Senaste nytt

Lufthansa lanserar helt ny business class!

Magino

Medlem
Jo sant || ska det vara. Men i mitten raden på Airbus planen behöver du ju inte klättra över någon för att komma ur stolen, så det är inget problem. Sen kanske man tycker att fötterna är för nära varandra. Väntar med att bilda mig en uppfattning om det tills jag testat sätena på riktigt, så jag åter kommer om 4år då de uppdaterat alla flyg och man lyckas få en flight med nya C.
 

Mr.C

Medlem
Tycker det är mer tragiskt att ett företag som LH inte löst det innan men fick sina 380. Sitter och skaker på huvudet och undrar varför! kosar mer att installera dessa nu, och kommer det som en sjuklösning,... Som SAS. efter LH kommer SAS. Får vi LX sköna C till USA. men låt oss länta lite. vi är fortfarande SAS!
 

Senator

Moderator
Tycker det är mer tragiskt att ett företag som LH inte löst det innan men fick sina 380. Sitter och skaker på huvudet och undrar varför! kosar mer att installera dessa nu, och kommer det som en sjuklösning,... Som SAS. efter LH kommer SAS. Får vi LX sköna C till USA. men låt oss länta lite. vi är fortfarande SAS!

Min gissning är enkel: finansiellt så hade man inte avkastning på förra modellen och det skulle leda till avskrivningar. Därmed blev det för tidigt att ta med detta på A380.

Jag har tittat lite på bilderna och jag förstår en del av kommentarerna. Det är väl två saker som ser lite konstiga ut: ben placering/utrymme och avsaknad "privacy screen".

Men som våra engelsktalande vänner säger: "Don't judge a book by its cover". Innan man själv har provat är det ingen ide att såga nåt man inte har all information om.
 

Tjaeng

Medlem
Om jag förstår rätt så kommer H-konfigen på vissa plan innebära att parsätena vid fönstren att vara vinklade inåt, mot kabinväggen och inte utåt mot gången? Tycker själv inte att det nya sätet ser för pjåkigt ut, men undrar lite över vilka kroppstyper man dimensionerat sätena efter. Kan en person som är under 180cm låg lägga fötterna på fotstödet med stolen i upprätt läge? Är själv 175cm och har märkt att det kan vara lite svårt hos bolagen som skryter med "longest bed in the sky" och liknande.
 

Roger J

Medlem
Jag tycker stolarna ser snygga ut, precis som nya F. Men så här kanske en kort sammanfattning kan se ut, innan vi hunnit flyga ordentligt själva:

Bra saker:
-horisontellt läge.
-man hamnar relativt långt från grannen i uppfällt läge, exempelvis vid måltid.
-hyfsat stor skärm som går att justera ordentligt.
-Parsäten är en fördel om man reser tillsammans med någon. (t.ex. fiskbenslayout har bara singelsäten)

Sämre saker:
-Trångt för fötterna, till och med risk att grannens fötter i sömnen hamnar på din sida om den lilla skärmen.
-Trist att kolla på grannens fötter om man sitter och äter och denna väljer att sova.
-Avsaknad av ordentlig "privacy screen" mellan sätena.
-Nackstödet kan inte justeras i djupled (jmf AZ, AC, JET osv).
-Gångstolen är oskyddad i nedfällt läge eftersom det inte finns någon kant utanför armstödet då detta sjunker ned.
-Jobbigt att ta sig ut från fönstersäte om grannen sover. Man måste minst fälla upp sitt eget säte.

Självklart en stor uppgradering från nuvarande säte, men många hade kanske väntat sig något som mer liknar LX/FI osv?
 

JonW

Medlem
Jag tycker stolarna ser snygga ut, precis som nya F. Men så här kanske en kort sammanfattning kan se ut, innan vi hunnit flyga ordentligt själva:

Bra saker:
-horisontellt läge.
-man hamnar relativt långt från grannen i uppfällt läge, exempelvis vid måltid.
-hyfsat stor skärm som går att justera ordentligt.
-Parsäten är en fördel om man reser tillsammans med någon. (t.ex. fiskbenslayout har bara singelsäten)

Sämre saker:
-Trångt för fötterna, till och med risk att grannens fötter i sömnen hamnar på din sida om den lilla skärmen.
-Trist att kolla på grannens fötter om man sitter och äter och denna väljer att sova.
-Avsaknad av ordentlig "privacy screen" mellan sätena.
-Nackstödet kan inte justeras i djupled (jmf AZ, AC, JET osv).
-Gångstolen är oskyddad i nedfällt läge eftersom det inte finns någon kant utanför armstödet då detta sjunker ned.
-Jobbigt att ta sig ut från fönstersäte om grannen sover. Man måste minst fälla upp sitt eget säte.

Självklart en stor uppgradering från nuvarande säte, men många hade kanske väntat sig något som mer liknar LX/FI osv?
Jag skulle nog vilja prova själv innan jag avfärdar dom som sämre än LX/AY:s.
Det finns ju en del andra saker utöver det du tar upp ovan man måste väga in.
T ex är LX/AY sätena rätt hårda och smala.
Sen är avståndet från din överkropp till väggen framför ganska kort. Även om benutrymmet är väldigt bra finns det ju de som upplever sånt som trångt, och det är möjligt att det känns luftigare i LH.
 

011430121

Medlem
10 år efter senaste inlägget rapporteras det att Lufthansa kommer under 2022 fasa in 4 begagnade A350 som har ca. 5 år på nacken och tidigare har varit i tjänst hos Philippine Airlines
Den första maskinen har döpts till München och destinationerna som kommer att få dessa maskiner är mellan just München samt Toronto, Montreal och Vancouver
LH kommer att behålla inredningen vilket gör att den blir helt annorlunda än på många befintliga A350 samt övriga långdistans flottan och det gäller speciellt Business kabinen

Källa: CHECK-IN.dk
Lufthansa med ny ”filippinsk” Business Class - CHECK-IN.dk
 
Toppen