Senaste nytt

Malaysian airlines - INGEN alkohol på flyg kortare än 3 timmar

Viktigt är ju en definitionsfråga - om man äter gott så smakar det ofta bra med ett glas vin.
En god fisk- eller kötträtt med ett glas juice, vatten eller cola är inget jag väljer frivilligt vare
sig på flyget eller hemma. Det jag tycker är viktigt är valfriheten ! Jag väljer bort bl.a. Egypt
Air och Saudia av den anledningen.

Det var ganska många saker jag ville kommentera, vilket i och för sig då blir ganska mycket off-topic, men jag gör det ändå.

Det är riktigt att det säljs alkohol i många butiker i Malaysia men lagen förbjuder butiksinnehavaren att sälja till muslimer. Till skillnad från i Sverige så anges religionstillhörighet på ID-korten. På samma sätt får inte muslimer lov att sälja alkohol, men det löser man genom att en person från den stora icke-muslimska majoriteten säljer den istället. Liknande lösningar hade man kunnat göra på flyget, och jag tror faktiskt att man gjort så tidigare.

Att som någon tidigare gjorde, använda Penang som referens är inte helt rättvisande då den stora majoriteten av befolkningen i just Penang är kineser, dvs. de flesta är icke-muslimer.

Jag tror inte alls att det har med religion att göra i det här fallet. Jag lutar mer åt besparingsalternativet. Att förändringen kommer plötsligt (som vi upplever det i alla fall) tycker jag sänder signalen att det är en besparingsåptgärd, inte något religiöst betingat. Om det var religiöst betingat så borde det funnits någon form av extern debatt kring detta och ett sådant beslut hade troligtvis kommunicerats eftersom jag är övertygad om att det hade funnits en viss förståelse för det och att MAS inte hade behövt "skämmas" över det.

När jag flög med MAS för bara några veckor sedan var det en kvinna i kabinpersonalen som bar slöja, dock en något anpassad variant. Fick å andra sidan intrycket av att majoriteten av ombordpersonalen var kineser, dvs. icke-muslimer, medan all kvinnlig personal på marken bar slöja och då förmodligen är muslimer.

Tragiskt. Blev en resa med dem. Blir ingen fler. Att blanda religion i tjänsteutbudet är inget för mig. Har aldrig tidigare valt något bolag som inte serverar alkohol av religiösa skäl och nu går även detta bolag bort oavsett anledning. Underliggande tvivel om anledning räcker för mig, usch.

Nu tycker jag att debatten spårat ur en aning. Reser man med MAS på de interkontinentala linjerna så är utbudet lika bra som övriga av de stora bolagen. Bra mat och bra viner med normalt utbud av drinkar och bra sortiment att välja ur. Har aldrig märkt någonting som kan förknippas med en starkare muslimsk hållning av deras personal eller service. Det enda som skiljer är att det finns ett bönerum och att den geografiska riktningen till Mecka visas på Air Show systemet, men det är definitivt inget som stör.

Jag har inte åkt inrikes med MAS eller kortare sträckor så jag vet inget om ev förbud mot att servera alkohol.
Det serveras alkoholhaltiga drycker i deras lounge, även om man får gå till deras bar och hämta dessa.

Jag tycker man dömer ut flygbolaget på felaktiga grunder. Jag har åkt flera gånger med MAS både i C och F klass och jag tycker dom håller en bra servicenivå och serverar i regel bra mat. Deras satay spett är utsökta.

Nu tycker jag att debatten spårat ur en aning. Reser man med MAS på de interkontinentala linjerna så är utbudet lika bra som övriga av de stora bolagen. Bra mat och bra viner med normalt utbud av drinkar och bra sortiment att välja ur. Har aldrig märkt någonting som kan förknippas med en starkare muslimsk hållning av deras personal eller service. Det enda som skiljer är att det finns ett bönerum och att den geografiska riktningen till Mecka visas på Air Show systemet, men det är definitivt inget som stör.

Jag har inte åkt inrikes med MAS eller kortare sträckor så jag vet inget om ev förbud mot att servera alkohol.
Det serveras alkoholhaltiga drycker i deras lounge, även om man får gå till deras bar och hämta dessa.

Jag tycker man dömer ut flygbolaget på felaktiga grunder. Jag har åkt flera gånger med MAS både i C och F klass och jag tycker dom håller en bra servicenivå och serverar i regel bra mat. Deras satay spett är utsökta.

Jag håller med. Diskussionen har spårat ur. Företaget har inte sagt att det har med religion att göra. Det är en religiöst lärd som framfört åsikten att MAS inte borde servera alkohol. Det enda vi vet säkert är att en person i kabinpersonalen uttryckt att man inte serverar alkohol på resor kortare än 3 timmar. Jag tycker, som jag sa ovan, att det hela tyder på annat än religiösa skäl.

Min erfarenhet från MAS är att servicenivån i Economy är väldigt ojämn. Men det har ingenting med om alkohol serveras eller ej. Åsikter om servicekvaliteten är oftast subjektiva och jag tycker att alla ska fatta sina egna beslut gällande detta. Jag tycker absolut inte att MAS ska dömas ut på något sätt.

Är det verkligen så viktigt med alkohol?
Det är ju inte så att alkoholen är det viktiga men en köttbit görs ju bättre ofta med ett glas gott rött.
Det stora problemet tycker jag är att MAS inte på något sätt informerar om att det inte serveras alkoholhaltiga drycker utan på sin hemsida glatt ännu stoltserar med sin business class beskrivning. Såld produkt är alltså inte vad som beskrivs. Ogillar!

Toppen