Maldiverna - i Augusti?

bamsefar

New member
Så vi pratar om att ta en vecka eller så på Maldiverna i Augusti - ja det skall tydligen regna då? Någon som har någon erfarenhet?

Och gärna tips på hotel/ö att bo på med följande krav: Hus över vattnet, egen liten plunge pool och väldigt gärna ett husrev i närheten som man kan snorkla kring (så man slipper stiga upp tidigt för att ta en speedboat någonstans osv). Givetvis någon form av helpension - för bara frukost eller halvpension kommer inte bli billigt (det är i alla fall min erfarenhet av Seychellerna).

Jag var där under "regn perioden"

Vi var på dykbåt 1v och på ö 5 dagar.

Dett regnade någon enstaka dag och då någon timme.

Men det är inte jobbigt när det regnar i 35c värme.

Regnet gör ingen större skillnad och torkar bort otroligt snabbt. Blir lite friskare efteråt.

Så jag har bara bra minnen att åka under lågsäsong

Jag besökte Maldiverna i juli-19 och det är ju den blöta säsongen. Det regnade två gånger eller så på 8 dagar. Regnskurarna varade ca 1-3 timmar.

Jo man kan ju bo på Four Seasons Private island också - inte billigt det heller... Nej jag tror inte vi kommer välja Four Seasons denna gång faktiskt. Ja vi har en väldigt stor dragning till just Four Seasons - finns det ett hotel i den kedjan dit vi åker, så bor vi normalt sett där. Men nej jag tror inte på det denna gång, främst för att det verkar vara svårt att få full pension... Och dricksbehovet är alltid lite högre...

Bamsefar skrev:Så vi pratar om att ta en vecka eller så på Maldiverna i Augusti - ja det skall tydligen regna då? Någon som har någon erfarenhet?Och gärna tips på hotel/ö att bo på med följande krav: Hus över vattnet, egen liten plunge pool och väldigt gärna ett husrev i närheten som man kan snorkla kring (så man slipper stiga upp tidigt för att ta en speedboat någonstans osv). Givetvis någon form av helpension - för bara frukost eller halvpension kommer inte bli billigt (det är i alla fall min erfarenhet av Seychellerna).Klicka för att utvidga...

Det välomskrivna Conrad Rangali har det mesta du behöver - förutom helpension så vitt jag vet. Men med Hilton Gold (via Amex om så behövs) får du frukost och "afternoon tea" + happy hour vilket gör att även en á la carte varje kväll är hanterbart för en maldiviansk resebudget.

Maldiverna är ett tropiskt land, så det kan komma regnskur när som. De varar inte länge, de flesta vi upplevt har varit på ca 20 minuter. Vi har besökt landet i februari/mars och mars/april. Mot april verkade det som om det blev mer mulet och vi fick veta att de har "två" årstider, monsun i ena riktningen och sedan vänder den och det blåser mestadels åt andra hållet ... ena halvan av året lär det ska vara mer mulet. Men, fortfarande varmt och soligt. Det verkar inte finnas någon direkt lågsäsong.

De resorter vi bott på är Sheraton Full Moon resort & SPA och Constance Moofushi. Den senare håller hög klass! Inget fel på Sheraton, men det är en lite enklare resort och därefter är priset lägre. Dessutom lite sämre läge rätt nära huvudstaden.

Moofushi erbjuder en slags Robinson Crusoe barfotalyx. Stora fina vattenvillor, dock utan privat pool, men bra husrev (flera rev runt ön) och enastående nivå på servicen. Det har skrivits en del om Maldiverna i tidigare trådar och en del av resorterna har recensioner publicerade.Om intresse finns så kan jag lägga in länkar till dessa i den här tråden ...

Jag har varit där många gånger, bland annat i augusti.

Vanligtvis regnar det ganska kraftigt under någon timme.

Sen är det fint igen. Medeltemperaturen ligger på 30+. Du torkar snabbt. Hotellen erbjuder stora paraplyer och regnställ om du tycker det behövs.

Sjöflygen flyger inte i dålig sikt. Har blivit tvungen att gå ner några gånger när det regnar mycket. Det kan vara bra att veta om du är på väg att flyga ut.

Fördelen under regnperioden är att hotellen är betydligt billigare. Mina personliga favoriter är Sonevas hotell.

Låter som om vi skall gå vidare i planeringen. Åtestår bara frågan om man ens skall ta höjd för ett visst virus eller inte - men det är en helt annan fråga som inte hör hemma i denna tråd!

taxvalp skrev:Det välomskrivna Conrad Rangali har det mesta du behöver - förutom helpension så vitt jag vet. Men med Hilton Gold (via Amex om så behövs) får du frukost och "afternoon tea" + happy hour vilket gör att även en á la carte varje kväll är hanterbart för en maldiviansk resebudget.Klicka för att utvidga...

Nu är det tyvärr så att just "afternoon tea" blivit bortplockat av någon anledning. Svårt att tro det var av kostnadsskäl så jag gissar det har med personalresurser att göra. Även bubblet till frukost är nu mer en utsvävning man får betala extra för. Förvisso bara $10 glaset men, men...

Kan bara dra mig tillbaka till vår resa till Sechellerna för några år sedan, det vart 6 nätter på Four Seasons i en villa med plungepool (som kändes rätt stor, typ 4*8 meter och 1.5m djup typ - on infinity edge - alltså vatten som rinner över kanten, ligga där och kolla in pippi och fladdermössen var rätt kul). Vi hade "bara" halvpension, och det var i alla fall lite tur i det hela.... Luncherna var det enda vi betalade för och vi snittade på runt 1000 sek per lunch, och då snackar vi något mindre som en pizza och en mindre köttbit till mig - inget fancy alltså...

Jag kan varmt rekommendera Kuramathi, tror det tickar alla de boxar du nämnde. Det är ett rätt stort resort men som ändå bibehållt det personliga, framförallt najs att kunna variera mellan restauranger på kvällarna och aktiviteter om dagarna. Riktigt bra snorkling direkt utanför stranden (på rev sidan). Löjligt dyrt på vintern, men ganska OK priser på sommaren. Jag ska själv tillbaka dit i augusti - jag har dock aldrig bott i overwater-villas, strandhusen duger fint för mig. Dra ett PM ifall du önskar mer input!

Edit: Vädret ser jag inte som ett problem. Detta blir min fjärde gång på maldiverna, 3 ggr av dem har varit juli/augusti. Som tidigare nämnt - nån skur kan komma, men inget som hindrar mig att återvända. Sist (2018) hade vi en regneftermiddag på 9 dygn...

Märkligt, för mig ser den fullt normal ut när jag testade nu

WarrenBuffett skrev:Jag kan varmt rekommendera Kuramathi, tror det tickar alla de boxar du nämnde. Det är ett rätt stort resort men som ändå bibehållt det personliga, framförallt najs att kunna variera mellan restauranger på kvällarna och aktiviteter om dagarna. Riktigt bra snorkling direkt utanför stranden (på rev sidan). Löjligt dyrt på vintern, men ganska OK priser på sommaren. Jag ska själv tillbaka dit i augusti - jag har dock aldrig bott i overwater-villas, strandhusen duger fint för mig. Dra ett PM ifall du önskar mer input!Edit: Vädret ser jag inte som ett problem. Detta blir min fjärde gång på maldiverna, 3 ggr av dem har varit juli/augusti. Som tidigare nämnt - nån skur kan komma, men inget som hindrar mig att återvända. Sist (2018) hade vi en regneftermiddag på 9 dygn...Klicka för att utvidga...

+1 på den.

Nu är detta 7år sedan men, bröllopsresan bar av till Kuramathi där vi hade valt beach bungalow. Förutom mat, service, städ som var top-noch, så var de även snälla att uppgradera oss efter halva veckan till Over water bungalow.

Har velat åka tillbaka ända sen, men inte fått tillfälle än.

rvarttinen skrev:Kollade nyss - ser helt ok ... någon spärr eller filter inlagt hos den som förser dig med anslutning?Klicka för att utvidga...

Idag fungerar den i Chrome, exakt samma dator som igår, ingen upgrade eller liknande. Men i Firefox är den fortfarande heeelt uppåt väggarna... Hur udda som helst.

Back