väldigt intressant redan när han söker visum![]()
Men varför skulle man vilja byta ut ett pass så ofta?
Om särskilda skäl föreligger lär du nog kunna ta ut mer än tre pass på fem år (i synnerhet om du makulerar det gamla passet)
Om han gör det i tjänsten är det bara be arbetsgivaren skriva ett intyg om att han behöver dubbla eller trippla pass så slipper han söka nya pass. Jag sökte nya pass i januari och hade ett sådant intyg med mig och fick dubbla pass utan problem.