Senaste nytt

Lufthansa-personal på Arlanda nekade oss ”nästan” att checka in

En variant på problemet ligger i namnet på EB-kortet. Intra-Schengen var det i stort sett inga problem, men det kunde bli värre när man flög IC (som strikt sett kräver full överensstämmelse mellan pass och biljett). Hustrun har ett EB-kort med bara tilltalsnamn (det andra av 3 förnamn i passet). På den tiden när man använde SAS' incheck på Star-Alliance flygningar, även fria från SK-flyg, så gjorde de alltid en "override" på förnamnsproblemet, På så vis kunde hon använda sin EBG på den resan, hela vägen. Numera när LH-gruppen har egna diskar (1-5) på ARN blir det annat ljud i skällan, oavsett om du flüger till BER eller EZE. Bokning online via M&M kräver samma namn på kortet som på biljetten och alla försök att registrera hennes kort in i bokningen är lönlösa. Hoppet står (igen) till agenten, Aviator numera, vid disken. En liknande kalabalik uppstår vid ingången till LH's SEN-lounger, särskilt de i Tyskland.
För övrigt skulle de vara intressant att veta när SAS Ground Handling stänger sina diskar för Star Alliance kunder!
 

CoooC

Medlem
Har fått lite klarhet nu från guldsupporten som kallade Lufthansas agerande för löjligt. Tydligen ska det finnas något ”dokument” kopplat till bokningen som heter ”Travel Docs”, ”Travel Dox” eller liknande där våra fullständiga namn går att hitta. Någon på forumet som har mer info om detta ”dokument”?
 

E.K

Medlem
Det är inte så att dom menar biljetten/ bokningsbekräftelsen som man får via mail när man köper resan.
På den finns alla namn man uppgett med när man bokar resan.

Hade själv problem att få milen vid ett tillfälle med en Air China flygning där jag hade mitt mellannamn med i bokningen.
Att argumentera om att jag fick milen för flyg 1 och 3 hjälpte föga när man stirrade blint på "name mismatch"
Det slutade med att skicka in passkopia och lägga till mellannamnet i bonusprogrammet.
 

CoooC

Medlem
Det är inte så att dom menar biljetten/ bokningsbekräftelsen som man får via mail när man köper resan.
På den finns alla namn man uppgett med när man bokar resan.

Hade själv problem att få milen vid ett tillfälle med en Air China flygning där jag hade mitt mellannamn med i bokningen.
Att argumentera om att jag fick milen för flyg 1 och 3 hjälpte föga när man stirrade blint på "name mismatch"
Det slutade med att skicka in passkopia och lägga till mellannamnet i bonusprogrammet.

Nej, i alla bekräftelser och biljetter jag fått så är namnen avkortade. Enligt guldsupporten skulle dokumentet i fråga bara vara tillgängligt i bokningssystemet för SAS och Lufthansa i detta fall.
 
Jag tycker nog att bytet till aviator har blivit sämmre. Otrevligare inchek personal och sämmre koll på saker och regler/rutiner
Helt enig! Jag har redan klagat (via Swiss).
Dessutom ligger ju LH-diskarna vid den lilla trånga säkerhetskanalen, den med tändsticksaskar till lådor samt utan CT.
På motsatta sidan går det ju så det susar i FastTrack med CT. Det är vad jag kallar en "major improvement"!
På ett annat tema förundrar det mig att LH-gruppen bröt sig ut ur SAS Ground Handling och flyttade till motsatt sida av terminalen - allt detta FÖRE SK's deal med SkyTeam blev offentlig!
 
  • Gilla
Reactions: hco

mha321

Medlem
De gjorde det väl helt enkelt för att de fick ett billigare pris där. Det var ju inte så att sas ground gjorde det gratis åt lh gruooen (precis som de inte gör det gratis åt sas heller men där är det ju koncern interna pengar).

Betala mindre ger ju ofta sämre service. Vad gäller placeringen av diskarna undrar jag hur det fungerar på Arlanda där - har bolagen ens inflytande över det eller tilldelas det av swedavia? Som såklart håller ihop alla sas ground osv men kan de i teorin skicka iväg sas ground längst bort åt andra hållet om de vill, eller är det avtalat?
 
Helt enig! Jag har redan klagat (via Swiss).
Dessutom ligger ju LH-diskarna vid den lilla trånga säkerhetskanalen, den med tändsticksaskar till lådor samt utan CT.
På motsatta sidan går det ju så det susar i FastTrack med CT. Det är vad jag kallar en "major improvement"!
På ett annat tema förundrar det mig att LH-gruppen bröt sig ut ur SAS Ground Handling och flyttade till motsatt sida av terminalen - allt detta FÖRE SK's deal med SkyTeam blev offentlig!
Fast den säkerhetskontrollen är ju stängd sen ett bra tag tillbaka. Bara den nya på andra sidan som gäller
 

Hachans

Medlem
De gjorde det väl helt enkelt för att de fick ett billigare pris där. Det var ju inte så att sas ground gjorde det gratis åt lh gruooen (precis som de inte gör det gratis åt sas heller men där är det ju koncern interna pengar).

Betala mindre ger ju ofta sämre service. Vad gäller placeringen av diskarna undrar jag hur det fungerar på Arlanda där - har bolagen ens inflytande över det eller tilldelas det av swedavia? Som såklart håller ihop alla sas ground osv men kan de i teorin skicka iväg sas ground längst bort åt andra hållet om de vill, eller är det avtalat?

Billigare pris plus att de fick oändligt mycket klagomål kring hanteringen av resenärer på framförallt morgonavgångarna när köerna var långa. De var de första att flytta.

Samma sak hände även i Köpenhamn. Jag kan förstå dem, om man har F-resenärer och Senators som inte får bra bemötande är man sugen att pröva nytt.
 
Toppen