Senaste nytt

Matförgiftning/magsjuka på flygdag

Ursäkta sent svar! Efter lite standardförseningar, taxis och sånt var jag hemma kring kl 20. Lång men "fläckfri" transfer, totalt sett.. :p

Turligt nog hittade jag imodium-liknande tabletter längst ner i necessären, tog ett par sådana och undvek därefter allt vad mat och dryck heter tills hemma igen, för säkerhets skull. Väl genom dörren blev det lite vitt bröd, vatten, en resorb och sedan i säng. Sov nästan 12h (när hände det senast?!) och vaknade av intensiv hunger. Mår nästan helt normalt nu, fyller magen igen sakta men säkert. Var ett väldigt snabbt och intensivt förlopp; över på ca 24-36 helt överjävliga timmar.

Tack för tipsen och lyckönskningarna, hoppas tråden kan komma till nytta för andra. För egen del kommer imodium/dimexanol framöver vara lika givet i necessären som tandborsten!

Amen.
Och små gula polska tabletter.....

Eftersom de inte ville stryka kostnaden för maten som gjorde mig så dålig, eller ens lyfta diskussionen till nästa nivå vid utcheck, anser jag det helt ok att namnge hotellet ifråga: Van der Valk Hotel Den Haag - Nootdorp
Inte okej!
En sak att servera mat som inte håller måttet. Att inte ta ansvar är nästan värre.
Jag hade fortsatt diskussionen om kompensation väl hemma återhämtad från sviterna.

För övrigt lider jag med dig. Gjort motsvarande resa hem från Budapest. Det är ett minne jag önskar att jag inte hade.

Inte okej!
En sak att servera mat som inte håller måttet. Att inte ta ansvar är nästan värre.
Jag hade fortsatt diskussionen om kompensation väl hemma återhämtad från sviterna.

För övrigt lider jag med dig. Gjort motsvarande resa hem från Budapest. Det är ett minne jag önskar att jag inte hade.
Budapest är det enda ställe jag blivit dålig av maten. Ute på tågluff för 15 år sedan och blev riktigt tilltufsad. Året innan var jag också ute på samma resa och kompisen blev sjuk just efter vi varit i Budapest. Summa summarum akta er för Budapest.

Om du måste resa. Drick vatten (med lite salt och socker). Liten munfull var 5:e minut. Ta loperamid som stoppar upp tillfälligt. Spypåse och för hardcore resenären, vuxenblöja.

Är väl tveksamt om ens en vuxenblöja "stoppar upp" om det väl skjuter på (kan jag tänka mig). Jag hade nog inte chansat och stannat kvar en extra natt. Inte kul att vara på någon slags transportmedel om man inte mår så bra. Minns att jag åkt tåg någon gång eller två och det inte har funnits en fungerande toalett, med rassel i magen och 50 minuter till man kan nå toaletten på centralstationen... inte alls kul :rolleyes:

Budapest är det enda ställe jag blivit dålig av maten. Ute på tågluff för 15 år sedan och blev riktigt tilltufsad. Året innan var jag också ute på samma resa och kompisen blev sjuk just efter vi varit i Budapest. Summa summarum akta er för Budapest.
Har svärföräldrarna där och är ofta nere på besök, helt utan magproblem. Kanske bästa tipset därmed är att besöka 4-5 ggr/år och utveckla resistens..? ;)

Man får vara lite försiktig när sådant här händer. Kan man koppla det till ett födointag inom ett par timmar så handlar det om förgiftning (endo- eller exotoxin) och då skall man inte använda stoppande medicin.
Är det inte förgiftning så kan man ta stoppande under följande förutsättningar:
- Feberfri.
- Short/long haul.

- Ej feberfri - enbart short haul.

Bästa är dock om man kan - stanna en extra dag och kurera sig.

Tur det gick bra!
Jag skrev en tråd om magsjukan jag råkade ut för i samband med en resa hem från Finland.
Min policy, efter denna och andra efarenheter, är att chilla, se till o få erforderlig dokumentation (läkarintyg etc.) och låta reseförsäkringen stå för kalaset. Jag tänker aldrig sätta mig sjuk på ett flyg igen.
Slutade för mig med en business biljett dagen efter då jag återhämtat mig, som försäkringen stod för.

Toppen