Senaste nytt

Lounge i Miami när man reser med SAS?

Troligtvis ingen incheckad väska. Jag ankommer till Miami 09:42 med American Airlines och ska åka vidare med SAS-flyget 16:45 så jag har lite tid att slå ihjäl. Tyvärr lär jag skippa koffein så jag kan sova på planet.

I Priority Pass-appen står det om Aviancas lounge: "shirts and shoes required for entry". Tillämpas den regeln?
När jag var där såg jag ingen som gick i bar överkropp i alla fall och noterade ingen som gick barfota. Eventuellt något barn som skippade skor och hade strumpor på.

"shirts and shoes required for entry"
Shirts and shoes required for entry
eller
Shirts and shoes required for service
är standardformuleringar på en klar majoritet av USAs serviceinrättningar, såsom biografer, restauranger, barer, man kan till och med se skylten vid bensinmackar! Dessa tydliga anslag är särskilt vanliga i USAs södra delar, tänk gamla sydstater. Det är en standardskylt som går att köpa "överallt" för någon dollar. Det handlar förstås om att man tydligt måste anslå bestämmelser på vars grunder man kan neka inträde, för att inte riskera att folk känner sig diskriminerade, främst ur ett ras-/hudfärgsperspektiv. Nu vet jag inte exakt hur hårda just den loungen skulle vara men jag har otroligt svårt att tänka mig att de släpper in någon i bar överkropp. Jag kan däremot inte föreställa mig att de skulle ha några större synpunkter på din fotbeklädnad, så länge som du har just någon sorts skor på dig och inte går barfota eller i strumplästen. Det handlar om en sorts "alldagligt hyfs" och en påminnelse om att det här trots allt inte är hemma hos dig själv, där du kan göra precis hur som helst utan att du trots allt umgås med andra här i någons sorts "publik" inrättning.

Edit: Hel och ren som @palmen skriver ovan är en bra utgångspunkt. Normalt klädd och normalt hyfs, så blir du insläppt utan några som helst frågor eller problem.

Last edited:
Ok, då verkar det som att shorts, t-shirt och sandaler funkar i Avianca-loungen.

Priority Pass skriver så här om en annan lounge (VIP Lounge Miami) som ligger i samma Terminal Concourse som Avianca-loungen: "Dress code applicable (no shorts or or sandals)". Men då antar jag att det är ok med shorts, t-shirt och sandaler där också.

Sandaler är väl just sandaler och inte skor, men det går säkert bra. Mina barn hade just den outfiten när vi var i Miami LAN för några månader sedan. Jag hade dock gymnastikskor.

Nu är ju Miami ett varmt ställe. Shorts är lite av en standardklädsel och är allmänt accepterat, givet att de är anständiga. Hela och rena, knälånga shorts anses generellt som okej. Kommer du däremot i någon form av minimala Speedobadbyxor, minishorts eller liknande då blir det säkert nobben eller i vart fall ett försiktigt förslag om att "a little more appropriate clothing would be suitable before entrance".

Regeln finns för att inte väcka anstöt och bar hud i USA är ett känsligt ämne. Jag har inte varit i den Priority Pass loungen (VIP Lounge Miami) som avses men precis som shorts är lite av standardklädsel, kan man även rimligt förvänta sig att folk har sandaler på sig i Miami. Det finns även en uppsjö framför allt damskor som har en mer eller mindre öppen ovandel. Så länge du inte gör en grej av att "jag har minsann sandaler eller flip flops på mig" och högt och ljudligt klampar runt i dem, utan i övrigt uppträder normalt, är det inte ett problem.

Last edited:
Med biljett i Plus så kommer jag inte in i loungen?

Är visserligen EBD och dottern EBG så kanske går att gästa in maken och min mamma & pappa... Faller väl på att det är en vuxen för mycket isf?

Med biljett i Plus så kommer jag inte in i loungen?

Är visserligen EBD och dottern EBG så kanske går att gästa in maken och min mamma & pappa... Faller väl på att det är en vuxen för mycket isf?

Ingen lounge för Plus nej, bara i SAS egna lounger (Newark o Ohare)

Toppen