Senaste nytt

Mår SK998 dåligt?

Hej,

Jag är (ganska) ny i forumet. Brukar läsa en del, men det här är mitt första inlägg. Var god flytta det om jag har gjort fel.

Jag var också med på planet. Nu blev planet 5h försenat (Planerat 18:45, landade 00:45). Jag har alltid funderat på hur det funkar med EUs regler angående återbetallning/ersättning.

Resan var betald av mitt företag, men kan jag personligen kräva pengar tillbaka motsvarande biljettens pris i flygvouchers?

Resan var betald av mitt företag, men kan jag personligen kräva pengar tillbaka motsvarande biljettens pris i flygvouchers?

Hej 4fun, och välkommen till businessclass.se.

De gånger jag har fått en försening på en tjänsteresa har jag gjort såhär (olika bolag och olika chefer):
1. Skrivit till flygbolaget och fått ut en ersättning.
2. Gått till chefen och berättat att jag fått ersättning för försening på en tjänsteresa och frågat om bolaget vill ha de vouchers/pengar jag fått ut.
3. Chefen säger att jag kan behålla ersättningen själv.

På sätt och vis relaterat, finns det inte någon gammal klyscha som säger att de flesta trafikolyckor sker nära hemmet?

Vet inte om det är sant men skulle nästan bli mer förvånad om det inte var så. En väldigt stor andel av alla bilresor startar eller slutar av naturliga skäl där föraren bor.

Jag var med på den flighten, kom iväg från Shanghai väldigt försenade pga åska och tidvis stängt luftrum. Och som Hagander gissade så berodde stoppet på arbetstider, klev på ett nytt crew som tog den sista biten från Helsinki till Köpenhamn.

Hej,

Jag är (ganska) ny i forumet. Brukar läsa en del, men det här är mitt första inlägg. Var god flytta det om jag har gjort fel.

Jag var också med på planet. Nu blev planet 5h försenat (Planerat 18:45, landade 00:45). Jag har alltid funderat på hur det funkar med EUs regler angående återbetallning/ersättning.

Tror att det kan bli svårt med tanke på att det ursprungliga skälet synes ha varit dåligt väder och tidvis stängt luftrum. Det kan SAS inte råda över.

Välkommen hit 4fun.

Du bör kunna söka kompensation enl EU261/2004 men som Agö säger så är det inte alls säkert att SAS beviljar detta då det var omständigheter utanför deras kontroll som gjorde att man blev sena från början. Det är ett tveksamt fall, men vem vet...

Det spelar heller ingen roll vem som betalat resan. EU261/2004 är till för den som reser. Så om du var den som satt i stolen är det du som kan få ersättning och det har ditt företag inte något med att göra. fcx har tagit en lite annan approach ser jag men det är helt onödigt. Det är ungefär som att betala till sin arbetsgivare ifall man vinner på triss under tiden man är på tjänsteresa...

Jag har tyvärr inte samma goda erfarenhet med BA då jag råkade ut för en skaplig
från Beijing i höstas, lång väntan för att få landa på LHR och långa köer för att
komma igenom Security. Blev ombokad på nästa flyg vilket befann sig på annat
håll så summan av försening till ARN var 4 h men BA vägrar ersätta och skyller
på Air trafic control ..

Hej,

Tack för alla varma hälsningar! Ska bli riktigt spännande att vara med i den här gemenskapen.

Hur mycket tycker ni jag ska kräva av SAS?

Jag tänker helt klart försöka, man kan ju inte få mer än nej :)

Toppen