D
Deleted member 4971
Guest
Det är väl bra med en central flygplats så folk slipper åka tåg och annat i evigheter för att nå flygplatsen. Jag tror inte alls på 'billiga bostäder' Stockholm och billigt går jag inte på 
@fcx - det skrevs väl redan tidigare i tråden att problemet är inte totala antalet passagerare utan att det redan är maxbelastning vid vissa tider. Bortser man från detta vore det inga större problem att flytta all trafik från BMA till ARN.
Enda direktförbindelsen från Stockholm Central till Bromma är flygbuss för 75kr. Annars är det väl SL buss via Sundbyberg som gäller? Både pendeltåg och Arlanda Express är omotiverat dyra i min mening, och jämför med den civiliserade världen där man faktiskt kan resa kollektivt till flygplatsen utan större krångel, så framstår Sverige som ett tredjevärldenland.
Ja fast det förutsätter att övriga delar av flygtrafiken inte ökar på Arlanda och det är en oerhört dyster framtidsutsikt för Sverige.@fcx - mycket bra information där! Det raserar ju lite de argument jag tidigare hört för varför Bromma *måste* vara kvar.
@fcx
Tja, det vet jag inte om jag håller med om. Ofta måste man väl byta även när man åker tåg på dessa sträckor eller..? Hsh lär det ju ta en bra stund att åka tåg Luleå-Göteborg. Jag föredrar nog flyg även om jag måste byta.
Det låter bra, men det stämmer helt enkelt inte. Så här ser flygrörelserna ut över ett vardagsdygn. Grönt är Arlanda (tre banor), Gult är Bromma (en bana), svart är Heathrow (två banor):
Enligt Swedavia/Trafikverket är maximal kapacitet på Arlanda 80 rörelser per timme. Den begränsande faktorn är faktiskt antalet flygledare i tjänst. Med en eller två flygledare till klarar man 90 rörelser per timme. Bara genom att flytta personalen från tornet i Bromma till Arlanda skulle man alltså klara dagens trafik enbart från Arlanda. 110 rörelser per timme är vad man räknat med som ett trebanesystem maximalt kan klara av oavsett övrig infrastruktur.
På ett sätt vore det "kul" om Bromma lades ner med tanke på att Swedavia slängt ut allmänflyget, flygskolor ja t o m den gamla ärevördiga DC3:an. Någon sa lite skämtsamt men med stort allvar att Swedavia är det största hotet mot flyget i Sverige. Håller helt med Mikael Styrmans eminenta blogginlägg angående Bromma, synd att så få har koll på vad som hänt där de senaste åren:
Mikael Styrmans blog: Ramaskri om Bromma