Senaste nytt

Lufthansa Miles & More eller SAS Eurobonus?

För z-klass får man mer poäng på en SAS-flygning Luleå-Arlanda om man använder M&M jämfört med Eurobonus. Är man EBG blir dock intjäningen samma (1500 miles/poäng per sträcka). Så har jag fattat det i alla fall.

Ska jag välja M&M eller något annat FFProgram?

Först, tack ni som skapat businessclass.se........den har blivit ett ljus i mitt mörker :)

Nu, jag står och tvekar lite och vet inte vilket FFprogram jag ska satsa på.
Jag är idag medlem i det många program men dom jag har använt är EB och MM.

Just nu har jag ca 3000 på EB och 12000 på MM.
Jag har en resa bokad till Honolulu i sommar (SAS och Unitied Airlines, alltså Star Alliance) som ger ca 17000 med EB.
Antar att det ger ungefär samma med MM men jag vet inte om deras bokningsklasser skiljer sig.

Vidare använder jag Amex Platinum till det mesta och har där ca 400000 MR-poäng.
Dom kan jag i och för sig inte föra över till MM men till EB.
Det spelar i och för sig ingen roll då man måste flyga ihop baspoäng för att gå upp i nivå.
Jag kan alltså lika gärna satsa på MM och flyga med SAS nån gång om jag vill köpa uppgradering där med mina Amex-poäng.

Mitt resmönster är ett par affärsresor till Finland och nån till Enland (Economy dock). Privat ca 1-2 USA-resor per år.

Frågan är alltså till ni här som har lite koll på de olika programmens fördelar. Ska jag välja EB, MM eller kanske rent av BA eller AF/KLM.

Tack på förhand :)

Välkommen till BC.se Fleury!

Först måste du bestämma dig för vad syftet är, ta ut bonusresor, få *G, ta ut uppgraderingar...?

Finns några bra trådar med info. Titta gärna där och återkom om du har fler frågor.
http://www.businessclass.se/star-alliance/3273-eurobonus-miles-more.html
http://www.businessclass.se/star-alliance/552-miles-more-eurobonus.html
http://www.businessclass.se/lufthansa-miles-more/2060-ska-byta-eurobonus-till-miles-more.html

Dock, det har skett många förändringar på både M&M EuroBonus under våren 2012.
http://www.businessclass.se/lufthan...-intjaeningsregler-foer-lufthansagruppen.html
http://www.businessclass.se/sas-eur...-sas-eurobonus-guld-100-poaeng-i-ekonomi.html

A380*G listar mycket läsvärt för dig. Min fråga är: Hur ser ditt resmönster ut? Reser du mycket i jobbet eller bara privat? Economy, business eller rent av First? En annan viktig faktor är vart du reser.

Oavsett, så skulle jag nog fundera på att skaffa ett SAS co-branded AmEx eftersom du får mer EB-poäng än om du konverterar MR->EB. Men du kanske vill använda dina MR till annat än EB-poäng?

Fantastiskt Fleury! Precis mitt dilemma också! Satt på ca 20 000 EB poäng och lika många M&M och visste inte ut eller in...

Men nu har jag har precis som agehall ovan beskriver, satsat på ett co-brandat Amex för att satsa på EB. Jag tror inte intjäningen skiljer sig så mycket mellan M&M och EB när man flyger(?) så kombinerat med inköp och flyg passar nog EB bäst för mig.

Det enda jag önskat vore att mitt Amex EB kunde vara samma kort som mitt Amex Platinum (inte bara ihopkopplat) så man slapp så många koder och kort att bära på...

Sen vill också jag passa på att tacka för businessclass.se även om det är lite väl beroendeframkallande ibland...

Fantastiskt Fleury! Precis mitt dilemma också! Satt på ca 20 000 EB poäng och lika många M&M och visste inte ut eller in...

Men nu har jag har precis som agehall ovan beskriver, satsat på ett co-brandat Amex för att satsa på EB. Jag tror inte intjäningen skiljer sig så mycket mellan M&M och EB när man flyger(?) så kombinerat med inköp och flyg passar nog EB bäst för mig.

Det enda jag önskat vore att mitt Amex EB kunde vara samma kort som mitt Amex Platinum (inte bara ihopkopplat) så man slapp så många koder och kort att bära på...

Sen vill också jag passa på att tacka för businessclass.se även om det är lite väl beroendeframkallande ibland...

Intjäningen kan faktiskt skilja mer än man tror beroende på bokningsklass (obs ej att förväxlas med kabinklass) samt vilket resmönster man har, som agehall påpekar.

Ja tack det var mycket att tugga igenom. Tack!

Mitt syfte är definitivt att kunna uppgradera eller kanske bli op-up'ad.
Mina MR kommer jag använda bara till detta syfte, däremot nyttjar jag annan service som platinum ger. Tanken att köra Amex EB har dock slagit mig.

Mitt resmönster är att jag reser längst privat, 1-2 resor/år till USA. Jobb kanske 3-4/år till Finalnd, England, Tyskland.

Det är fortfarande lite rörigt för mig. Efter ha läst trådarna lutar jag åt EB (Verkar som dom blir bättre men MM sämre).
Jag kan ju inte flytta MR till MM. Dessutom får jag väl sämre MM-poäng än EB-poäng på en SAS flight?

Det kokar egentligen ner till, vad är bäst för mig EBS eller MMFT? (Louger får jag tillgång till redan med PPass.)
Dessutom kan jag nog kämpa till mig EBG, MMSen känns långt bort för mig.

Resonerar jag rätt.....tack för era svar :)

Till att börja med, du kan skaffa ett extrakort till dit AmEx plat, och det kan vara ett SAS AmEx, som har samma förmåner som ditt plat men ger 20EB/100SEK.

Med ditt resemönster så skulle jag tro att det bästa är att hålla sig till SAS. Du kanske kan nå EBG med lite tur, men M&M SEN är nog utom räckhåll. Om du dessutom flyger med SK på dina long-hauls, så har du bra möjligheter att uppgradera antingen med poäng eller via OptionTown. Eftersom du dessutom skaffar SAS AmEx, så får du in en hel del extrapoäng som du kan använda till att boka bonusresor.

Så, för att sammanfatta: Skaffa ett SAS AmEx som extrakort till ditt nuvarande plat kort, flyg så mycket du kan med SAS och kreditera allt till EB.

Toppen