Senaste nytt

Makulering av pass som gått ut?

agehall

Medlem
Låter som svammel... enligt reglerna ska väl extrapasset gälla tills det ordinarie går ut?

Det är vad jag också tycker. Enligt lagen ska det utfärdas enligt de behov arbetsgivaren har, men om man inte säger något annat bör man väl anta att det ska vara samma giltighetstid tycker jag.
 
Henvis til loven og skriv "Go F*ck Yourself" til politiet... Man skal ikke acceptere når offentlige myndigheder begynder at lave egne regler eller fortolke regler på en måde som ikke er i overenstemmelse med reglernes hensigt.
 

FF#1

Medlem
Det är vad jag också tycker. Enligt lagen ska det utfärdas enligt de behov arbetsgivaren har, men om man inte säger något annat bör man väl anta att det ska vara samma giltighetstid tycker jag.

Precis,
Passförordning (1979:664) säger:

Extra pass

14 § Extra pass får utfärdas för den som innehar ett vanligt
pass och som för sitt arbete eller av annat särskilt skäl har
behov av mer än ett giltigt pass. Förordning (2005:659).

15 § I ärende om utfärdande av extra pass gäller 1-3 §§ i tillämpliga
delar. Vid passansökan skall ges in skriftlig redogörelse av sökanden
eller hans arbetsgivare angående de omständigheter som medför behov av
extra pass.

16 § Extra pass får utfärdas att gälla för den tid under vilken
behov av detta kan beräknas föreligga, dock inte med längre
giltighetstid än den som gäller för passinnehavarens vanliga
pass. Förordning (2005:659).

Alltså, om behovet är att kunna avvara ett pass för visering och ändå kunna resa eller vara beredd att resa i jobbet så bör ju extra passet gälla tills vidare, dvs lika länge som det ordinarie.

Det jag har hört är att privatpersoner som behöver ett extra pass för en speciell resa får ibland kortare tid.

Så du får väl se till att det skrivs ett nytt intyg där det står att du måste ha extra pass för att kunna vara beredd att resa när som helst trots att du kanske har ett på visering.

Edit: surt att det ska krångla för dig så stå på dig!
 

agehall

Medlem
Det är ju så här när man har med tjänstemän på myndigheter att göra. När jag kommer hem igen så ska jag ta ett snack med dem på allvar. Jag har ju just nu fem pass, så vad skulle problemet vara att ge mig två i framtiden?
 

olo

Medlem
För att undvika håltagning i passet(/n) tar du enklast inte med det(/dessa?) till passpolisen. Det finns väl inget krav på att ta med det gamla passet när du hämtar ut ditt nya, om du kan legitimera dig på annat vis?
När jag beställde nytt fick jag veta att det var klart och jag hämtade det på vägen hem från jobbet. Då hade jag inget pass med mig, utan de lämnade ut det ny mot körkort.
 

Badger

Medlem
Är det inte bara att köra med att passet är "förkommet i hemmet", dvs att det inte är borttappat eller stulet utan att man inte hittar det bara. (med fem pass är det kanske knepigare att köra med den förklaringen). :)
 

Mikael S

Medlem
Det är ju så här när man har med tjänstemän på myndigheter att göra. När jag kommer hem igen så ska jag ta ett snack med dem på allvar. Jag har ju just nu fem pass, så vad skulle problemet vara att ge mig två i framtiden?

För att de blivit mer restriktiva då passen missbrukas. Man pratar om att införa en gräns på max 3 pass på 5 år. Dessutom korta ner giltighetstiden för barn till 2 år om de är yngre än 6 år och till 3 år om de är yngre än 12år.
 

FF#1

Medlem
För att de blivit mer restriktiva då passen missbrukas. Man pratar om att införa en gräns på max 3 pass på 5 år. Dessutom korta ner giltighetstiden för barn till 2 år om de är yngre än 6 år och till 3 år om de är yngre än 12år.
Förmodligen nått sådant, men med ett bra track record med 5 pass utan att slarva bort något så bör man väl kunna anförtros med två?
 

agehall

Medlem
För att de blivit mer restriktiva då passen missbrukas. Man pratar om att införa en gräns på max 3 pass på 5 år. Dessutom korta ner giltighetstiden för barn till 2 år om de är yngre än 6 år och till 3 år om de är yngre än 12år.

Gärna för min del, men de får gärna stifta lagen innan någon tjänsteman hittar på egna regler...

Jag fick iaf mail från min chef att de tydligen bifallit min ansökan nu och att passet skulle tillverkas i veckan.
 
Toppen