Senaste nytt

Mår SK998 dåligt?

Tack för uppdateringen Lind78 och välkommen hit!

Jag måste säga att detta var en förvånadsvärd anledning. Jag tror det är första gången jag hör talas om något sådant, framförallt när det var så nära till CPH.

När jag flög med Singapore Airlines från Köpenhamn till Singapore efter lång försening, visste kaptenen att personalens arbetstid skulle överskrida tillåtna antal timmar, så meddelade kaptenen till passagerarna i förväg att flygplanet skulle mellanlanda i Bangkok och byta besättning där.

http://www.businessclass.se/forum/ovrigt/11645-mat-pa-marken.html#post151890

Tack för uppdateringen Lind78 och välkommen hit!

Jag måste säga att detta var en förvånadsvärd anledning. Jag tror det är första gången jag hör talas om något sådant, framförallt när det var så nära till CPH.
Jag har själv råkat ut för det, en KLM flight från Asien som stannade i Helsingfors. Tyvärr för mig fannns det ingen besättning som kunde ta över, utan skulle bli en försening på 6 timmar. Jag bad dom dra åt helvete, tog mitt handbagage och köpte en Finnairbiljett till Sthlm. Sedan dess har jag inte åkt KLM.

Personligen tycker jag att det är bra att denna typ av regler efterlevs (även om det "bara" var en kort sträcka kvar till Köpenhamn). Föreställer er vad som hade hänt om något, mot all förmodan, gått snett...

Personligen tycker jag att det är bra att denna typ av regler efterlevs (även om det "bara" var en kort sträcka kvar till Köpenhamn). Föreställer er vad som hade hänt om något, mot all förmodan, gått snett...
Jag har inget emot att gå ner och landa i Helsinki. Det jag var förbannad på var att de inte hade skickat upp en reservbesättning i förväg, den skulle anlända först fem timmar senare...

Jag var med på den flighten, kom iväg från Shanghai väldigt försenade pga åska och tidvis stängt luftrum. Och som Hagander gissade så berodde stoppet på arbetstider, klev på ett nytt crew som tog den sista biten från Helsinki till Köpenhamn.
Detta var dock planerat då kapten redan i Shanghai talade om att deras arbetstider ej skulle räcka till Köpenhamn, man siktade på Stockholm men ganska snart så berättade man att stoppet skulle ske i Helsinki. Bra med information av kaptenen ivf.

Skönt att det inte berodde på något akut sjukdomsfall som det spekulerades lite om.

Jag är lite kluven faktiskt. Jag hade gärna sett att det fanns någon regel som tillät Xh övertid/år eller liknande och max Yh per gång. Det känns ju störtlöjligt att gå ner och byta besättning ca 1h från hemmabasen. Hade det däremot varit 3-4h kvar så hade jag haft mer förståelse. Men rent regelmässigt finns väl inget att anmärka på egentligen, så som regelverket ser ut just nu.

Jag är lite kluven faktiskt. Jag hade gärna sett att det fanns någon regel som tillät Xh övertid/år eller liknande och max Yh per gång. Det känns ju störtlöjligt att gå ner och byta besättning ca 1h från hemmabasen. Hade det däremot varit 3-4h kvar så hade jag haft mer förståelse. Men rent regelmässigt finns väl inget att anmärka på egentligen, så som regelverket ser ut just nu.

Jag forskar inte på området så jag kan inte bedöma att det är "störtlöjligt". Piloterna verkar inte tycka att reglerna är störtlöjliga. Även om det är en partsinlaga bör man nog ta det på allvar, det är ju trots allt dessa människor som har ansvaret för oss.

BALPA | HALF OF PILOTS HAVE FALLEN ASLEEP WHILE FLYING

The survey of 500 commercial pilots conducted by ComRes on behalf of the British Airline Pilots’ Association (BALPA) found that:

56% of pilots admit to having fallen asleep on the flight deck and, even more worryingly, of those who admitted this nearly 1 in 3 (29%) said they woke to find the other pilot asleep;

43% said they believed their abilities have been compromised at least once a month in the last 6 months by tiredness, with 84% saying it has been compromised during the past 6 months;

31% don’t believe their airline has a culture that lends itself to reporting tiredness concerns with only a half (51%) saying they believed their airline Chief Executive would back them if they refused to fly because of tiredness.

Unprompted, 49% said pilot tiredness was the biggest threat to flight safety, three times more than any other threat.

Näe, en del piloter får nog slita hårt. Jag förespråkar givetvis inte att man ska äventyra vår säkerhet, men jag tycker det känns väldigt stelbent att reglementet ser ut som det gör.

Vore lite intressant att få en synpunkt från Stefan Sandström som är en av få här som kan uttala sig lite mer insatt i ämnet.

Det känns ju störtlöjligt att gå ner och byta besättning ca 1h från hemmabasen.

Föreställer mig att det är den sista timmen piloterna verkligen måste vara på hugget och all action sker med mer trafik och massa radiotjatter att hålla koll på, kontra transportsträckan efter start. Lagom mosig i huvudet efter 10+h skärmtittande, förmodligen lite jetlag på det, hemmabas man landat på hundratals gånger; garden sänks.. Jag är rätt glad att reglerna är utformade såpass hårt som de är.

På sätt och vis relaterat, finns det inte någon gammal klyscha som säger att de flesta trafikolyckor sker nära hemmet?

Toppen