Senaste nytt

Lounge två gånger på en dag?

Hej, har försökt leta i forumet en del efter den här infon. Så ledsen om den finns postad sedan tidigare. Jag reser till Sthlm 1-2 ggr per vecka med flyg utomlands ifrån. Har precis skaffat Amex Plat. Jag reser alltid över dagen så har alltid en hembiljett med mig. Kan jag på morgonen, när jag anländer (tidigt) gå till exempel till pontus-loungen och sedan på kvällen gå till en annan lounge på samma "biljett" eller har de koll på det?

Mycket trevligt forum. Har läst mycket här, men har valt att gå med nu också. Så tack för insläpp!
 

Hachans

Medlem
Hej, har försökt leta i forumet en del efter den här infon. Så ledsen om den finns postad sedan tidigare. Jag reser till Sthlm 1-2 ggr per vecka med flyg utomlands ifrån. Har precis skaffat Amex Plat. Jag reser alltid över dagen så har alltid en hembiljett med mig. Kan jag på morgonen, när jag anländer (tidigt) gå till exempel till pontus-loungen och sedan på kvällen gå till en annan lounge på samma "biljett" eller har de koll på det?

Mycket trevligt forum. Har läst mycket här, men har valt att gå med nu också. Så tack för insläpp!

Det löser sig själv genom att du måste ha boardingkort för avgående flyg för att komma in i loungen. Du kommer inte kunna gå till loungen när du anländer.
 

mrestes

Medlem
Ända problem kan vara att boarding cards ska visa ett flyg som ska avgå inom x antal timmar (vet ej om det är så eller inte)

Men jag kan säga att du kan utan problem först besöka Pontus med ditt platinum och sedan går vidare till en priority pass lounge med samma platinum kort inför samma utresa från Arlanda på morgonen. Hände mig en gång. Tog en On the Go påse från Pontus sedan blev flyget försenat 3 timmar. Fick inte gå tillbaka till Pontus (även när jag sade vi skulle bara sitta inte äta) men inget problem att gå vidare till Pearl Lounge.
 
Reser man tillbaka samma dag har man ju ett boarding pass för hemresan och kommer således in i loungen.

Perfekt. Då lär jag framöver försöka ta frukost när jag kommer på Pontus och sedan middag när jag är tillbaka på Arlanda igen på kvällen och ska resa hem (då blir det en annan lounge. Pontus stänger typ 18)
 

palmen

Moderator
Hej, har försökt leta i forumet en del efter den här infon. Så ledsen om den finns postad sedan tidigare. Jag reser till Sthlm 1-2 ggr per vecka med flyg utomlands ifrån. Har precis skaffat Amex Plat. Jag reser alltid över dagen så har alltid en hembiljett med mig. Kan jag på morgonen, när jag anländer (tidigt) gå till exempel till pontus-loungen och sedan på kvällen gå till en annan lounge på samma "biljett" eller har de koll på det?

Mycket trevligt forum. Har läst mycket här, men har valt att gå med nu också. Så tack för insläpp!
På Amex Platinum står det att nyttjar du Pontus får du inte nyttja lounge också samma dag (eller något liknande har jag för mig), med risk att bli debiterad för besöket. Men ditt Priority Pass borde kunna nyttjas.

För Pontus skannar man ju dessutom en streckkod för att komma in, tror inte den fungerar 2 ggr per dag.

Tanken är inte att man ska använda loungen 2 ggr, och sätts det i system är det väldigt troligt att det kommer åtstramningar på detta, troligtvis inget som någon av oss vill.
 
På Amex Platinum står det att nyttjar du Pontus får du inte nyttja lounge också samma dag (eller något liknande har jag för mig), med risk att bli debiterad för besöket. Men ditt Priority Pass borde kunna nyttjas.

För Pontus skannar man ju dessutom en streckkod för att komma in, tror inte den fungerar 2 ggr per dag.

Tanken är inte att man ska använda loungen 2 ggr, och sätts det i system är det väldigt troligt att det kommer åtstramningar på detta, troligtvis inget som någon av oss vill.
Nej jag förstår det. Här var ju tanken att man tar en macka på Pontus på morgonen, är i stan över dagen och sedan går in i en PP-lounge på kvällen.
 

guwonder

Medlem
På Amex Platinum står det att nyttjar du Pontus får du inte nyttja lounge också samma dag (eller något liknande har jag för mig), med risk att bli debiterad för besöket. Men ditt Priority Pass borde kunna nyttjas.

För Pontus skannar man ju dessutom en streckkod för att komma in, tror inte den fungerar 2 ggr per dag.

Tanken är inte att man ska använda loungen 2 ggr, och sätts det i system är det väldigt troligt att det kommer åtstramningar på detta, troligtvis inget som någon av oss vill.
Swedish Amex Platinums that are required to use the QR code to get into the Pontus lounge are processed so that later in the day the lounge/Amex can deny repeat lounge. This kind of thing hit some Swedish Amex Platinums who did the “grab and go” bags at the Pop-Up lounge and came back later.

Recently, Amex in the US added a restriction of maximum one visit per day to the Amex lounge at ARN. So now it seems like all Amex Platinums globally are subject to a maximum one visit per day (at least per Platinum card number) to this lounge. Unfortunate development for Platinums who sometimes fly out of/via ARN twice a day.
 
Toppen