Senaste nytt

Max tre pass på fem år

Min tolkning eftersom det står vanliga pass är huvudpass. Vi med extra pass behöver nog inte oroa oss.
Det låter ganska genomtänkt eftersom fler pass användare inte brukar tappa sina pass.

Hur tolkar ni det ??

Efter att ha läst lagförslaget på riksdagen.se så förstår jag det som att ansvarig myndighet (Polisen?) utfärdar vidare riktlinjer kring Särskilt pass (provisoriskt pass, extra pass, diplomatpass och tjänstepass). Således borde det betyda att man kan plocka ut 3 st huvudpass under en femårsperiod.

Efter att ha läst lagförslaget på riksdagen.se så förstår jag det som att ansvarig myndighet (Polisen?) utfärdar vidare riktlinjer kring Särskilt pass (provisoriskt pass, extra pass, diplomatpass och tjänstepass). Således borde det betyda att man kan plocka ut 3 st huvudpass under en femårsperiod.

Så får vi hoppas att det är, så det inte blir som med vapenlicenser för pistoler (i vissa län) då polisen gör en egen strikt tolkning av lagen och provar varje enskild ansökan och den ansökandes behov långt över vad lagen säger.

"Ironi på"
Polisen: Nåå... säg mig nu, har du verkligen behov av ett extra pass?
Ansökande: Ja jag har ett intyg från min arbetsgivare att jag reser i tjänsten och behöver extra pass mm..osv....
P: Men du måste styrka behovet, du måste visa upp X ( typ5) viseringar eller annat behov per pass under den senaste 2 år perioden
A: Men jag har just bytt jobb och börjat resa på detta sätt i den nya tjänsten...
P: Det tar vi inte någon hänsyn till, ansöka avslås

"Ironi av"

Något jag inte förstår riktigt är att många av de pass som används för att folk skall kunna komma hit (look a like passen) har en "pant" och kan återanvändas. Men, hur sjutton fungerar det? Kan man verkligen åka hur många gånger in i Europa på samma passnummer om man inte har haft någon utresa? Jag har själv två pass och de gånger jag av misstag har visat upp det jag inte åkte in i landet på måste jag alltid ta upp det andra som jag har åkt in på. Så, hur funkar den här registreringen?

Med svenskt pass ankommande till Schengen så är det väldigt sällan de scannar det. Oftast tittar de bara på det.

Med svenskt pass ankommande till Schengen så är det väldigt sällan de scannar det. Oftast tittar de bara på det.
Jo, kanske om man ser någorlunda svensk (europeisk) ut.
Som jag skrev i en annan tråd, min vän som har iransk rot har problem vid immigration nästan varje gång han kommer in (och ibland vid utresan) i Schengen.

Samme regler i Norge. Om du har rotet bort passet noen ganger blir du nektet nytt. Ekstra kjipt for nordmenn som foreløpig ikke har nasjonal ID og kan derfor heller ikke bruke passfriheten i Norden.

Toppen