Senaste nytt

Malmö flygplats lägger ner fasttrack

Senast jag såg mer än 8 passagerare framför mig vid vanlig säkerhetskontroll för ett SAS (eller Norwegian) flyg från MMX: december 2019. Och i december 2023 kändes det som att det totala antalet MMX passagerare var hälften av 2019. Men även i december 2024 gillade jag Fast Track på MMX.
Passagerarantalet på MMX har gått rejäl kräftgång under det senaste året, från 1 297 141 under 2023 till 905 702 under 2024, d.v.s. en nedgång med 30%. Det innebär att MMX har halkat ner till knappt 46% av det antal de hade 2019 (1 975 842). Så känslan av ett halverat antal pax ligger väldigt rätt jämfört med statistiken. :rolleyes:

Under 2024 var MMX faktiskt bara Sveriges femte största flygplats mätt i antal passagerare: 1. ARN, 2. GOT, 3. BMA, 4. LLA, 5. MMX! Ja, Luleå var en större flygplats i antal passagerare under 2024: 980 333. Nu lär nog MMX ha bra förutsättningar att stånga sig upp till 4:e plats igen under 2025, eftersom BMA sedan några veckor nästan blivit av med all reguljärtrafik.

För den som vill ägna sig åt eget tabellbiteri hittar man siffrorna här:

SAS-flygen i november och december 2024 för mig från MMX verkade de mest packade de hade varit sedan december 2019, men köerna för säkerhetskontroll var mycket kortare i november 2024 och december 2024 för mina flygningar. Men 2024 finns det ingen Norwegian på MMX, så det betyder mindre kapacitet från MMX för mig än 2019.

Men hur dyrt kan det vara att ha en automatiserad grind för att skicka premiumpassagerare till framsidan av säkerhetslinjen I 2024/2025? Jag ser Fast Track eliminering på MMX som SAS kostnadsbesparing.

Last edited:
...

För den som vill ägna sig åt eget tabellbiteri hittar man siffrorna här:
Kul att Malmö utrikes nästan är lika stor som inrikes räknat i landningar. Det säger väl en del om hur dåligt tryck det är i inrikesresandet. Jämfört i antalet landningar är Malmö ungefär hälften så stor som Bromma. Konstigt att MMX har en roll att spela (45km till CPH) när BMA inte har det (35 km till ARN)

Kul också att transportstyrelsen hänger ut swedavia som en myndighet som inte direkt verkar vara intresserad av att föra statistik över sin egen verksamhet...
Vi kan inte redovisa några siffror för frakt på de 10 statliga flygplatserna för 2019 eftersom Swedavia hade fel i sitt rapporteringssystem. Detta gör att uppgifterna för dessa flygplatser samt uppgifter på totalnivå för riket inte kan redovisas.

I slutet av september 2022 slutade Swedavia att samla in och rapportera majoriteten av sina militära rörelser, vilket gör att statistiken från och med september 2022 inte är jämförbar med tidigare statistik.

Kul att Malmö utrikes nästan är lika stor som inrikes räknat i landningar. Det säger väl en del om hur dåligt tryck det är i inrikesresandet. Jämfört i antalet landningar är Malmö ungefär hälften så stor som Bromma. Konstigt att MMX har en roll att spela (45km till CPH) när BMA inte har det (35 km till ARN)

Kul också att transportstyrelsen hänger ut swedavia som en myndighet som inte direkt verkar vara intresserad av att föra statistik över sin egen verksamhet...
MMX:s internationella trafik drivs av den främst SE-europeiska invandrarbefolkningen runt Skåne och relaterad “visit friends and relatives”-trafik; och paketcharterturistflyg.

I Stockholmsområdet använder den stora majoriteten av sådan trafik Arlanda och kanske till och med Skavsta mer än Bromma? Wizz är en betydande operatör av flera sådana rutter vid Skavsta och Sturup.

SAS-flygen i november och december 2024 för mig från MMX verkade de mest packade de hade varit sedan december 2019, men köerna för säkerhetskontroll var mycket kortare i november 2024 och december 2024 för mina flygningar. Men 2024 finns det ingen Norwegian på MMX, så det betyder mindre kapacitet från MMX för mig än 2019.

Men hur dyrt kan det vara att ha en automatiserad grind för att skicka premiumpassagerare till framsidan av säkerhetslinjen I 2024/2025? Jag ser Fast Track eliminering på MMX som SAS kostnadsbesparing.
Ja, skulle vara världens billigaste tjänst att fortsätta leverera, men ändå ta bra betalt för. Men Swedavia vill väl inte ha några intäkter?

Ja, skulle vara världens billigaste tjänst att fortsätta leverera, men ändå ta bra betalt för. Men Swedavia vill väl inte ha några intäkter?

Men det står ju tydligt att kunden inte längre vill köpa tjänsten. Att behålla det då skulle ju bara innebära kostnader och inga intäkter. Det handlar ju inte heller om bara en automatgrind. Det måste ju till en egen scanner och personal också på den dedikerade säkerhetskontrollen.

Jag brukar inte flyga från Sturup särskilt ofta, men de få gånger det händer så har det aldrig varit kö i säkerhetskontrollen. Längst kö var det faktiskt i fast track senast när jag och två till med tillgång till den valde att gå där, troligtvis av ren princip, fast det var helt tomt i den allmänna kön.

Jag kan förstå att den största kunden inte ser något större värde i att erbjuda fast track till sina resenärer just där, och följdaktligen så är det helt logiskt att Swedavia inte heller kommer att hålla den öppen.

Toppen