Senaste nytt

Lufthansa-personal på Arlanda nekade oss ”nästan” att checka in

CoooC

Medlem
Jag, fru CoooC och CoooC Jr (spädbarn) skulle flyga ARN-MUC-DXB med Lufthansa hela vägen. En 2-4-1 resa bokad sedan ett halvår tillbaka. Vi har tidigare rest med CoooC Jr både till Thailand (Eva Air) och till USA (Lufthansa).

Samtliga bokningar vi har gjort så har mitt och CoooC Jr förnamn blivit förkortade så bara de två första tecknena synts på bokningen. Tydligen någon maxgräns där
summan av antal tecken i mitt namn och i spädis namn inte får/kan överstiga 35-40 tecken(?).

Jag har såklart dubbelkollat detta med SAS och ”det ska inte vara några problem”.

Det var det inte när vi reste till Thailand och inte heller till USA men nu när vi skulle resa till Förenade arabemiraten så tog det cirkus 1 timme att checka in och någon supervisor på Lufthansa ansåg sig själv till slut ”vara snäll” som checkade in oss. Vi skulle mao vara tacksamma.

Någon som varit med om något liknande?

Last edited:
Jag, fru CoooC och CoooC Jr (spädbarn) skulle flyga ARN-MUC-DXB med Lufthansa hela vägen. En 2-4-1 resa bokad sedan ett halvår tillbaka. Vi har tidigare rest med CoooC Jr både till Thailand (Eva Air) och till USA (Lufthansa).

Samtliga bokningar vi har gjort så har mitt och CoooC Jr förnamn blivit förkortade så bara de två första tecknena synts på bokningen. Tydligen någon maxgräns där
summan av antal tecken i mitt namn och i spädis namn inte får/kan överstiga 35-40 tecken(?).

Jag har såklart dubbelkollat detta med SAS och ”det ska inte vara några problem”.

Det var det inte när vi reste till Thailand och inte heller till USA men nu när vi skulle resa till Förenade arabemiraten så tog det cirkus 1 timme att checka in och någon supervisor på Lufthansa ansåg sig själv till slut ”vara snäll” som checkade in oss. Vi skulle mao vara tacksamma.

Skumt! Nej, inte upplevt några problem när det begav sig. Grävde ordentligt i reglementet när det var aktuellt och kom fram till exakt samma slutsats som du skriver ovan (med namn och max antal tecken osv). Aldrig varit något problem. Gott att det ordnade sig till sist. Vad var lösningsförslaget från personen som trilskades? Med mindre man har väldigt korta namn blir det ju trunkerat vare sig man vill eller ej...

Skumt! Nej, inte upplevt några problem när det begav sig. Grävde ordentligt i reglementet när det var aktuellt och kom fram till exakt samma slutsats som du skriver ovan (med namn och max antal tecken osv). Aldrig varit något problem. Gott att det ordnade sig till sist. Vad var lösningsförslaget från personen som trilskades? Med mindre man har väldigt korta namn blir det ju trunkerat vare sig man vill eller ej...

Lösningsförslaget var att se till att namnet på biljetten stämde med namnet i passet.

Kändes inte riktigt som att de lyssnade på våra argument…

Min frus fullständiga namn är väldigt långt - hon har fyra förnamn och ett dubbelt efternamn. I bokningar anger hon bara två av sina förnamn och det dubbla efternamnet, just för att det ska "få plats". Det har aldrig varit ett problem. Kanske den lösningen kan funka för er för att undvika ev. problem, d.v.s. ange i vart fall ett av förnamnen utskrivet plus fullständigt efternamn?

Last edited:
Effektivisera och ta bort alla namn förutom tilltalsnamnet säger jag. Finns ingen finess att heta Charles Ingvar Arne Henrik om man ändå alltid bara kallar sig för Arne. Gifter man sig och inte kan enas om ett gemensamt efternamn så har jag lite mer förståelse att man vill behålla sina ursprungsefternamn och lägga till ett nytt. Men ärligt talat har jag aldrig förstått problemet där heller - heter ena Persson och andra Nilsson borde man kunna enas om ett son-namn. Heter ena Persson och andra Svinknöffling så borde det vara ännu enklare att enas, antingen vill "knöfflingen" bli av med sitt efternamn eller så vill säkert personen med son-namnet ha något mer personligt än Persson.

Lite pragmatiskt kanske men det gör ofta livet lite enklare :)

(För att ingen ska känna sig stött: Jag har ingenting emot namnen Charles, Ingvar, Arne, Henrik, Persson, Nilsson eller om det nu mot förmodan finns någon Svinknöffling i världen.)

Min frus fullständiga namn är väldigt långt - hon har fyra förnamn och ett dubbelt efternamn. I bokningar anger hon bara två av sina förnamn och det dubbla efternamnet, just för att det ska "få plats". Det har aldrig varit ett problem. Kanske den lösningen kan funka för er för att undvika ev. problem, d.v.s. ange i vart fall ett av förnamnen utskrivet plus fullständigt efternamn?
Har tre förnamn, skriver bara ut det första och har aldrig haft några issues.

Min sambo har också tre förnamn men hennes tilltalsnamn är det andra av dessa - anger dock det som kommer först så det inte blir problem.

Lite snopet en gång när vi bodde på Conrad Koh Samui - de gav oss teddybjörnar som de broderat våra förnamn på och då hade de tagit det som stod först i våra pass så sambons björn fick namnet Karin istället för hennes tilltalsnamn

Har själv fler förnamn och mitt andra i ordningen som tilltalsnamn, anger alltid bara tilltalsnamnet och har aldrig haft problem.
Same, förutom på Island på väg hem... Det är väldigt mycket dagsform på personal som styr om det blir ett bekymmer med hur namn på biljetter är skrivna relativt namn i passet.

Vi har samma "problematik" med junior vars namn nästan alltid automatiskt förkortas med avklippt efternamn. Har förstått att detta är eftersom infant ligger på samma biljett som huvudresenären och beroende på bokningssystem så kan det finnas maxgräns på 36 tecken för huvudresenärens förnamn + efternamn + Jr förnamn + Jr efternamn. Vi har hittills inte haft några problem med resor på SAS, Lufthansa, Emirates etc så känns som okunskap och dåligt hanterat av dem som har handling för Lufthansa...

Vi har samma "problematik" med junior vars namn nästan alltid automatiskt förkortas med avklippt efternamn. Har förstått att detta är eftersom infant ligger på samma biljett som huvudresenären och beroende på bokningssystem så kan det finnas maxgräns på 36 tecken för huvudresenärens förnamn + efternamn + Jr förnamn + Jr efternamn. Vi har hittills inte haft några problem med resor på SAS, Lufthansa, Emirates etc så känns som okunskap och dåligt hanterat av dem som har handling för Lufthansa...

Precis så. Jag har bara ett förnamn och ett efternamn. Totalt 17 tecken. Junior har dubbla förnamn och dubbla efternamn. Skulle vi skippa ett av förnamnen skulle det ändå bli 26 tecken. Totalt 43 tecken och alltså för långt. Vi skulle förvisso kunna skippa dubbla efternamn också men då är jag orolig att det kan vålla andra problem.

Toppen