Senaste nytt

Lufthansa Miles & More eller SAS Eurobonus?

Jag tror inte du tjänar något på att byta. Flyger du mest med SAS & Co, så är EBG bättre än M&M. Dessutom, kommer du upp i 100k miles/år? Om du flyger mest inom norden så låter det lite tuft och når du inte upp till det så når du ju inte Senator-nivån (dvs *G),

Annan fråga är, hur stor andel av dina flyg är bokade i 100%(eller mer) intjäning bokningsklasser?
Om de största delen är 25% intjäning bokningsklasser, så lönar det sig att stanna hos SAS EuroBonus, för då kan du kvalificera dig till EBG för 40 segments med SAS/Blue1.
Iår har det sett ut så här på SK / KF:
- 1/3 del på 25% intjäning
- 1/3 del 100 % intjäning
- 1/3 del på 150% intjäning

Att ta ut bonusresor blir även dyrare med Miles&More. För det första tar de bränsletillägg för alla SAS fligter och sedan vill de ha mer miles för de resorna som du brukar använda poäng på.

Jag säger så här är du ute efter att använda dina poäng på förstaklass uppgraderingar så är miles & more the way to go!
(om du blir senator alltså)

Därför:
* Förtur framför andra *A
* First Class RTW 480,000 miles
* Kunna uppgradera fast reward stolarna är slut.. (150% tillägg iofs)
* Betala bränsletilläg med miles

Men använder du dina poäng för att åka ekonomi och inrikes eller resmål i sas nät så kör på det!

Flexbiljetter på sas ger samma poäng på M&M och EB. M&M kan ge upp till 300% miles (plus bonus om det är LH-gruppen). Men det viktigaste är att tänka vad man skall använda sina miles till och det är inget lätt val alltid.

3.2010 blev det ca 35k miles och iår so far 42k miles

Där har du nog svaret på din fråga. Du når knappt FTL (dvs *A silver) hos M&M. Och eftersom du inte flyger på M&M carriers, så kan du inte kvalificera på segment heller. För din del skulle det alltså bli en klar försämring.

Jag säger så här är du ute efter att använda dina poäng på förstaklass uppgraderingar så är miles & more the way to go!
(om du blir senator alltså)

M&M är skitbra om man flyger longhaul och kan välja LH/LX. Tommy flyger ju mest inom Norden och då kan jag inte se någon som helst fördel med M&M. Jag har själv funderat på att byta till M&M då jag flyger mycket med LH/LX, men jag drar mig för det då jag inte längre skulle kunna ha kreditkort som ger mig extra poäng.

M&M är skitbra om man flyger longhaul och kan välja LH/LX. Tommy flyger ju mest inom Norden och då kan jag inte se någon som helst fördel med M&M.
I min värld så blir de här långa resorna som man kan uppgradera en fin belöning för allt åkande med inrikesflyg/norden-flyg. Skillnaden med ett senatorkort och EB guld är minimal när man åker inrikes (loungeaccess får du endå, bagageregler är samma).

Jag har själv funderat på att byta till M&M då jag flyger mycket med LH/LX, men jag drar mig för det då jag inte längre skulle kunna ha kreditkort som ger mig extra poäng.

Det håller jag med om är ett problem, personligen samlar jag sådana poäng hos EB fortfarande. Däremot känns det som att fler hotellkedjor har möjlighet att flytta över hotellbonusar till M&M.

2010 blev det ca 35k miles och iår so far 42k miles
Där har du nog svaret på din fråga. Du når knappt FTL (dvs *A silver) hos M&M. Och eftersom du inte flyger på M&M carriers, så kan du inte kvalificera på segment heller. För din del skulle det alltså bli en klar försämring.

Jag skrev mitt förra svar i mobilen utan att ha läst ordentligt, sorry! :rolleyes:
Självklart är det så att Tommy skall köra på med EB, han får ju sitt guld pga av legs. håller fullt med agehall!

Toppen