Senaste nytt

Lounger på Helsingfors Vantaa/Vanda

pedantic

Medlem
Funderar på att boka en resa till vårt grannland i öst och tittar på lounge möjligheterna på Vantaa/Vanda flygplatsen, kommer åka med SAS Plus från Arlanda och har Amex Platinum.

Listar dom alternativen jag hittat och undrar om någon har besökt dom;
  • Plaza Premium Lounge - Via Amex Platinum, det står att loungen är på terminal "T2 non-Schengen", hur funkar det att besöka den om man ska med ett plan tillbaka till Arlanda?
  • Aspire Lounge - Via Priority Pass, även den här lounge är på terminal T2 med noteringen "accessible to Non-Schengen passengers not in transit and prior to Schengen Passport Control", tolkar det som att den är på Schengen sidan?
  • SAS Lounge - Temporärt stängd och ligger i Terminal T1, kanske hinner öppna tills att vi ska åka, värt ett besök?
Oklart också från vilken terminal SAS åker ifrån? Finavia verkar inte ha infon på sin sajt.

Kan man röra sig mellan terminalerna och mellan non-Schengen/Schengen områdena?

Får hoppas att fellow BC-are kan bidra med sin visdom! :D
 

igelkotten

Medlem
Besök Wine&View. Ligger i Schengen-delen, precis när du kommer ut från tax free.

Med Amex Platinum får du ett glas vin, räkmacka och vatten för dig och gäst.

16752EA5-347F-4C08-92F0-C9E31EA979AD.jpeg


Några andra kommentarer/svar:
- Finns bara en terminal på HEL nu för tiden.
- SAS-loungen kommer troligen inte öppna igen.
- Aspire är på Schengen-sidan. Ganska smutsig lounge men bra om du vill ha mer dricka.
 

Jannes

Medlem
Min erfarenhet är att SAS till Norden brukar avgå från "gamla T1", dvs i tvärt andra ändan från non-Schengen delarna, så förbered er på att gå en bit.
Sen har det rapporterats lite olika gällande access till non-Schengen delen ifall man inte har biljett som ska ta en utanför Schengen, men vissa hävdar att automat-gaterna för passkontroll släpper igenom. Men att man sedan kan bli stoppad vid loungen (kanske Finnair-specifict?).
 

fcx

Medlem
Min erfarenhet är att SAS till Norden brukar avgå från "gamla T1", dvs i tvärt andra ändan från non-Schengen delarna, så förbered er på att gå en bit.
Sen har det rapporterats lite olika gällande access till non-Schengen delen ifall man inte har biljett som ska ta en utanför Schengen, men vissa hävdar att automat-gaterna för passkontroll släpper igenom. Men att man sedan kan bli stoppad vid loungen (kanske Finnair-specifict?).
Gränspolisen släpper igenom folk från Schengen till non-Schengen utan problem, men Finnairloungen non-Schengen släpper inte in de som bara reser inom Schengen med motiveringen "gränspolisen klagar på att det blir så mycket spring".

non-Schengenloungen hade sist fyra olika alternativ på varm mat, samt en bemannad bar. Schengenloungen hade köttfri köttfärssås som varmt alternativ och fruktsallad som kallt.

Jag överlåter åt läsarna att dra sina egna slutsatser.
 

gusten

Medlem
Loungesituationen på HEL Schengen är alltmer kaotisk. Finnairs lounge vid gate 25 är så gott som alltid smockfull. Och Aspire vid gate 27 är även den proppfull. Så med Finnair Platinum finner jag mig idag ”loungelös” på väg till ARN.

Finnair borde hitta en lösning liknande SAS, med en Business/Gold Lounge och en Platinum även i non-Schengen. Det här har pågått lite för länge nu.

Någon som har synpunkter?
 

AABack2ARN

Medlem
Håller med @gusten. De skulle också behöva lite mer plats i nuvarande lounge trots att den vuxit betydligt de senaste åren. upplever dock den som mindre kaotisk om du är där mellan de stora blocken (morgon / eftermiddag).
 

Simon90

Medlem
Jag ska flyga från Helsingfors ikväll med SAS till Stockholm. Har jag access till någon lounge som SAS Diamond?
 
Toppen