Det var ganska många saker jag ville kommentera, vilket i och för sig då blir ganska mycket off-topic, men jag gör det ändå.
Det är riktigt att det säljs alkohol i många butiker i Malaysia men lagen förbjuder butiksinnehavaren att sälja till muslimer. Till skillnad från i Sverige så anges religionstillhörighet på ID-korten. På samma sätt får inte muslimer lov att sälja alkohol, men det löser man genom att en person från den stora icke-muslimska majoriteten säljer den istället. Liknande lösningar hade man kunnat göra på flyget, och jag tror faktiskt att man gjort så tidigare.
Att som någon tidigare gjorde, använda Penang som referens är inte helt rättvisande då den stora majoriteten av befolkningen i just Penang är kineser, dvs. de flesta är icke-muslimer.
Jag tror inte alls att det har med religion att göra i det här fallet. Jag lutar mer åt besparingsalternativet. Att förändringen kommer plötsligt (som vi upplever det i alla fall) tycker jag sänder signalen att det är en besparingsåptgärd, inte något religiöst betingat. Om det var religiöst betingat så borde det funnits någon form av extern debatt kring detta och ett sådant beslut hade troligtvis kommunicerats eftersom jag är övertygad om att det hade funnits en viss förståelse för det och att MAS inte hade behövt "skämmas" över det.
När jag flög med MAS för bara några veckor sedan var det en kvinna i kabinpersonalen som bar slöja, dock en något anpassad variant. Fick å andra sidan intrycket av att majoriteten av ombordpersonalen var kineser, dvs. icke-muslimer, medan all kvinnlig personal på marken bar slöja och då förmodligen är muslimer.