Senaste nytt

Lounge två gånger på en dag?

Nej jag förstår det. Här var ju tanken att man tar en macka på Pontus på morgonen, är i stan över dagen och sedan går in i en PP-lounge på kvällen.

Om jag förstår dig rätt så vill du alltså besöka Pontus-loungen på morgonen, och då använda ditt boardingcard för avgången på kvällen. Sedan vill du använda samma boardingcard för att besöka en annan lounge när du åker hem på kvällen?

Resan TILL Arlanda ger inte någon rätt att använda lounge vid ankomst (undantag SAS-resor om du är Diamond, så får man använda SAS-loungen som ankomstlounge). Så du gör med andra ord två loungebesök med ett flyg, hemresan.

Rent praktiskt skulle det förmodligen gå, förutsatt att du är på två helt olika lounger. Möjligtvis kan du få en del frågor kring varför du är på flygplatsen redan 12 timmar (eller vad det kan vara) före ditt flyg går, men om det inte sker alltför ofta lär det låtas gå.

Dock ska du vara medveten om att du använder loungerna på ett sätt som inte är tänkt, så var diskret och överdriv inte, för då lär det komma begränsningar framöver...
 
Swedish Amex Platinums that are required to use the QR code to get into the Pontus lounge are processed so that later in the day the lounge/Amex can deny repeat lounge. This kind of thing hit some Swedish Amex Platinums who did the “grab and go” bags at the Pop-Up lounge and came back later.

Recently, Amex in the US added a restriction of maximum one visit per day to the Amex lounge at ARN. So now it seems like all Amex Platinums globally are subject to a maximum one visit per day (at least per Platinum card number) to this lounge.

Yes, and I think that is fair. But in this case I would first use the amex lounge and then later on the Priority Pass lounges. Which should be fine
 
Om jag förstår dig rätt så vill du alltså besöka Pontus-loungen på morgonen, och då använda ditt boardingcard för avgången på kvällen. Sedan vill du använda samma boardingcard för att besöka en annan lounge när du åker hem på kvällen?

Resan TILL Arlanda ger inte någon rätt att använda lounge vid ankomst (undantag SAS-resor om du är Diamond, så får man använda SAS-loungen som ankomstlounge). Så du gör med andra ord två loungebesök med ett flyg, hemresan.

Rent praktiskt skulle det förmodligen gå, förutsatt att du är på två helt olika lounger. Möjligtvis kan du få en del frågor kring varför du är på flygplatsen redan 12 timmar (eller vad det kan vara) före ditt flyg går, men om det inte sker alltför ofta lär det låtas gå.

Dock ska du vara medveten om att du använder loungerna på ett sätt som inte är tänkt, så var diskret och överdriv inte, för då lär det komma begränsningar framöver...

Yes! Point taken
 
Jag reser till Sthlm 1-2 ggr per vecka med flyg utomlands ifrån.
Vill dock påpeka att om du reser med SAS eller en allianspartner, och har det här resemönstret över en längre tid, så lär du kunna bli Eurobonus Diamond ganska snabbt. Och är du Diamond så är en av de officiella, helt och hållet godkända, förmånerna just att man får använda SAS-lounger vid ankomst.
 
Vill dock påpeka att om du reser med SAS eller en allianspartner, och har det här resemönstret över en längre tid, så lär du kunna bli Eurobonus Diamond ganska snabbt. Och är du Diamond så är en av de officiella, helt och hållet godkända, förmånerna just att man får använda SAS-lounger vid ankomst.

Jepp, tyvärr litet flyg från en ö i östersjön :/
 

guwonder

Medlem
Yes, and I think that is fair. But in this case I would first use the amex lounge and then later on the Priority Pass lounges. Which should be fine
If showing up at some Priority Pass lounges more than 3-4 hours before departure shown on boarding pass to fly out, some lounges may deny entry until later or tell you there is a limit of time in the lounge per swipe of the PP card and could ask you to leave after a 3-4 hour stay (although they may lose track and just not really care). One of the Pearl lounges at ARN last year at this time would turn away some people like this and say they are at capacity at the time but they are welcome to try to visit later in the day. It happened to be the Pearl lounge I would use as an AF business class passenger out of ARN then.
 

Jolibee

Medlem
Nu har jag en annan variant. Är det OK att hämta ut en frukostpåse i CPH på väg mot HEL och där äter på Pier Zero för ett flyg samma dag mot ORD?

Pratade precis med Amex i ett annat ärende, Och ställde frågan till dom för jag har en motsvarande resa ARN-CPH-HND. Och enligt henne jag pratade med så gick det bra att äta frukost i amex loungen och sedan hämta en lounge on the go påse i CPH därför jag hade en transfer där.
 

micke99

Medlem
Jag har tagit lounge on the go i cph och besökt lounge samtidigt med pp utan bekymmer.

Har också nyttjat aspire lounge i cph vid ankomst utan vidare resa flera gånger. De bryr sig ej.
 
Toppen