Senaste nytt

Lufthansa Miles&More lanserar kreditkort i Sverige (MasterCard)

Kortets användning som sådant har jag egentligen inga invändningar emot, förutom att 'reserveringar' tar på limiten. Vilket har gjort att jag stått flera ggr på bla hotel under Nov+Dec och inte kunnat betala då limiten varit 'maxad' pga att föregående hotell har lagt reservationer. Lägger man då på flera hotell på varandra under en vecka så blir det nästan bara 'reserveringar' på kontot. Det kan dessutom ta upp till ett par veckor innan dessa 'reserveringar' släpper. Så det har bara varit att ta upp AMEX och pynta.

Min limit är 75' (och går inte att höja) pga av att jag mestadels har 'inkomst av kapital' och inte 'inkomst av tjänst'. Kreditinstitut, UC etc räknar inte 'inkomst av kapital' som inkomst (!?!) vilket i sig är en annan fråga, men som i princip gör kortet oanvändbart för mig pga alla dessa 'reserveringar'.
Tex fick jag ett hotell i Hamburg under December att cancellera min bokning då det inte fanns täckning på kortet. Sådant händer inte med AMEX.

Tillbaka till SMS. Det står faktiskt bara 'NEKAT Butik:/ ' och sedan inte mer. Köpen är i SEK och är exakta (typ 25.000) vilket gör att jag inte tror dom är gjorda utomlands. Banken kan inte se mer än mig?

Har haft AMEX/SAS i många år nu och aldrig haft samma klydd...

OK, då är jag med. Om vi lägger bort hur kreditvärdighet uträknas i två sekunder så kan jag tycka vi jämför äpplen och päron.

Tills ganska nyligen var AMEX ett betalkort. Så om en ”merchant” som t.ex. ett hotel i Hamburg lägger en reservation på kortet så finns det ingen kreditlimt att reservera mot.

Däremot ett kreditkort som detta läggs reservationen mot kreditlimit. Det är business as usual för alla kreditkort jag har haft, inklusive AMEX kreditkort.

Det jag kan bli tokig på är hur länge bolaget som har reserverat håller på beloppet.

Gällande SMS så har jag precis handlat på mitt kort och fick följande SMS, är det detta du menar?

58c42c95320d5e80cc9a45e6b3e8d35e.jpg

Tillbaka till SMS. Det står faktiskt bara 'NEKAT Butik:/ ' och sedan inte mer. Köpen är i SEK och är exakta (typ 25.000) vilket gör att jag inte tror dom är gjorda utomlands. Banken kan inte se mer än mig?

Det är händelsevis inte just dina nekade reservationsbelopp under nov-dec som spökar? Jag har själv fått SMS med KÖP NEKAT några gånger, men endast då aktuellt köp/reservation skulle gått över kreditlimiten. Då har det förvisso även stått vilken butik (i mitt fall flygbolag) som försökt göra en reservation eller köp.

Stämmer att det är samma bild på sms:et, men att det vid 'butik' står ingenting. Det som är märkligt är att banken inte kan se ifrån var det kommer...?

Då var merparten av tre månaders poänginsamling brända :(
En Rimowa stealth kabinväska till mig och en Horizn Studios M kabinväska till frugan från Worldshop + en uppgradering till F på kommande USA resa.

Som sagt, ruggit bra kampanj detta var!

Då var merparten av tre månaders poänginsamling brända :(
En Rimowa stealth kabinväska till mig och en Horizn Studios M kabinväska till frugan från Worldshop + en uppgradering till F på kommande USA resa.

Som sagt, ruggit bra kampanj detta var!
Vilken bokningsklass krävs för att kunna uppgradera till First med Miles&More? Är det samma som för Eurobonus d v s C eller D?

Vilken bokningsklass krävs för att kunna uppgradera till First med Miles&More? Är det samma som för Eurobonus d v s C eller D?

All information finns här:
https://www.miles-and-more.com/onli.../flight/offer?nodeid=2547865&l=en&cid=1000354
https://www.miles-and-more.com/onli...ight/offer?nodeid=1100850950&l=en&cid=1000354

Summa summarum:
Lufthansa D, C, J
Swiss P, Z, D, C, J där P och Z är dyrare

Ett fantastisk tillfälle att testa Swiss som slår Lufthansa rejält i luften i mitt tycke.

OBS! Se till att ticket stock är på samma bolag och undvik code share. Ställer till det.

Fick detta nyss:

Få 35 000 extra Award miles* och möt våren i Europa!

Som tack för att du valde att ansöka om ett Miles & More Prime World Mastercard under vår lanseringsperiod erbjuder vi dig nu möjligheten att tjäna ytterligare Award miles.

Spenderar du 150 000 kr under 2018 så ger vi dig 35 000 extra Award miles. Perfekt att förvandla till en härlig weekendresa för två någonstans i ett vårvarmt Europa!**

Utöver detta får du självklart ta del av alla dina vanliga förmåner kopplade till ditt Miles & More Prime World Mastercard:

• 25 miles per 100 kr på alla dina köp
• 1 fri lounge access per år
• Obegränsad giltighetstid på dina miles***
• Flexibla betalningsalternativ

*Spendera 150 000 kr under 2018, få 35 000 miles i januari 2019.
**Standardpris 35 000 miles för resa inom Europa vid bokning (exkl.skatter och avgifter) av bonusbiljett och betalning med Award miles. För 150 000 kr med en intjäning på 25miles/100 kr är intjäningen 37 500 miles, till det adderas ytterligare 35 000 miles för detta erbjudande.

Toppen