Senaste nytt

Lufthansa Group (inkl. Swiss, Austrian, Brussels Airlines) - det här gjorde Ni INTE bra!

Oavsett blir det snurrigt. Skulle Alma kunnat få ett hotellrum över natten om det skulle behövts? I "vanliga" fall är det inte säkert att minderåriga får bo på hotell själva.
På länken jag postade så rekomenderar Lufthansa att föräldrarna fyller i en blankett för medgivande till att barnet bor på hotell utan vuxen (oavsett om de har assistans eller ej), och att denna medföljer barnet på redan.

Bara så jag hänger med, det var inte en UM-bokning? Men en 13-åring som flög själv?

Är med på att det kan bli jobbigt för föräldern när det strular på vägen, men det är ju just det övervägandet man tar före resan. Antingen kan 13-åringen själv (inkl hantera oväntade saker) och då får den åka själv. Eller så kan den inte, och då får man boka UM.

Klart att LH kunde gjort på ett annat sätt, men är det verkligen säkert att gate:en kunde lösa det? Kan de välja att göra denied-boarding på någon annan godtyckligt för en resenär som de vill återinsätta på flyget?
De verkar ha gett henne nya boardingpass och instruktionener och sedan har hon kunnat vänta själv.

PS
Det här meningen från artikelt säger en del:
– Alma tog det bra. Hon sa: ”Det är lugnt, jag klarar det här”. Sedan tog hennes batteri slut, så jag antar att hon har vandrat runt på flygplatsen, säger mamman.
Barnet verkar tagit det bra. Själv hade jag jublat över barnets förmåga att klara sig själv.

På Finnair får en 5-åring flyga ensam inrikes med ett 12-årigt syskon, smaka på den.

Bara så jag hänger med, det var inte en UM-bokning? Men en 13-åring som flög själv?

Är med på att det kan bli jobbigt för föräldern när det strular på vägen, men det är ju just det övervägandet man tar före resan. Antingen kan 13-åringen själv (inkl hantera oväntade saker) och då får den åka själv. Eller så kan den inte, och då får man boka UM.

Klart att LH kunde gjort på ett annat sätt, men är det verkligen säkert att gate:en kunde lösa det? Kan de välja att göra denied-boarding på någon annan godtyckligt för en resenär som de vill återinsätta på flyget?
De verkar ha gett henne nya boardingpass och instruktionener och sedan har hon kunnat vänta själv.

PS
Det här meningen från artikelt säger en del:

Barnet verkar tagit det bra. Själv hade jag jublat över barnets förmåga att klara sig själv.

På Finnair får en 5-åring flyga ensam inrikes med ett 12-årigt syskon, smaka på den.

På LH får ju en 5-åring flyga utan vuxen om hen är i sällskap av en 12-åring, både inrikes och utrikes. Så ett steg längre än Finnair.

Vet inte om gatepersonalen kunde gjort annorlunda men med tanke på att flygbolag (och särskilt LH) är så bra på skilja på olika typer av folk/passagerare och ge prioritet osv, så känns det skumt att de inte skulle ha någon typ av regelverk/policy för denied boarding som ev kanske behöver ses över?

Toppen