Senaste nytt

Lufthansa och affärsklassgardinen

10/6
LH 999 Amsterdam-Frankfurt
LH 808 Frankfurt-Stockholm

Inga gardiner i bruk.

Ps. Bedrövlig mat lastad på Stockholmsflyget.

LH802 idag

0bdde8c31f03453336e9eff7111c40af.heic

Vanlig stabil Lufthansa service, som tyvärr också inkluderade en tonfisksallad med tonfisk från burk som jag inte ens en sekund funderade att ta.

Och det är ännu värre än att bara använda förkortningar om du frågar mig. Det gör att ingen som kan förkortningarna med säkerhet kan förstå vad som avses och risken är att andra lär sig fel betydelse av förkortningarna.

Ett tips,
Varför inte starta ett förkortningslexikon här på BC.?
Förkortningar finns ju lite överallt. Bara kolla ett boardingkort.

LH801 till Frankfurt i veckan. Gardinen drogs för men det hindrade inte på något sätt toakön att formas framför den. Det mesta av maten i princip oätligt.

Mycket trevlig service från en äldre manlig purser som definitivt vaknat på rätt sida. Till skillnad från sin kollega men henne såg man som tur var inte så mycket av i business kabinen.

Efter att ha dragit ovanligt många lh business och sas plus på Europa destinationer de senaste månaderna är det för mig enkelt att konstatera: lh är inte där de var förut. Sas har väldigt mycket bättre mat. Men lh har seatblock och ofta kan man få en helt egen rad även när det är knökfullt I economy. Och med de faktiskt rätt rimliga priser man ofta kan hitta på lh (så länge man inte behöver flex) är det tveklöst ett bättre värde trots allt.

Nu rör detta Swiss men på en av flygningarna i helgen hade personalen missat att C-kabinen minskat från 6 till 5 rader så gardinen satt mellan rad 6 och 7 vid ombordstigningen. Det var dock snabbt fixat och så fort vi var uppe i luften var en i personalen framme och drog för gardinen. Moment två hon genomförde var att dra för gardinen till galleyt... ;)

Varför denna skillnad inom Lufthansagruppen? (Lufthansa, Austrian Swiss)
Självklart att bolagen ska profilera sig, men vissa serviceprinciper bör väl vara gemensamma?
Flög Swiss Palermo Kastrup via Zurich i måndags.
Utöver fantastisk servicenivå hölls gardinen stängd. Några som försökte "smita" in till främre toan hänvisades vänlig men bestämt till bakre toaletten.

Varför denna skillnad inom Lufthansagruppen? (Lufthansa, Austrian Swiss)
Självklart att bolagen ska profilera sig, men vissa serviceprinciper bör väl vara gemensamma?
Flög Swiss Palermo Kastrup via Zurich i måndags.
Utöver fantastisk servicenivå hölls gardinen stängd. Några som försökte "smita" in till främre toan hänvisades vänlig men bestämt till bakre toaletten.

Det handlar väl om profilering. Eurowings är mass market produkten, Lufthansa är mellanmjölk och feeder, Swiss är premium. Och som alltid, om de gör mellan produkten för bra så blir skillnaden för liten till premium.

Dessutom vet vi ju av erfarenhet att det anpassas till marknaden. Den schweiziska marknaden har helt andra premium krav en Skandinavien, med Tyskland någonstans mitt emellan.

Den anpassas även till konkurrensen, förstås. Och konkurrenten i Skandinavien har ju lämnat walk over.

Ett tips,
Varför inte starta ett förkortningslexikon här på BC.?
Förkortningar finns ju lite överallt. Bara kolla ett boardingkort.
Vi vill ju undvika förkortningar så mycket som möjligt. Men klart det kan vara bra att kunna vissa förkortningar, men att lista alla flygbolags förkortningar och flygplatser känns lite onödigt. Blir en väldigt lång lista.

Kollega med familj flög Lufthansa C från Köpenhamn till Alicante via Frankfurt häromdagen. Ingen gardin på något av benen. På Frankfurt-Alicante bildades en kö av ekonomiklasspassagerare vid rad 4 där min kollega satt utan någon åtgärd från kabinpersonalen.

Reclaim the Cabin.

Toppen