Senaste nytt

Lufthansa & SWISS, dag & natt...

Det ryktas för övrigt om att en tredje bokningsklass i First Class kommer att tillkomma. Rabatterad First Class kommer från och med den 1 Oktober att bokas i R som ger 150%. ID-resor i Business (som i dagsläget använder R) kommer att bokas i I, dvs samma klass som award Business. ID-Economy bokas sedan ett par månader sedan i X, då N numera används för Premium Economy.

Kommer nog bli svårt att nå/behålla Senator för de som reser mycket på rabatterad First framöver… Men det är ju trots allt i linje med Lufthansas logik. En billig First Class biljett ska inte ge mer än en dyrare full pris Business.
 
Det ryktas för övrigt om att en tredje bokningsklass i First Class kommer att tillkomma. Rabatterad First Class kommer från och med den 1 Oktober att bokas i R som ger 150%. ID-resor i Business (som i dagsläget använder R) kommer att bokas i I, dvs samma klass som award Business. ID-Economy bokas sedan ett par månader sedan i X, då N numera används för Premium Economy.

Kommer nog bli svårt att nå/behålla Senator för de som reser mycket på rabatterad First framöver… Men det är ju trots allt i linje med Lufthansas logik. En billig First Class biljett ska inte ge mer än en dyrare full pris Business.
Logiskt med tanke på det förändringar som skett i M&M samt trenden bland alla program.

Dock antar jag att rabatterad förstaklass som bokas i A kommer ge 300% även fortsättningsvis?

Tror inte det kommer påverka antalet senatorer nämnvärt däremot kommer antalet HON begränsas än mer.
 
Jag tycker det är fullt logiskt att centralisera företagsledningen. Jag är förvånad över att det inte har hänt tidigare, och att det finns flera synergieffekter inom gruppen man borde ha gjort nåt tidigare. Som t.ex. co-location på flygplatser, gemensam IT. Fattar inte att det har tagit Swiss 10 år att flytta till Amadeus (om inte avtalen med HP/EDS ställer till bekymmer).

Världen är föränderlig....konstant..

Funderar också lite på detta. Och även varför det råder olika regler och service-nivåer inom Lufthansa-gruppen. Exempelvis kan man undra varför inte bolagen inom Lufthansa-gruppen inte kan ha samma intjäningstabeller till andra bolag? Varför olika serviceutbud i lounger och ombord: Lufthansas senator-lounger serverar champgane på förfrågan vilket inte OS/LX gör (så vitt jag vet). Men LX serverar champagne ombord inom Europa något som bara Lufthansa skrattar åt och glatt häller upp lite sekt... Och utöver det all backoffice-funktionalitet som verkar vara helt olika uppsatt beroende på bolag.
 
Funderar också lite på detta. Och även varför det råder olika regler och service-nivåer inom Lufthansa-gruppen. Exempelvis kan man undra varför inte bolagen inom Lufthansa-gruppen inte kan ha samma intjäningstabeller till andra bolag? Varför olika serviceutbud i lounger och ombord: Lufthansas senator-lounger serverar champgane på förfrågan vilket inte OS/LX gör (så vitt jag vet). Men LX serverar champagne ombord inom Europa något som bara Lufthansa skrattar åt och glatt häller upp lite sekt... Och utöver det all backoffice-funktionalitet som verkar vara helt olika uppsatt beroende på bolag.
Det är inget konstigt att olika varumärken har olika utbud trots att de ingår i samma koncern. Inte förväntar du dig en Audi A8 om du köper en Skoda.
 
Bara inom SAS har så olika servicekoncept, så det är inte konstigt att olika flygbolag från olika länder har sina serviceutbud.

Däremot förstår jag inte varför ett tyskt flygbolag inte får servera Sekt. För mina öron är det naturligt och det är mer konstigt att thailändskt flygbolag serverar fransk champagne. Vad är fel med Mekhong Whiskey? ;)
 
Det är inget konstigt att olika varumärken har olika utbud trots att de ingår i samma koncern. Inte förväntar du dig en Audi A8 om du köper en Skoda.

Nja, inte om man uttrycker det på det sättet ;)

Men å andra sidan säljer inte Volkswagen codeshares där man köper en Audi A8 och hamnar i en Skoda... Fast det är å andra sidan inte ett unikt problem för Lufthansa-gruppen utan hela flygindustrin.
 
Det är inget konstigt att olika varumärken har olika utbud trots att de ingår i samma koncern. Inte förväntar du dig en Audi A8 om du köper en Skoda.

Nja, jämförelsen haltar. Kostnaden för att flyga med LH, LX och OS är i stort sett densamma (i given bokningsklass). Då är det väl fullt naturligt att jämföra utbud både på marken och i luften? Skoda-Audi(-SEAT-VW)-jämförelsen får man ta med Germanwings/Eurowings/Condor.

@Sekt vs champagne: visst är det förståeligt om tyskar vill servera sekt (spanjorer cava, italienare prosecco osv). Jag störs bara om man försöker mörka ursprunget (LH:"Well, it's not really allowed to be called champagne ..." AA (PDB domestic) "Yes, it's real champagne. From California, I think" o_O)
 
Jag störs bara om man försöker mörka ursprunget (LH:"Well, it's not really allowed to be called champagne ..." AA (PDB domestic) "Yes, it's real champagne. From California, I think" o_O)

Det problemet finns inom hela vinindustrin/champagneindustrin. I USA kallar man mousserat vin för champagne (genom något kryphål eftersom de inte ratifierade Versaillefördraget - vilket kan låta långsökt, så jag är inte helt säker på det). Och trots att det kommit nya regler för att täppa till detta kryphål så har det som tidigare kallats champagne rätt att göra det. Så även om USA ny inte får kalla sitt mousserat vin för champage så får gamla vingårdar i USA göra det om de tidigare gjort det.

Lång och invecklad utläggning. Kontentan är i alla fall att amerikanarna kallar sitt mousserade vin för champagne (även om det inte är gjort enl. champagne metoden). Det är i nuläget mer eller mindre bara att acceptera det men vara medveten om det (ungefär som den rosa champagnen från Ryssland)

Jupps - lite OT...
 
Toppen