Senaste nytt

Lufthansa First Class till Buenos Aires med två helt skilda förstaklassupplevelser

Mathcar71

Medlem
OK-jag ÄR läkare. Jag väger 95 kg och är 185 cm, således inte helt liten. Jag har flugit LH F åtminstone 20 ggr. Antingen betalande eller på poäng. De gånger man börjar i FRA/MUC får man mat på planet ned, samt kan fylla sin kräva så mycket man önskar i loungen. Jag får vid dessa tillfällen anstränga mig för att få plats med maten på planet senare. Även i avsaknad av bra lounge före flighten har jag ALDRIG gått av en flight i F och känt mig annat än mätt och mycket nöjd. Jag har mycket svårt att se hur man kan vara hungrig efter alla förrätterna, kaviar, bröd, ev soppa/sallad, huvudrätt, sorbet, ostar, efterrättsbord SAMT tillhörande drycker....jag skall till Washington 17/5 och väljer då att flyga GOT-MUC-SFO-IAD-LAX-FRA-GOT bara för att njuta extra mkt av en LÅÅNG LH F. Självfallet kan man ha otur med crew men jag har likafullt svårt att se hur man kan vara hungrig efter den vanligen alldeles utmärkta måltid man serveras.....
Mmmm fast nu åt jag mig ju inte proppmätt för att jag trodde att det skulle finnas mat vid senare tillfälle! Saken är utredd med Lufthansa som för att göra en lång historia kort gav mig en ursäkt samt kompensation för det inträffade. Så varför fanns det inte något att äta ombord kanske du undrar, jo det verkar ha blivit personalmat efter 1:a serveringen!
 

kaktusen

Medlem
Jag ställde denna fråga tidigare i tråden men fick inget svar. Möjligt att jag även läst tråden för slarvigt.

Efter att ha läst hela TS berättelse undrar jag om det kan ha blivit något missförstånd angående maten? Något med språket? Var det tyskar eller andra som staff? Hela upplägget känns verklighetsfrämmande.​
 

Mathcar71

Medlem
Jag ställde denna fråga tidigare i tråden men fick inget svar. Möjligt att jag även läst tråden för slarvigt.

Efter att ha läst hela TS berättelse undrar jag om det kan ha blivit något missförstånd angående maten? Något med språket? Var det tyskar eller andra som staff? Hela upplägget känns verklighetsfrämmande.​
Nä så här var det... Efter att jag beslutade mig för att skicka in min story till ledningsgruppen för Lufthansa så hände det saker. Jag blev uppringd vid ett flertal tillfällen för att svara på ytterligare frågor. Jag måste säga att Lufthansa skötte detta oerhört proffsigt. Det kändes som dom verkligen ville gå till botten med detta. Så som ett svar på din fråga om det var något med språket så var så inte fallet. Maten som "blev över" efter 1:a serveringen blev personalmat. Hade den maten funnits kvar och inte i magarna på CC så hade jag ju inte haft några invändningar!
 
Mmmm fast nu åt jag mig ju inte proppmätt för att jag trodde att det skulle finnas mat vid senare tillfälle! Saken är utredd med Lufthansa som för att göra en lång historia kort gav mig en ursäkt samt kompensation för det inträffade. Så varför fanns det inte något att äta ombord kanske du undrar, jo det verkar ha blivit personalmat efter 1:a serveringen!
Vad fick du för kompensation?
 

ELOS

Medlem
Vi var 2 personer som reste på first class award biljett Frankfurt-Haneda med Lufthansa för en månad sedan. Urusel service på resan. Min kompanjon fick maten 30 minuter senare, ingen påfyllnad av dryck, underhållningssystemet fungerade inte, dålig städning på toaletter, ingen ankomstservice etc.
Jag skrev en konstruktiv och detaljerad rapport vilket resulterade i att vi fick 50 000 EB poäng i kompensation per person till våra konton från Lufthansa First Class customer relations.
Jag tycker det verkligen tyder på att de tagit kritiken på allvar och även reducerat våran aggression betydligt:)
 

kaktusen

Medlem
Lufthansa har väl bara personal stationerad i Tyskland, men det finns många olika nationaliteter i personalen. Jag förstår inte vad det har med saken att göra, om man får en sämre produkt än man förväntar sig så har väl inte nationaliteten någon betydelse. Eller har jag missuppfattat något?
Jag tycker det är högst relevant. Var det någon lokal och orutinerad reserv från Argentina som kallades in eller var det staff från Lufthansa?
 

Mathcar71

Medlem
Hej jodå det kan de visst. De "köper" poäng av andra bolag. Det handlar om "god vilja" och i detta fallet var det synnerligen flagrant dålig service. Jag tog också bilder för att dokumentera det hela, t.ex. på toaletten.
Det var manager på first class customer relations som tog personlig e-post kontakt med mig och jag som föreslog lämplig kompensation vilket de accepterade rakt av. Kanske begärde jag för lite.....???;) Men visst var utbytet bra för att vara en AMEX 2-4-1!
Jag fick liknande kompensation, jag bad att få Eurobonus poäng! :)
 
Toppen