Senaste nytt

Lufthansa Senator vs Eurobonus Diamond

För typ 30K sek har du EBD enkelt.
Fri mat och dryck under dagen du gör t&r också.
Gjorde det till Milano tidigare i vår, 17min på Linate för att ta en espresso.

Det har blivit allt mer attraktivt faktiskt. Vill flyga nya SAS Business och det blir faktiskt billigare att göra några mileage runs till Spanien i PLUS för EB Diamond och använda poängen för en Best Availability award än att köpa en biljett rakt av. Kanske något inför nästa år :)

Det kaenns som att Eurobonus efter man aendrade till 100% poaeng paa samtliga Economy, har gaatt emot stroemmen och bara har blivit baettre medan andra FF-program har gjort enhancements....

Mvh
/NotRyan

Som nämnts ovan. Lufthansa är ju omöjligt hitta billiga biljetter som ger mycket poäng. Omvänt hos SAS där plus kan köpas billigt.
Utgår man från Norden borde SAS EBD vara mycket billigare/smidigare flyga ihop snabbt.

Det kaenns som att Eurobonus efter man aendrade till 100% poaeng paa samtliga Economy, har gaatt emot stroemmen och bara har blivit baettre medan andra FF-program har gjort enhancements....

Mvh
/NotRyan

Jo frågan är vem som räknar fel? SAS eller "de andra".

Nu är det kanske åter dags att ta ett steg tillbaka i denna diskussion och fundera på om inte jämförelsen mellan t.ex. SAS Eurobonus, LH Miles & More, samt A3 programmet inte är lite av en äpplen, päron och apelsin diskussion.

Fundera lite på ett antal saker som skiljer i affärsverksamheten mellan dessa bolag:
Vem är lokala, regionala, och globala aktörer?
Vilket kundsegment riktar man sig mot?
Hur stor är kärnmarknaden?
Vad är kärnverksamheten?
Vilka är huvudkonkurrenterna?
etc etc etc

Tar man ett steg tillbaka, och tittar på allt detta som en affärsverksamhet med en viss storlek på marknad, inriktning på erbjudande, konkurrenssituation blir det ganska tydligt att flygbolagens program har olika syften baserat på vad verksamheten vill uppnå. Därmed blir det (tyvärr) lite lönlöst att hela tiden jämföra dessa då ägarna av programmen trots alla bilaterala och multilaterala allianser först och främst bygger sina program utifrån sin verksamhet.

Det finns en tydlig (och i mina ögon korrekt) trend mot mer fokus på den egna verksamhet och eget program.

Självklart är det intressant för en lite skara av oss hur vi kan få ett Star Gold på enklast, och billigast sätt. Men när denna typ av diskussion äger rum skulle mitt tips som alltid vara att lägga lite tid på att förstå affärsverksamheten bak allt detta. För om ett flygbolag inte tror att det finns en "show me the money" bak ett beslut om ändringar (kostnadsbesparing eller ökade intäkter) så introduceras inte en s.k. enhancement.

Jo frågan är vem som räknar fel? SAS eller "de andra".

Troligtvis ingen, eller alla.
Senator förklarar det ganska bra i inlägget efter ditt. Förutsättningarna är tämligen olika mellan ett Skandinavien styrt av Jante jämfört med det germanska mellaneuropa där det är helt i sin ordnung att Dr. Gråhår vars företag betalar mycket mer för hans biljett får en mycket bättre behandling. Detta avspeglar sig naturligtvis i bonusprogrammen också...

Troligtvis ingen, eller alla.
Senator förklarar det ganska bra i inlägget efter ditt. Förutsättningarna är tämligen olika mellan ett Skandinavien styrt av Jante jämfört med det germanska mellaneuropa där det är helt i sin ordnung att Dr. Gråhår vars företag betalar mycket mer för hans biljett får en mycket bättre behandling. Detta avspeglar sig naturligtvis i bonusprogrammen också...

Om man jämför bilparken i Norden med den i Tyskland så får man ungefär samma förhållande som om
man jämför flygvanorna ;)

Med tanke på försämringen av intjäningen för Eurobonus så ligger nog M&M bättre till nu.
Efter snart 11 månader med Diamant är det i princip ingen skillnad på EBD och EBG....

Med tanke på försämringen av intjäningen för Eurobonus så ligger nog M&M bättre till nu.
Efter snart 11 månader med Diamant är det i princip ingen skillnad på EBD och EBG....
Jag satt precis och tittade pa detta, aker man mest eko i europa sa lar EBD vara betydligt enklare fortfarande. Nu har jag kanske/sakert raknat fel men jag har precis flygit fran MAN till ARN via MUC - detta skulle ge mig 250 miles till M&M, dvs 500 miles t/r. Jag skulle isafall behova aka 200 t/r MAN-MUC/FRA-ARN eller 800 Legs for att na senator i M&M. Med SAS racker 90 legs eller 23 t/r.

Last edited:

Jag räknade på det där när regeländringen kom. Under 2014 fick jag in 105 625 baspoäng på SK-segment (med gamla reglerna). Hade jag istället krediterat till M&M hade det gett 46 125 poäng. Detta trots att det genomgående var höga bokningsklasser:

24% A
4% C
2% H
9% J
2% K
4% L
2% M
13% P
31% S
4% T
6% Y

Toppen