Senaste nytt

Malaysia Airlines säkert att flyga med?

Var själv nervös när vi flög Malaysian mellan Bali och KL efter det dom hänt. Det var inga problem alls. Testa bid på uppgradering är mitt tips. På ett lågt bud blev vi uppgraderade till business. Uppgradering ger dock bara poäng för ursprungsklassen. Det jag inte gillar med bolaget är de diskussioner som varit där viss kabinpersonal inte vill servera alkohol på grund av religion.

Jag har flugit Malaysian Airlines ett antal gånger sedan de båda incidenter som nämns tidigare i tråden.

Jag har aldrig känt mig otrygg och upplever det som säkert att flyga med. Av de olyckor som nämnts ovan så tycker inte jag att Malaysian Airlines kan lastas för att de blivit nedskjutna. Den andra händelsen vet vi faktiskt ingenting om. Det finns ju mängder av teorier, men inget är bekräftat och således så kan man inte dra några slutsatser.

När det gäller servicen i Economy så har den varit lite upp och ner, men det är väl kanske som med de flesta bolagen.

Om Malaysian Airlines är det bolag som passer era reseplaner bäst så tycker jag att det är dem ni ska flyga med.

Har flugit en del gånger med dom. Flög med dom senast i måndags till Kuala Lumpur från Hong Kong i en 330. Ingen större skillnad än SAS. Snabbare servering och oftast att man blir personligt hälsad vid sätet. Bra priser i business brukar dom ha och gillar deras first Class Lounge i KL.

Som privat resenär är det svårt för att inte omöjligt att göra bedömningen om ett flygbolag är "säkert". Det ända vi kan lita på är att berörda granskande myndigheter gör sitt jobb och bedöma om dom, utifrån ditt eget perspektiv tar "onödiga" risker. Att flyga över krigszoner är en sådan risk du som privatperson kan bedöma. En annan är möjligtvis att du kan agera baserat på den företagskultur som framgår av seriösa medier avseende hur flygbolaget behandlar sin personal. En tredje risk är landet där flygbolaget är baserat.

I erat fall ska ni flyga Bali-Kuala Lumpur-Tokyo. Denna sträckan går ej över någon konflikthärd. I och med att det är sommar skulle ni i teorin kunna få flyga i dåligt väder då det väl är "regnperioden". Men det gäller alla bolag på denna sträcka. Malaysia är väl dessutom relativt lugnt med avseende på inhemska terrorister? Jag skulle således inte tveka nämnvärt för att flyga med dom på just denna sträckan.

Toppen