Swiss International Airlines
LX1072 Zurich-Frankfurt
Torsdagen den 30 april, 2015
Affärsklass
Plats: 5D och 5F
Precis 11.50, efter ett snabbt hinkande av varsitt glas skumpa, ställer
@sembl och jag oss vid utsatt plats. Där får vi sällskap av två tyska herrar (så enkla att se på lång väg) som också skall åka denna RJ-100 Avroliner. Det här känns kul! Jag har blivit hämtat ute vid ankomst i Zurich av specialbussen för affärsklass, jag har hämtades vid "E" från en resa från ORD, och jag har åkt till "E" några gånger. Men aldrig ut till en Schengenresa från Zurich. Tror även den lugna
@sembl är lätt exalterad.
En snabb resa ner med hissen, och denna gången rakt ut förbi den lilla passkontroll som finns för alla som lämnar Schengen. Utanför står en Mercedes minivan med 4 stolar bak.. Vi lämnar handbagage i lastutrymme, och sätter oss.
Bilresan till flygplanet tar max en minut.. Ingen har börjat ombordstigning, vi väntar kanske en minut innan Maitre D'cabin ger en tumme upp! "Welcome onboard Sirs".
Det verkar bli en busy flight! 8 rader med affärsklass, och vi tar våra platser. Inom 3 min kommer busslasten... Skönt att var ombord redan. Snabbt stängs dörrarna, och vi åker iväg. Taxar max 1 min, väntar 1 min: "and off we go".
Kaptenen meddelar att flygtiden är 45min. Vi tittar på varandra, och förväntningar är låga. Nu har jag åkt ett antal av dessa korta flighter till MUC, FRA, LUX, MXP, FCO och det är trevligt med lite ombordservice. Vi är rätt förvånad över vad som erbjuds. Swiss hinner med en ganska bra sallad, två varv av drinkar inklusive skumpa som några väljer. Mycket imponerade för en så kort, och därtill full flight i affärsklass! "We approve"!.
Dagens mat
Vi vet redan vad som väntar oss i Frankfurt. Samma grupp resenärer hämtas av samma typ fordon. Vi får alla frågor vart vi vill lämnas. Alla är överens om Schengen West A som är snabbaste vägen till FCT...
Max 10min efter vi öppnar dörren på flygplanet står vi inne i FCT, och
@sembl första vistelse är ett faktum... Här började vi....