Senaste nytt

Lovehansa på Lufthansa flygplan?

Malu

Medlem
Jag flög en liten A319 som pryds av deras maskot "Lu" och heter "Luhansa". Reg D-AILU. Extra kul för mig som heter "MaLu". :)
49477094477_0b4fa25d5e_b.jpg

aruba1

Medlem
Marknadsföring såklart. Alla företag profilerar sig på olika sätt i olika sammanhang man vill associeras med. Att Lufthansa vill associeras med Pride i Tyskland är inte konstigare än att de associerar sig med diverse fotbollskupper. Eller att Air France associerar sig med OS. Eller att ANA flyger omkring med Star Wars eller Hello Kitty. Eller BRA som flög med Fotbollsförbundets färger.

Att attrahera nya kunder är ju verkligen kärnverksamhet.
Ok att vara inne på en icke politisk arena såsom OS, Star Wars eller Hello Kitty, men här är man inne på politiska frågor som lämpligen löses av politikerna och inte av flygbolagen. Har som tidigare nämnt inget alls emot Pride eller regnsbågsflagor, och det är bra att politikerna arbetar med jämställdhet. Nästa gång är det andra samhällsgrupper som är svaga och ska uppmärksammas. Min poäng är att flygbolag ska hålla sig till sin kärnverksamhet och mindre till politiska frågor, som dessutom gör att priset på biljetten ökar. Istället borde ledningen satsa på exempelvis nya linjenät eller en utökad service. Men uppenbarligen gör Lufthansas ledning en annan bedömning. Jag som resenär ifrågasätter förstås prioriteringen. Hade gärna sett satsningar på bättre upplevelse ombord eller nya destinationer.

bvs

Medlem
Ok att vara inne på en icke politisk arena såsom OS, Star Wars eller Hello Kitty, men här är man inne på politiska frågor som lämpligen löses av politikerna och inte av flygbolagen. Har som tidigare nämnt inget alls emot Pride eller regnsbågsflagor, och det är bra att politikerna arbetar med jämställdhet. Nästa gång är det andra samhällsgrupper som är svaga och ska uppmärksammas. Min poäng är att flygbolag ska hålla sig till sin kärnverksamhet och mindre till politiska frågor, som dessutom gör att priset på biljetten ökar. Istället borde ledningen satsa på exempelvis nya linjenät eller en utökad service. Men uppenbarligen gör Lufthansas ledning en annan bedömning. Jag som resenär ifrågasätter förstås prioriteringen. Hade gärna sett satsningar på bättre upplevelse ombord eller nya destinationer.

Lite som att Konsums blåvita varor menar du? :)

Jannes

Medlem
Icke-politiska arenan Olympiska Spelen? Du skämtar väl? Fotbolls-VM?

Berätta gärna hur marknadsföringsbudgeten, alternativt servicebudgeten för målfärg, ska flyttas till ”budgeten för ombordservice”? Säkerligen har man använt existerande budgetmedel och valt att istället för en icke-politisk ”Luhansa” som setts i tråden gjort nåt som för samma kostnad har en lite större inverkan. Pengarna har knappast kommit från kassan för expansion av ruttnätverket.

Dessutom kanske denna kampanj är intern marknadsföring till sina medarbetare, och de som känner sig berörda blir mer lojala och ger bättre service? Obekräftat men jag tror till exempel cabin crew är väldigt LBGT-positiva, och kanske intern målgrupp.

PS. Ifall man hade lämnat mänskliga rättigheter bara till politiker att lösa så hade vi varit i stenåldern.

Fredrik

Medlem
Flyger det här planet till Kairo, Amman eller Alger?

Det här är marknadsföring som Lufthansa tror är ofarlig och sänder rätt signaler. Ganska odramatiskt så länge de flesta resenärer inte bryr sig.

Hachans

Medlem

Ja, alltså, allt är politik på ett eller annat sätt. Bara för att något är väldigt okontroversiellt i ett sammanhang betyder det inte att det är det i ett annat. Och företag tar i större utsträckning ställning för olika frågor.

Och du har rätt, rätt vad det är så är det andra svaga grupper som uppmärksammas.

Men du glömmer i sammanhanget att Lufthansa med sitt LGBTQ-arbete arbetar för att få fler kunder och anställda att känna sig välkomna. Kunder som allihop spenderar pengar, så att du kan få din utökade service och linjenät. Känner sig resenärer och personal välkomna, så gör man ett bättre jobb, man spenderar mer pengar och naturligtvis anser jag det är vanligt vett att se till att alla känner sig välkomna ombord. Och de är knappast de enda som gör det.

Men du är alltid fri att välja ett annat bolag såklart! Det finns gott om mellanösternbolag som inte arbetar med dessa frågor, de har å andra sidan ofta ingen alkohol ombord, något som är helt okontroversiellt där de är ifrån men som får folk här att inte vilja flyga med dem.

Toppen