Senaste nytt

Makulering av pass som gått ut?

Mina pass går ut i oktober och jag har ett nytt liggandes hos polisen
Lite relaterad fråga då mitt pass går ut i Oktober, hur länge kan man ha ett pass liggande hos polisen?
Jag åker till USA och passet går ut dagen efter jag kommer hem och jag vill ha ett som jag kan hämta ut när jag kommer tillbaka då jag har lite visumansökningar att ta tag i inför kommande resor efter USA resan.
Är det lugnt att ha det liggande i två veckor? Eller makuleras det och man får ansöka om nytt?

Edit, tog bort och kan inte läsa ordentligt.

Det är rekommenderat att ha ett pass som gäller längre än ditt nuvarande när du reser till usa.

Edit, tog bort och kan inte läsa ordentligt.

Det är rekommenderat att ha ett pass som gäller längre än ditt nuvarande när du reser till usa.
Du menar att jag skulle ha ett pass som räcker längre än en dags marginal, ja eg. men jag hittar inget krav på det? Ser nu när jag kollar att det faktiskt är två dagars marginal. Så jag kan hantera en försening på avresan

Du menar att jag skulle ha ett pass som räcker längre än en dags marginal, ja eg. men jag hittar inget krav på det? Ser nu när jag kollar att det faktiskt är två dagars marginal. Så jag kan hantera en försening på avresan

Det var vad min ursprunliga kommentar sa, men sen hittade jag inget som kunde backa upp det vid en snabb googling.

Finns inget sådant krav. Passet ska vara giltigt under vistelsen i USA, men det räcker. Jag flög hem på mitt som gick ut dagendärpå förra året.
Det finns väl till och med en speciell lista på vilka länder detta gäller för vid besök till USA. Sverige står med på listan över de där man inte behöver marginal.

Lite relaterad fråga då mitt pass går ut i Oktober, hur länge kan man ha ett pass liggande hos polisen?
Jag åker till USA och passet går ut dagen efter jag kommer hem och jag vill ha ett som jag kan hämta ut när jag kommer tillbaka då jag har lite visumansökningar att ta tag i inför kommande resor efter USA resan.
Är det lugnt att ha det liggande i två veckor? Eller makuleras det och man får ansöka om nytt?

Om jag minns rätt så ligger nya pass kvar i tre månader för uthämtning.

Toppen