Senaste nytt

Malaysia Airlines säkert att flyga med?

hampe_1

Medlem
Hej BC!

Sitter och tittar på hur jag och min sambo ska ta oss från Bali till Tokyo nästa sommar med ett stopp på vägen och har då fastnat för Kuala Lumpur. Problemet som nu har uppstått är att min bättre hälft inte gillar tanken på att flyga med Malaysia Airlines mellan Bali och Kuala Lumpur på grund av vad som hände med MH370 och MH17. Vad säger ni, behöver man se sig om för alternativ?

Tack på förhand.

Mvh
Hampus
 

palmen

Moderator
Jag skulle inte vara orolig över säkerheten. Att ett plan blir nedskjutet kan man inte lasta flygbolaget för.
Om man skulle undvika flygbolag som har olyckor som haft dödlig utgång är det rätt många man måste undvika.
Det är nog mer säkert att åka med någon av de stora nätverksbolagen än mindre aktörer i regionen.
 
Jag överlevde i alla fall när jag flög Malaysia Airlines mellan New York och Stockholm för många år sedan. Det enda negativa var att mitt bagage åkte vidare till Kuala Lumpur :D Dröjde 2 dagar tills jag fick hem väskan :)
 

hampe_1

Medlem
Inga problem alls!

Jag skulle inte vara orolig över säkerheten. Att ett plan blir nedskjutet kan man inte lasta flygbolaget för.
Om man skulle undvika flygbolag som har olyckor som haft dödlig utgång är det rätt många man måste undvika.
Det är nog mer säkert att åka med någon av de stora nätverksbolagen än mindre aktörer i regionen.

Så har jag också resonerat och trott men ibland räcker det inte för att övertala. Min tanke var att jag kunde visa henne denna tråden, om utfallet blev som jag hoppats vilket det nu blev, så hon skulle bli övertalad.

Tackar för era svar!
 

Alf

Medlem
Jag är sedan länge mycket kritisk mot att resa med de bolag som har många incidenter och olyckor i sin statistik. Dessa bolag undviker jag till varje pris om incidenterna och olyckorna berott på uselt underhåll eller pilotfel. Tyvärr har några av mina favoritbolag tangerat denna lista på senare tid, det är Qatar och Emirates. Emirates nu senast med en allvarlig incident när man skulle landa i Moskva med en A380. Incident: Emirates A388 at Moscow on Sep 10th 2017, go around from about 400 feet AGL 8nm before runway Det var bara rena turen att man inte gick i backen.

Malaysian har ett välskött underhåll och bra utbildning av piloterna, det är ett bolag som tyvärr har haft maximal otur med två haverier som legat utanför deras kontroll. Har inga problem att åka med detta bolag, dessutom tycker jag dom har bra service och en himla god sate' om man åker i business eller First.
 

RickardG

Medlem
Att ett plan blir nedskjutet kan man inte lasta flygbolaget för.
Det beror lite på... Väljer samtliga andra bolag att flyga runt en krigszon men Malaysian väljer att flyga rakt över för att spara bränsle så kan man ändå med visst fog säga att vinstintresset knuffar ner säkerheten ett steg. Det är aldrig ett bra förhållningssätt och frågan är om det var en engångshändelse eller om det händer generellt och de bara haft tur att fler incidenter inte inträffat.
 
Toppen