Senaste nytt

Malmö flygplats lägger ner fasttrack

Såg precis i appen att sedan 1 januari 2025 ingår inte längre fasttrack på Malmö flygplats i Amex Plat. På hemsidan för Amex står den dock fortfarande listad.

På Swedavias hemsida ser man att hela fasttrack nu stänger,

"Detta med anledning av vår största avtalskund gällande Fast Track inte längre avser erbjuda tjänsten till sina passagerare på Malmö Airport."

Det var SAS. Besviken över att Fast Track är slut på MMX.

På Swedavias flygplatser SAS är den största Fast Track-kunden. Amex ligger långt efter på alla Swedavia flygplatser som är relevanta för Amex Centurion/Platinum.

Jag är nu nyfiken på om Swedavia ville ha mer pengar för att hålla Fast Track öppet på MMX.

Last edited:
MMX är ju spännande, enda stället jag sett Wizz ha egna kanaler i säkerhetskontrollen.
När Wizz-flygen avgår från MMX, finns det vanligtvis väldigt få eller inga SAS-kunder vid säkerhetskontrollen.

Och MMX-säkerhetskontrollerna är mer besatta av plastpåsarna med människor som flyger Wizz än SAS. De är också besatta av plastpåsarna av upplevda utlänningar som flyger SAS.

Innan dödsannonsen var det födelsen av Fast Track 2017 på MMX:

Malmö-Sturup Fast Track född 2017 med SAS och Norwegian. Norwegian är sedan länge borta från MMX/Sturup.

Helt rätt prioritering. Har ALDRIG varit kö när jag flugit själv vilket varit ett antal ggr senaste åren. Givetvis trevligt men med antalet pax förstår jag mer än väl beslutet. Cafeloungen blev ju inte heller långvarig, pandemin dödade väl den men tvivlar på att den skulle varit kvar ändå.

Helt rätt prioritering. Har ALDRIG varit kö när jag flugit själv vilket varit ett antal ggr senaste åren. Givetvis trevligt men med antalet pax förstår jag mer än väl beslutet. Cafeloungen blev ju inte heller långvarig, pandemin dödade väl den men tvivlar på att den skulle varit kvar ändå.
Senast jag såg mer än 8 passagerare framför mig vid vanlig säkerhetskontroll för ett SAS (eller Norwegian) flyg från MMX: december 2019. Och i december 2023 kändes det som att det totala antalet MMX passagerare var hälften av 2019. Men även i december 2024 gillade jag Fast Track på MMX.

Toppen