Senaste nytt

Kompensation i Eurobonuspoäng från andra flygbolag

Dr. Miles

Expert
Vi var 2 personer som reste på first class award biljett Frankfurt-Haneda med Lufthansa för en månad sedan. Urusel service på resan. Min kompanjon fick maten 30 minuter senare, ingen påfyllnad av dryck, underhållningssystemet fungerade inte, dålig städning på toaletter, ingen ankomstservice etc.
Jag skrev en konstruktiv och detaljerad rapport vilket resulterade i att vi fick 50 000 EB poäng i kompensation per person till våra konton från Lufthansa First Class customer relations.
Jag tycker det verkligen tyder på att de tagit kritiken på allvar och även reducerat våran aggression betydligt:)
Jag visste inte att andra flygbolag än SAS/Wideroe kunde ge SAS EuroBonus poäng som kompensation.

Om det hade varit Miles & More miles kunde jag förstå.
 

ELOS

Medlem
Hej jodå det kan de visst. De "köper" poäng av andra bolag. Det handlar om "god vilja" och i detta fallet var det synnerligen flagrant dålig service. Jag tog också bilder för att dokumentera det hela, t.ex. på toaletten.
Det var manager på first class customer relations som tog personlig e-post kontakt med mig och jag som föreslog lämplig kompensation vilket de accepterade rakt av. Kanske begärde jag för lite.....???;) Men visst var utbytet bra för att vara en AMEX 2-4-1!
 

palmen

Moderator
Det går.. min mor fick 20000 EB för trasig IFE i C när de flög LHR-HND med ANA i vintras (awardbiljett).
Vet att även Thai har kunnat fixa så att man får Eurobonus-poäng in på kontot när det strulat hos dom. Det var mig veterligen en Eurobonus-bokning.

Man ska dock inte förvänta sig att bara för att man flyger med bolag X så kommer kompensationen in på Eurobonus bara för att man vill det. Är nog att klassa mer som undantag och används väl främst när man faktiskt betalt med eurobonus-poäng eller om särskilda skäl finns för att kompensera till Eurobonus.


--------------
MOD EDIT:
Denna tråd har blivit utbruten från en annan diskussion då ämnet i sig är intressant och förtjänar en egen tråd
 

Mikeswe

Medlem
Jag visste inte att andra flygbolag än SAS/Wideroe kunde ge SAS EuroBonus poäng som kompensation.

Om det hade varit Miles & More miles kunde jag förstå.

Jag fick eurobonuspoäng av Avianca.

För ett par år sedan hade dom inte så bra koll på Eurobonus på Puente Aereo (inrikesflygplatsen i Bogotá), samt varierade lite om man scannade boardingkort eller ej.

Efter att fått övertyga Aviancas personal om inträde som EBD två gånger med plastkortet; och med deras motivering att "Eurobonus inte var ett bonusprogram i Star Alliance" skickade jag ett ganska surt mail till Avianca.

Dom ursäktade sig, berättade att dom proaktivt löst problemen och skickade snabbt över 20,000 poäng. Fick t.o.m. ett kontaktnummer till en manager om det skulle hända igen.

Dock scannar dom alltid boardingkorten numera ;)
 

MeddanSwe

Medlem
Nyss hemkommen från en award-resa (Eurobonus Amex 2-4-1) med SQ (MXP-SIN-DPS) i Business.

Vad tror ni är rimlig kompensation i EB-poäng för följande incidenter? Och vem anmäler jag detta till? SAS? Singapore Airlines?

- (MXP-SIN) Stolen på valt säte fungerade ej, alltså ingen IFE eller sätesjustering tills stolen startades om sisådär 60 min in i flighten
- (MXP-SIN) Efter att ha startat om stolen så buggade lamporna som tändes och släcktes av sig själv vilket ledde till att jag behövde byta plats och därmed inte sitta bredvid mitt resesällskap
- (MXP-SIN) Våra förbeställda måltider (blandning mellan inflight menu och book-the-cook) hade cabin crew ingen aning om. När vi påpekade detta så dubbelkollade de och ingen specifik catering hade lastats på. Beställningen gjordes mer än 2 veckor innan flighten
- (SIN-DPS) Inget fungerande wi-fi
- (SIN-DPS) Min väska lämnades kvar i Singapore medan mitt resesällskaps bagage kom med. Vi hade en connection på 2h. Bagaget anlände c. 12h senare (dock väldigt sent på kvällen, så fick inte tillgång till väskan förrän c. 20h efter ankomst.

Som tur är var flygen hem mycket bra, men utresan förstördes lite pga ovan incidenter.
 

Tonton

Medlem
(MXP-SIN) Stolen på valt säte fungerade ej, alltså ingen IFE eller sätesjustering tills stolen startades om sisådär 60 min in i flighten
- (MXP-SIN) Efter att ha startat om stolen så buggade lamporna som tändes och släcktes av sig själv vilket ledde till att jag behövde byta plats och därmed inte sitta bredvid mitt resesällskap

Crew försökte lösa problem först, men tyvärr så fungerade inte tekniken, då flyttade de dig så att du kunde få en fungerande stol. Bra gjort av crew - INGENTING.

- (SIN-DPS) Inget fungerande wi-fi
- (SIN-DPS) Min väska lämnades kvar i Singapore medan mitt resesällskaps bagage kom med. Vi hade en connection på 2h. Bagaget anlände c. 12h senare (dock väldigt sent på kvällen, så fick inte tillgång till väskan förrän c. 20h efter ankomst.

Personligen tycker jag ingenting. Du kunde köpa saker på plats som du behövde. Flög du C eller F så kanske du kan be om något för wifi.

- (MXP-SIN) Våra förbeställda måltider (blandning mellan inflight menu och book-the-cook) hade cabin crew ingen aning om. När vi påpekade detta så dubbelkollade de och ingen specifik catering hade lastats på. Beställningen gjordes mer än 2 veckor innan flighten

Det skulle väl vara det här som är riktigt dåligt. Maila SQ och visa din bekräftelse på Book the Cook så kan de säkert erbjuda någonting.


Mitt tips är dock det som jag skrev i min reserapport tidigare i år:

nu har jag precis nästan rest två varv jorden runt i längd i primärt Business och First Class, och jag har upplevt saker jag troligtvis aldrig hade gjort ifall jag inte hade det poängsaldo som jag har samlat på mig. Detta har enbart varit möjligt pga den kunskap som forumet och de medlemmar, som vissa nu är mina närmsta vänner, har delat med sig av!

Javisst, frukosten i Thai F var inte på topp, servicen på Lufthansa First var väldigt stressad - men vad gör det? Tidigt på denna resan så bestämde jag mig för att fokusera på alla roliga och intressanta upplevelser jag har fått uppleva. Förr hade jag stört mig på tidigare nämnda saker - men detta är något jag verkligen tar med mig till framtida resor. Allting blir så mycket bättre och trevlige om man bara försöker fokusera på det positiva :)

Fokusera på det positiva tillsammans med din partner, istället för att "jaga fel" - hela resan blir så mycket bättre då.
Var det verkligen så illa att Crew erbjöd dig att byta stol till en som fungerade? Se det som att du och din partner fick X antal timmar ensam kvalitetstid istället.
Wifi - På den korta sträckan, var det verkligen det som avgjorde om hela flighten var bra/dålig?
Väskan - javisst, aldrig skoj att bli av med väskan - men led du verkligen av det? Singapore följer ju montrealkonventionen och ersätter dig för de utgifter du har i samband med att väskan är borta.

Som sagt, det skulle isf vara Book-the-Cook som jag personligen skulle vara lite besviken på.
 
Last edited:

squeezen

Medlem
Nyss hemkommen från en award-resa (Eurobonus Amex 2-4-1) med SQ (MXP-SIN-DPS)
- (SIN-DPS) Min väska lämnades kvar i Singapore medan mitt resesällskaps bagage kom med. Vi hade en connection på 2h. Bagaget anlände c. 12h senare (dock väldigt sent på kvällen, så fick inte tillgång till väskan förrän c. 20h efter ankomst.

Som tur är var flygen hem mycket bra, men utresan förstördes lite pga ovan incidenter.
Håller med @Tonton på de flesta punkter, på denna, har du väl dock via ditt kreditkort rätt till ersättning för rimliga inköp du var i behov utav, ev kanske till och med en schablons-summa beroende på vilket kreditkort resan betalats med
 
Toppen