Senaste nytt

Lufthansa/SAS säger att jag inte var med på flighten...

Aha, men har du alltså två olika bokningar i detta fall då?

Jag gissar att du väljer Eurobonus som program på lufthansa.com?

Nej, det är samma bokning... incheckning på flighterna med LH hanteras ju av SAS i Norden, alltså via t ex sas.se, och dom själva i Tyskland. Som sagt, det står SK*S på boardingkortet och ändå blir det fail med poängen. Sen strax efter att man efterreggat ramlar poängen in och sen efter ytterligare några veckor får man ett mail som säger att man inte alls var med på flighten. Men ingen erkänner egentligen att det är något fel utan det är alltid resenären som gjort fel ;)

Men har du samma bokningsreferens för ut och hemresan?

För bokar du ut och hemresan på olika sidor så får du ju två olika referenser.
Har du EB**** i bokningen/bokningarna redan innan du checkar in så bör du få poäng, däremot om du checkar in på flygplatsen och anger EB där och då, det är då det kan bli strul ifrån Tyskland.

Men har du samma bokningsreferens för ut och hemresan?

För bokar du ut och hemresan på olika sidor så får du ju två olika referenser.
Har du EB**** i bokningen/bokningarna redan innan du checkar in så bör du få poäng, däremot om du checkar in på flygplatsen och anger EB där och då, det är då det kan bli strul ifrån Tyskland.

Alltså, det är samma resa, samma bokningsreferens och allt... men incheckning sker via respektive sida då det är så upplägget är.

Att få med ett kortnummer och kreditera poäng är ju nåt så elementärt vid flygning att det inte är något man ska behöva lägga ner jobb på att bevaka att poängen kommer in heller oavsett. Har man lagt in numret vid incheckning så ska det bara fungera. Sen ska jag som resenär inte behöva fundera på om det är från Sverige, Tyskland eller vad som. :)
Någon glömde ju bevisligen att testa integrationen mellan LH och SK när man uppdaterade systemet på ena sidan... eller så valde man att inte göra det och hoppas att ingen märker något ;)

Okej, jag trodde du bokade resan på olika sidor :)

Självklart är det inget man som resenär ska behöva hålla koll på.
Ser man till att vara inloggad/ange EB när man bokar så det ligger i bokningen så ska det inte vara problem.
I och med att incheckningssystemen skiljer sig mellan LH och SK så löser allt sig om man redan har kortet inlagt i bokningen :)

Har man boardingnumret som står på boardingkortet borde det ju inte vara några som helst problem att hitta dig på flighten kan man tycka iaf..

Samma sak när man flyger SAS med Miles & More kort, man får alltid efterregistrera poäng... SK och LH är långt ifrån synkade...

Vi väntar på SAS nya incheckningssystem. Då borde det bli bättre synk med LH? Jag har också tvingats efterreggat massa LH flighter från Sverige senaste tiden. Postar ju sldrog av sig självt längre (till Eurobonus) trots att man checkar in med SAS.

Toppen