Senaste nytt

Max tre pass på fem år

johansch

Medlem
Jag förstår inte varför utredningens förslag inte gör skillnad på om ett gammalt giltigt pass lämnas in för makulering eller ej. Om detta sker finns det väl ingen anledning att begränsa antalet?
 
D

Deleted member 4971

Guest
Jag förstår inte varför utredningens förslag inte gör skillnad på om ett gammalt giltigt pass lämnas in för makulering eller ej. Om detta sker finns det väl ingen anledning att begränsa antalet?

Det är väl brukligt att även dom vanliga och ärliga människorna drabbas, alla över en kam...
 

AABack2ARN

Medlem
Om särskilda skäl föreligger lär du nog kunna ta ut mer än tre pass på fem år (i synnerhet om du makulerar det gamla passet)
 

Pho

Medlem
Jag förstår inte varför utredningens förslag inte gör skillnad på om ett gammalt giltigt pass lämnas in för makulering eller ej. Om detta sker finns det väl ingen anledning att begränsa antalet?

Men varför skulle man vilja byta ut ett pass så ofta?
 

Valley

Medlem
Då blir en kompis glad. Han byter pass som en annan byter skjorta :)
Men inte för att det försvinner. Han gör det för att det för hans del finns en problematik med vissa länders gränskontroller. Har man varit i några arabländer för att direkt åka till Pakistan och därefter till USA så blir det väldigt intressant redan när han söker visum :D
 

MaBe

Medlem
Då blir en kompis glad. Han byter pass som en annan byter skjorta :)
Men inte för att det försvinner. Han gör det för att det för hans del finns en problematik med vissa länders gränskontroller. Har man varit i några arabländer för att direkt åka till Pakistan och därefter till USA så blir det väldigt intressant redan när han söker visum :D

Om han gör det i tjänsten är det bara be arbetsgivaren skriva ett intyg om att han behöver dubbla eller trippla pass så slipper han söka nya pass. Jag sökte nya pass i januari och hade ett sådant intyg med mig och fick dubbla pass utan problem.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Men varför skulle man vilja byta ut ett pass så ofta?

Man kanske har rest till "knepiga" länder och vill slippa frågor om man åker till USA/Israel m.m Eller att passet börjar ge med sig..
 

Homer

Medlem
Om särskilda skäl föreligger lär du nog kunna ta ut mer än tre pass på fem år (i synnerhet om du makulerar det gamla passet)

Just det som föreslås, från författningskommentaren på de sista sidorna.

Även om en person har beviljats tre vanliga pass under en femårsperiod
kan en ytterligare ansökan om vanligt pass under denna
period bifallas om det finns särskilda skäl. Personer som t.ex. reser
mycket utomlands i sitt arbete kan behöva fler än tre vanliga pass
under en femårsperiod, eftersom sidorna i passboken kanske inte
räcker till för visum och in- och utresestämplar.


Särskilda skäl att inte återkalla ett giltigt pass föreligger när annat
särskilt pass utfärdas, t.ex. för en passinnehavare som har behov
av ett extra pass och därför ansöker om ett sådant särskilt pass. Det
ligger då i sakens natur att annat giltigt pass inte bör återkallas. Det
kan också förekomma att en passinnehavare har lämnat in sitt vanliga
pass eller ett extra pass till ett annat lands ambassad i samband
om ansökan om visering.
 

Valley

Medlem
Om han gör det i tjänsten är det bara be arbetsgivaren skriva ett intyg om att han behöver dubbla eller trippla pass så slipper han söka nya pass. Jag sökte nya pass i januari och hade ett sådant intyg med mig och fick dubbla pass utan problem.

Tror han försökt med detta. Men han bor i ES och det var någonting med det som gav honom problem. Har för mig att han t o m fick bege sig till SE en gång för att ordna upp något med sitt pass.
 

Jonas C

Medlem
Har detta lagförslag verkställts ännu? Än så länge finns det fortfarande ingen begränsning på hur många pass man kan hämta ut, förutsatt att man lämnar in det gamla för makulering.
 
Toppen